Hlavní obsah

Co Češi teď nejvíc chtějí? Do chomoutu a rovně střižený živý plot

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie.

Reklama

Největší české internetové srovnávače přinášejí květnové statistiky. Nákupy ovlivnila především rozhodnutí vlády o konání hromadných akcí, tvrdí.

Článek

Svatba bude. A ve znamení bílých šatů a párty doplňků probíhaly také internetové nákupy. Podle srovnávačů cen Heureka.cz a Zboží.cz v reakci na rozhodnutí vlády o konání hromadných akcí vzrostly o stovky procent prodeje z kategorie spojené s pořádáním svateb a podobných akcí. „Někdy jde až o tisíce procent,“ hlásí u některých svatebních položek manažerka komunikace z Heureka.cz Adéla Berková.

Podobně rostoucí tendenci zaznamenal také internetový srovnávač Zboží.cz. Ten v reakci na povolení hromadných akcí vykázal nárůst prodeje karnevalových a párty doplňků o téměř 90 procent. Zvýšený zájem byl podle Zboží.cz i o deštníky nebo dámské holínky. Zde server zaznamenal nárůst o více než 150 procent.

V květnu jsme se začali chystat na svatby

Nejpatrnější bylo uvolňování pravidel pro konání společenských akcí. „Oproti dubnu vyskočily o stovky, někdy až tisíce procent kategorie spojené se svatbami, typicky třeba svatební dekorace, svatební vývazky, svatební knihy nebo třeba lampiony,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a pokračuje: „Kvůli deštivému počasí také vzrostly o stovky procent stojany na deštníky i samotné deštníky.“

Významným meziročním skokanem se v květnu stala kategorie webkamer, která vzrostla meziročně o 848 %. „I v meziročním srovnání stále sledujeme částečný vliv koronaviru – stále rostou dezinfekce, gumy a pruženky a obecně zdravotní technika. Mezi další kategorie s významným meziročním skokem patří také výčepní zařízení, chlebníky nebo elektrokola,“ doplnil Braverman.

Jak rostly svatební kategorie v květnu oproti dubnu

Svatební jmenovky 1987 %

Svatební cukrovinky 1949 %

Svatební dekorace 430 %

Záznamová média 302 %

Lampiony 287 %

Pramen: Heureka.cz

Živý plot, základ zahrady

Podle údajů srovnávače Zboží.cz se zase Češi vrhli na zahrady, a prokázali tak, že národ chalupářů pandemie nezlomila. Nejvýraznější růst zájmu lze podle poskytnutých čísel vidět v sektoru údržby zahrady a venkovních prostor. Například nevídaný zájem si připsaly křovinořezy, jejichž prodeje rostly o 198 procent. A podobné nárůsty hlásí i konkurence, téměř o 150 procent.

Další oblastí, ve které se logicky nárůst dal očekávat, jsou položky letního charakteru. Zboží.cz zmiňuje nárůst prodeje například u cestovních kufrů, elektrických skútrů, blatníků na kola, chladicích boxů nebo také u spacáků.

Meziročně nejvíce rostoucí kategorie v květnu 2020

Potravinářské fólie 1757 %

Webkamery 848 %

Krbová kamna 800 %

Gumy a pruženky 445 %

Zmrzliny 432 %

Dezinfekce 411 %

Výčepní zařízení 370 %

Dětská pyžama a košilky 281 %

Chlebníky 280 %

Dámská erotická body 269 %

Pramen: Heureka.cz

Online platba stále drží svá čísla

Další květnová čísla ukazují také to, že dobírku jako způsob platby pandemie výrazně omezila a patrně se už na původní čísla nikdy nevrátí.

„Kvůli omezování dobírky její obliba v průběhu minulých měsíců logicky rapidně klesla. Avšak i teď, kdy už je dobírku možné využít téměř všude, sledujeme, že i v květnu byla meziročně na polovičních číslech,“ vysvětlil Braverman a dodal, „naopak online platba zažívá zrychlený nástup - a je to přirozené. Pokud si zákazník vyzkouší rychlost a bezpečnost této platební metody, málokdy se vrátí zpět k dobírce.“

Platební metody v e-shopech

Platba kartou online 50 %

Dobírka 15 %

Platba bankovním převodem 12 %

Platební tlačítko 13 %

Paypal, splátky a jiné 5 %

Platba při převzetí 5 %

Pramen: Heureka.cz

Způsoby, jakými zákazníci v e-shopech nejraději platí, shrnul také projekt Česká e-commerce.cz, který se snaží podrobně mapovat velikost a specifika českého trhu. Podle něj však v českých e-shopech stále vede dobírka, a to téměř s polovičním podílem. Hned na druhém místě je pak online platba kartou s 24procentním podílem.

„Online platby přestaly být doménou větších e-shopů. Dnes je běžné, že platbu kartou nebo bankovními tlačítky řeší i menší či začínající e-shopy, a to jako jeden z mnoha rutinních úkolů už před spuštěním e-shopu na provoz,“ říká Michal Babouček, ředitel českého platebního systému GoPay.

„Pozorujeme ale stále velké rozdíly napříč e-shopy všech velikostí v přístupu k integraci platebního řešení. I když jde z pohledu výkonnosti e-shopu o klíčovou věc, řada obchodníků integraci podceňuje a téměř žádný průchodnost integrované platební brány ani neměří. Výsledkem je horší uživatelský zážitek zákazníků při placení a tím pádem i méně zaplacených objednávek,“ doplňuje Babouček.

V návaznosti na způsoby plateb na českém internetu se projekt Česká e-commerce.cz zabýval také možnostmi dopravy zboží zákazníkům. Podle průzkumu u českých zákazníků vede vyzvednutí balíčku v jedné ze „Zásilkoven“. Hned na druhém místě je také Česká pošta, která nabízí doručení až domů nebo vyzvednutí na pobočce.

„Pro zákazníka je samozřejmě klíčová kvalita doručování, kam patří spolehlivost služby, doručování v menších časových oknech nebo vyšší flexibilita dopravců. Neustálé zlepšování těchto oblastí je pro každou logistickou firmu permanentní výzvou. Ve způsobu placení je stále silně zastoupena dobírka, zvyšuje se platba kartou. V meziročním srovnání nám v našich statistikách narostla téměř dvojnásobně,“ říká za Zásilkovnu generální ředitel Milan Šmíd.

Reklama

Doporučované