Hlavní obsah

ČEZ se chce stát čtvrtým operátorem. Hledáme partnera, potvrdil Beneš

Šéf ČEZ Daniel Beneš vysvětluje plány na expanzi v telekomunikacích. (Video: Zuzana Kubátová, Seznam Zprávy)

Reklama

17. 6. 10:14

Energetická firma ČEZ chystá expanzi v telekomunikacích. V tandemu s dalším partnerem se zřejmě pokusí stát se čtvrtým operátorem na českém trhu. Zájem potvrzuje v rozhovoru pro Seznam Zprávy šéf ČEZ Daniel Beneš.

Článek

„Posílením v telekomunikacích se velmi vážně zaobíráme,“ řekl generální ředitel skupiny ČEZ Daniel Beneš. Přímým impulsem pro tyto úvahy se pro šéfy ČEZ podle něj stala soutěž na kmitočty pro sítě 5G, kterou chystá Český telekomunikační úřad (ČTÚ).

„Začali jsme se tím zabývat, když ČTÚ vyhlásil konzultační proces před vyhlášením soutěže na čtvrtého operátora,“ vysvětlil Beneš. Role čtvrtého operátora by podle něj „za jistých okolností“ dávala energetické firmě ekonomicky smysl.

Optika a dráty

Podle Beneše má ČEZ pro expanzi v telekomunikacích předpoklady. „Jednak máme už několik let malého virtuálního mobilního operátora Mobil od ČEZ. A vedle toho celou síť optických datových vláken. Vedou prakticky všude, kde máme dráty,“ vysvětluje šéf společnosti ČEZ.

Páteřní mobilní sítě už několik let buduje a spravuje dceřiná firma ČEZ zvaná Telco Pro Services. K ní loni přibyla další telekomunikační dcera Telco Infrastructure. „Ta bude řešit takzvanou poslední míli (koncová část sítě v domech zákazníků – pozn. red.) a dokupovat sítě v menších městech, abychom systém dobudovali kompletně,“ popsal Beneš.

„V této situaci přišel ČTÚ s výzvou – pojďte řešit čtvrtého mobilního operátora. Proto jsme se začali dívat na konzultační proces, abychom viděli, zda můžeme v soutěži uspět. A jak by to pro nás mohl být dobrý byznys,“ dodává.

Podle Beneše zatím nepadlo definitivní rozhodnutí, zda se ČEZ aukce na kmitočty zúčastní. „Jsme zatím v procesu analýzy,“ řekl. Účast ČEZ v soutěži je však velmi pravděpodobná. Podmínky aukce se totiž mění právě tak, jak si to energetická firma přála.

Podle přání ČEZ

ČEZ se stal zřejmě vůbec nejúspěšnějším účastníkem připomínkového řízení na kmitočtovou aukci. Mimochodem, takřka stejné podněty jako ČEZ poslalo na ČTÚ také ministerstvo průmyslu a obchodu.

Když ČTÚ v březnu zveřejnil (už jednou pozměněný) návrh aukce, nebyly podmínky koncipovány tak, aby otevíraly dveře pro nového konkurenta současných vládců českého trhu – trojlístku O2, T-Mobile a Vodafone. To už teď neplatí. Naopak, nová podoba soutěže zveřejněná minulý týden má příchod nového hráče usnadnit.

ČTÚ přímo pro nového operátora vyhradil část frekvencí v klíčovém pásmu 700 MHz. Kromě toho zaručil, že nováček bude moci ze soutěže bez sankcí odstoupit, pokud se mu nepodaří vydražit dostatek kmitočtů na rozjezd nového byznysu. Obojí žádal jak ČEZ, tak ministerstvo.

Změna v parametrech soutěže je překvapivá. „ČTÚ se takto vrací k vizi čtvrtého operátora, kterou měl bývalý šéf ČTÚ Jaromír Novák. Jeho nástupkyně považovala příchod čtvrtého operátora za nereálný, měla jinou vizi, spoléhala spíš na větší počet menších hráčů,“ říká bývalý náměstek ministra průmyslu, specialista na digitalizaci a vysokorychlostní internet Marek Ondroušek.

Politický úkol?

Překvapivé změny v soutěži budí dojem, že podmínky jsou šité přímo na míru energetické firmě a jejím aspiracím na roli čtvrtého operátora.

Daniel Beneš podobné úvahy vylučuje: „Motivací ČEZ v konzultačním procesu je ptát se na věci, kterým nerozumí, které chce vysvětlit. A zároveň poukazovat na to, aby soutěž byla přijatelná pro případné nové hráče, aby tu nebyl jen zamknutý trh,“ řekl v rozhovoru.

V telekomunikační branži se čile spekuluje o tom, že vedení ČEZ dostalo od vlády politické zadání vstoupit na telekomunikační trh a rozbourat zaběhnuté vztahy mezi dosavadními třemi operátory.

Daniel Beneš ale politickou objednávku popírá.

Zatím prý ani neví, do jaké míry úřad připomínkám ČEZ v konzultačním procesu vyhověl. „Soutěž nemůže být šita nikomu na míru, musí být vypsána tak, aby se jí zúčastnilo co nejvíc relevantních hráčů. Aby na konci vznikl čtvrtý operátor, protože větší konkurence na trhu povede k tlaku na cenu a k levnějším službám pro občany. To je podle mne hlavní motivace státu,“ řekl šéf ČEZ.

Spojení s partnerem

Pokud ČEZ do boje o pozici čtvrtého operátora vstoupí, nebude zřejmě sám. Beneš potvrdil, že firma jedná o spojení s dalším partnerem.

„Na každou část telekomunikačního byznysu je třeba se dívat jinak. Budování optických sítí zvládneme sami. Na roli dalšího mobilního operátora je ale dobré mít partnera,“ řekl v rozhovoru.

Jména potenciálních spojenců zatím uvádět nechce. „Vyjednávací proces je hodně daleko, ale nechci o tom zatím víc mluvit,“ prohlásil.

Spojení se silnou telekomunikační firmou by šance ČEZ na úspěch v aukci posílilo. „Pokud dokážou pro joint venture najít partnera, který by přinesl know-how a řídicí procesy, a ČEZ by do toho vnesl kapitál a infrastrukturu, kterou už má, mohlo by to slušně fungovat. Kdekoliv ČEZ staví, všude by mohl dávat své vedení a zároveň optické sítě. Bylo by to logické, super spojení,“ říká Marek Ondroušek.

Mezi lidmi z oboru se mluví hned o několika možných kandidátech na spolupráci s ČEZ v chystané aukci. „Slyšel jsem o možném spojení s firmou Orange, která působí na Slovensku, v Rakousku, Rumunsku a dalších státech,“ podotýká Ondroušek. Podobně se v oboru spekuluje také o spojenectví s rakouským operátorem A1 Telekom.

Podle Ondrouška by účast ČEZ posíleného o vhodně vybraného partnera byla pro český trh přínosem. „Já bych byl pro čtvrtého operátora všemi deseti, mohlo by to narovnat zamrzlé konkurenční prostředí, mohly by vzniknout lepší nabídky pro spotřebitele. To by pomohlo české digitální ekonomice, protože by to znamenalo víc uživatelů, více aplikací, více digitálních produktů. A mohlo by to přispět i k rychlejší digitalizaci státní správy,“ říká expert.

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.

Reklama

Doporučené