Hlavní obsah

Černý pátek nemusí být tak cenově výhodný, někde jsou slevy jen fiktivní

Rozhovor o Black Friday s výkonným ředitelem Asociace pro elektronickou komerci Janem Vetyškou. (Video: Seznam.cz)

22. 11. 2018 18:38

Některé slevy, které se zdají vysoké, během výprodejů na Černý pátek nemají nic společného s výhodnými nabídkami. Cena po „slevě“ je totiž často stejná jako průměrná cena daného výrobku na trhu. Upozorňuje na to srovnávač cen Heureka.cz.

Článek

Ze statistik společnosti Shoptet vyplývá, že velké e-shopy reálně zlevní v průměru o 34 procent, ale jde o staré modely zboží, jejichž cena přirozeně klesá.

Black Friday v současnosti v e-shopech netrvá jeden den jako v minulosti, ale slevové akce trvají prakticky celý měsíc. Podle ředitele nákupního centra Galerie Vaňkovka Brno Jana Borůvky se obchodníci v ČR se slevami teprve učí pracovat. „Nákupy na Black Friday jsou v zahraničí tradicí již desítky let. V Česku je tato nákupní horečka fenoménem poslední dva až tři roky. Tuzemští zákazníci i obchody se stále teprve učí, jak nejlépe využít potenciál této akce,“ uvedl Borůvka.

Černý pátek se zabydluje i v Česku. Oblibou dorovnává povánoční výprodeje

Nejčastější uváděné slevy jsou mezi 30 až 40 procenty, přičemž průměr je 34 procent. „Má to ale háček, ty slevy jsou často na výprodejové zboží – starší modely televizí, elektroniky, mobilů. To znamená, že jde o přirozenou slevu. Tedy před Vánoci se staré zboží zlevňuje a e-shopy se ho snaží zbavit, pak může dojít ke krátkodobému navýšení a následně po Novém roce jde to stejné zboží do novoročních výprodejů,“ řekl Miroslav Uďan ze Shoptetu.

Zdání klame. Ačkoli se slevy zdají být vysoké, ceny jsou často průměrné. (Video: Karolína Štuková)

„V tuzemském prostředí se fenomén Black Friday vnímá jako poskytnutí nějaké slevy nebo omezeného počtu kusů zboží. Nelze očekávat, že by se situace v následujících letech měla změnit,” uvedl Adam Pýcha z knihkupectví Knihy Dobrovský. „Rok od roku je více cítit, že většina obchodníků v Česku využívá tento nákupní svátek k tomu, jak zkusit udat neatraktivní zboží ze skladu. Stačí se podívat, jaké nabídky a v jakém objemu se v ČR v akcích objevují,“ dodal ředitel Marketingového institutu Tomáš Poucha.

Černý pátek odstartoval v USA nákupní šílenství, v Česku se poprvé zapojí velké řetězce

V ČR byl Black Friday převážně dominantou e-shopů, to se ale mění. „Na Vánoce by podle našich odhadů měli Češi utratit na internetu přibližně 44 miliard korun. Vrchol lze očekávat v pondělí 10. prosince a následujících dnech, ve kterých by prodeje mohly přesahovat v obratech až miliardu denně,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.

Loni dosáhl obrat tuzemských e-shopů v posledním listopadovém týdnu během slevových akcí na tzv. Černý pátek téměř čtyř miliard korun, uvedla asociace. Průměrná sleva v e-shopech byla podle Heureka.cz ale jen 17 procent proti často inzerovaným desítkám procent.

Když loni na Černý pátek provedla Česká obchodní inspekce 92 kontrol, zjistila porušení zákona ve 14 procentech z nich. Nejčastějším prohřeškem bylo to, že avizované ceny neodpovídaly cenám účtovaným.

Reklama

Doporučené