Hlavní obsah

Čipy chybí. Škodovka kvůli tomu nevyrobí pět tisíc aut měsíčně

Foto: Škoda Auto

Ilustrační foto

Reklama

Kvůli nedostatku čipů musí Škoda Auto rušit směny a odvážet nedokončená auta. Nelze vyloučit, že bude muset přerušit výrobu i na více dní najednou.

Článek

Kvůli nedostatku čipů nemůže automobilka Škoda Auto dokončit až 5000 aut týdně. Nekompletních vozů má firma v současnosti na odstavných plochách zhruba 33 000. Řekl to v rozhovoru pro server iHNED.cz šéf výroby a logistiky Škody Auto Michael Oeljeklaus.

Z důvodu nedostatku polovodičových součástek podle něj firma do začátku srpnové celozávodní dovolené zřejmě zruší 60 směn.

Týdně vyrobí Škoda Auto v Česku kolem 21 000 aut, přičemž zhruba 3 000 až 5 000 nelze kvůli chybějícím čipům dokončit. Nejvíc automobilce chybí řídicí jednotka ESP v octaviích a jednotky ovládání oken prakticky ve všech modelech.

Do začátku dvoutýdenní celozávodní dovolené počátkem srpna firma podle aktuálního odhadu kvůli nedostatku dílů vyrobí 50 000 nekompletních vozidel, řekl serveru Oeljeklaus. Podle něj firma zřejmě bude muset do začátku dovolené zrušit 60 směn. „Je možné, že se zastaví výroba třeba na celý den, tedy tři směny naráz, či více dnů, ale samozřejmě nechceme odstavit výrobu na delší dobu,“ uvedl Oeljeklaus.

Vedení firmy jedná s odbory o tom, že by se výroba zcela nezastavila ani při celozávodní dovolené. Automobilka by se v takovém případě zaměřila na dokončení rozpracovaných vozů. „Rádi bychom během těchto dvou týdnů dokončili 20 000 aut, která nám teď stojí na odstavných plochách,“ řekl Oeljeklaus.

Dodávky čipů by se mohly podle Oeljeklausova odhadu zlepšit koncem roku. „Ve čtvrtém čtvrtletí se trh vrátí do normálu a věříme, že dílů bude dost, abychom auta, která budeme muset v mezidobí opět odstavovat, dokončili,“ doufá Oeljeklaus.

Nedokončená auta Škoda zatím dává na odstavné plochy, které mají kapacitu 55 000 vozů. V současnosti je na nich podle Oeljeklause odstaveno 33 000 vozů.

Škoda Auto provozuje v České republice tři výrobní závody, a to v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí. Auta vyrábí ale i v Číně, v Rusku, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Působí na více než 100 trzích. V prvním čtvrtletí automobilka zvýšila provozní zisk o 46 procent na 448 milionů eur (zhruba 11,4 miliardy Kč).

Reklama

Doporučované