Hlavní obsah

Co mají Číňané lepší než Američané? Auta do zásuvky od Muska

Tesla Model 3.

Dva průzkumy kvality automobilů a dva naprosto diametrální výsledky. Muskova čtyři kola do zásuvky v americkém šetření spolehlivosti vozů úplně pohořela, zatímco v tom čínském s přehledem zvítězila.

Článek

Společnost J.D. Power pravidelně zkoumá spolehlivost vozidel ve Spojených státech. I tentokrát se její studie zúčastnil hojný počet řidičů, konkrétně to bylo 87 282 čerstvých majitelů letošních modelů, kterých se firma dotazovala na spokojenost po 90 dnech strávených s jejich novým vozem.

Vítězí americká síla a Jižní Korea

Zhruba 1250 řidičů podle magazínu Electrek uvedlo, že mají v garáži zaparkovaný Model 3, a podle celkových výsledků průzkumu s ním zřejmě dvakrát spokojení nejsou. Tesla se totiž jako značka umístila na posledním místě. Automobilka vyšla z letošní studie s nelichotivým puncem 250 problémů na 100 vozidel. Průměrný výsledek byl přitom 166 a vítězové Dodge a Kia se na prvním místě dělili se 136 problémy na 100 svých vozů.

Překvapivé však podle časopisu je, že právě Model 3 v Číně co do kvality vláčí ostatní auta daleko za sebou, ať už jsou rovněž na elektřinu, benzin nebo naftu.

Foto: Electrek.co

Americký a čínský průzkum kvality vozů.

Model 3 v Číně zkrátka válí

Průměrný výsledek v šetření tamního statistického serveru 12365auto byl za poslední čtvrtletí až 37,2 stížnosti na automobil ze vzorku 10 tisíc vozů. Zmíněná řada elektromobilů od Tesly, které se vyrábí v šanghajské Gigafactory postavené loni za rekordních deset měsíců, přitom obdržela jenom 0,7 výtky. Druhý model za ní od Mercedesu (Třída A) už měl šestinásobný počet stížností.

„Soudě podle výsledků v žebříčku nejprodávanějšího sedanu ve druhém čtvrtletí roku 2020 si americké značky vedly zářně. Celkem dva modely se dostaly do výběru a přitom se oba umístily v první desítce. Model 3 od čínské Tesly si dokonce poprvé uzmul prim s vynikajícím poměrem stížností,“ píše se v čínském tiskovém prohlášení. Druhý americký model byl od Chevroletu.

+2

Na americko-čínské škále se tak Tesla umisťuje v prvním případě na dně žebříčku kvality, zatímco ve druhém nemá v jeho čele konkurenci. Magazín Electrek však nabízí vysvětlení.

Co způsobí diametrální rozdíl?

Ačkoliv vizionář a miliardář, mimo jiné i šéf SpaceX nebo Neuralink, Elon Musk vytvářel kolem své Gigafactory 3 v Číně poměrně rozruch, nedá se předpokládat, že by se jenom tak samovolně rozhodl v tamní továrně vyrábět elektromobily kvalitněji než v té americké.

Jednou z nabízených odpovědí je ta, že čínského průzkumu se i přes jeho situování do posledního kvartálu zúčastnila všechna auta bez ohledu na to, v jakém roce sjela z výrobní linky nebo kolik kilometrů od té doby najela. Model 3 se v Šanghaji vyrábí teprve okolo osmi měsíců.

I přesto ale Tesla v Číně podle šetření překonává kterýkoliv jiný vůz přinejmenším šestinásobně, a tak lze zřejmě konstatovat, že je tamní výroba skutečně kvalitnější než ta v USA.

Vysvětlení časopisu je takové, že si výrobce patrně za oceán odvezl všechny své zkušenosti, jak ty dobré, tak ty špatné, a od amerického Fremontu se vhodně poučil. Jeho redaktoři tak upínají své naděje k tomu, že se tato strategie uzavře jako kruh a kvalita ve Spojených státech se co nevidět zlepší.

Doporučované