Hlavní obsah

České dráhy utratily za reklamu v Babišově Mafře 112 milionů korun

Foto: Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

20. 5. 8:52

„Bylo všeobecně žádoucí, aby to byla Mafra, ta vazba byla jasná,“ popsal bývalý ředitel státního dopravce Miroslav Kupec.

Článek

České dráhy utratily od roku 2015 celkem 112 272 840 korun za reklamu, marketing a propagaci u mediální skupiny Mafra, která spadá do svěřenského fondu premiéra Andreje Babiše (hnutí ANO). Uvedl to Radiožurnál . Vydavatelství tuto rekordní sumu navíc z velké části obdrželo bez výběrového řízení.

Pro srovnání, jeden z lídrů na českém mediálním trhu Czech News Center - vydává nejčtenější deník Blesk - od státního dopravce získal za stejné období celkem 17 milionů korun a nejsledovanější komerční televize Nova (vlastněná CET 21) inkasovala 47,7 milionu. Vyplývá to z utajovaného interního dokumentu Českých drah, který má Radiožurnál k dispozici.

Mafra odmítá, že by nadstandardní příjmy z inzerce souvisely s tím, že mediální skupinu vlastnil Andrej Babiš. „V žádném případě, protože spolupráce mezi mediální skupinou Mafra a společností České dráhy trvá již mnoho let a začala dávno před tím, než do ní vstoupil holding Agrofert,“ sdělila Radiožurnálu tisková mluvčí mediálního domu Gabriela Sedláková.

Radiožurnál ale získal svědectví bývalého ředitele Českých drah Miroslava Kupce, který popsal jak se za něj reklama rozdělovala.

„Bylo všeobecně žádoucí, aby to byla Mafra, ta vazba byla jasná a nebylo o čem moc diskutovat. Tady byl zájem o to, aby zrovna tento nakladatelský dům měl co nejvíc práce,“ řekl Radiožurnálu Kupec, který vedl společnost od září 2018 do června 2019. Za vyšší příjmy pro Mafru podle něj lobboval jeden z vrcholných manažerů Mafry, ředitel strategického rozvoje František Nachtigall.

„Zavolal mě přímo, jednal jménem Mafry. Snaha byla, aby plnění ze strany Českých drah bylo co největší. Výsledkem byla smlouva, kterou podepisoval někdo jiný než pan Nachtigall,“ popsal Kupec.

Nachtigall nejprve Radiožurnálu řekl, že s Kupcem o reklamě nemluvil. Později si ale vzpomněl s tím, že našel SMS z února 2019, ve které tehdejšímu řediteli píše, že je „problém s inzercí a jestli se to může řešit“.

Mafra spolupráci s Českými drahami vysvětluje tím, že je „největším multimediálním domem na českém trhu“, zároveň ale jednotlivé sumy za reklamu od drah zpochybňuje, aniž by uvedla jiná data.

„Čísla, která uvádíte u mediální skupiny Mafra, se neshodují s realitou a čísla konkurence nemůžeme komentovat,“ řekla Radiožurnálu mluvčí Sedláková.

V tomto případě ale nejde o čísla konkurence, uvádí Radiožurnál. Dokumenty, z nichž čerpá, vypracovali interní auditoři Českých drah a dostalo je na stůl představenstvo i dozorčí rada. Radiožurnál navíc jejich pravost několik týdnů ověřoval a nezpochybnila je ani mluvčí drah Vanda Rajnochová.

České dráhy navíc většinu reklamy zadaly bez výběrového řízení. Rajnochová to vysvětlila tím, že „Mafra umí nejlépe zacílit na potenciální zákazníky“. Že by hrálo roli to, že Mafru přes svěřenské fondy vlastní premiér Babiš, mluvčí odmítla. Exministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) nicméně nedávno přiznal, že Babiš měl k Českým drahám blízko. Podle něj premiér přímo úkoloval šéfa Českých drah, což si Kremlík sám pro sebe vysvětlil tím, že „vyšší bere“.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené