Hlavní obsah

D1 bude hotová do října, i opravované úseky budou průjezdné už v létě

Foto: ČTK

Modernizace D1 bude po osmi letech definitivně dokončena letos v říjnu. Takto vypadal provoz v první polovině února u Valašského Meziříčí.

Reklama

Modernizace dálnice D1 by měla být dokončená letos na podzim, přičemž provoz i na opravovaných úsecích by měl být umožněn během léta. Současně má letos stát zahájit stavbu 100 kilometrů nových dálnic.

Článek

Osm let trvající modernizace nejstarší a nejdelší dálnice v Česku finišuje. Vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) podle svého dnešního vyjádření předpokládá, že D1 by mohla být definitivně hotová letos na podzim.

„Můžeme potvrdit slova pana ministra, že modernizace D1 bude dokončena do poloviny října letošního roku s tím, že už v letních měsících budou zprovozněny jednotlivé jízdní pásy i v opravovaných a modernizovaných úsecích. V průběhu září a října bychom už jen dodělávali dokončovací práce,“ řekl dnes generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Havlíček také uvedl, že během letošního roku má ministerstvo spolu s ŘSD v plánu zahájit stavby celkem 100 kilometrů nových dálnic: „Mělo by se nám podařit zprovoznit přibližně 46 kilometrů úplně nových dálnic a 48 kilometrů D1.“

„Z těch 46 kilometrů určitě stojí za zmínku dlouho očekávaný úsek mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Měli bychom ho stihnout o rok dříve, tedy teď v roce 2021. Bude nás čekat zprovoznění úseku Opatovice-Časy na D35 a jihovýchodní obchvat Otrokovic,“ specifikuje Havlíček.

Kromě dálnic také tento rok budou pokračovat rozsáhlé práce na silnicích první třídy. ŘSD by letos mělo zprovoznit zhruba 23 kilometrů silnic a zahájit stavbu dalších 65 kilometrů. Mezi nimi jsou například obchvaty Jaroměře, Olbramovic, Nové Paky či Klatov.

Ministerstvo letos plánuje investovat do dopravních komunikací rekordní množství peněz. Letošní výdaje na dopravní infrastrukturu by měly čítat celkem 127,5 miliardy korun. V loňském roce tyto výdaje přitom vystoupaly celkem na 124 miliard. Samotné ŘSD bude disponovat rozpočtem 61 miliard.

Stát je dlouhodobě kritizován za pomalou výstavbu dálnic a silnic. Problematická je podle ČTK především příprava projektů, kdy se stát musí vypořádat s námitkami účastníků řízení a ochranářů a také řešit zdlouhavá majetkoprávní vypořádání. Zatímco v Česku příprava zabere často až 13 let, například v Německu je to v průměru kolem sedmi let. Ke změně by měla přispět nedávno přijatá novela zákona pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Ta by měla výrazně urychlit především úřední proces před zahájením stavby.

Nejvíc nových kilometrů bude na D11

Nejvíce nových kilometrů letos přibude na královéhradecké dálnici D11, kde by řidiči měli začít jezdit po dvou nových úsecích. Prvním z nich je 15kilometrový úsek z Hradce Králové do Smiřic. Na ten následně navazuje sedm kilometrů ze Smiřic do Jaroměře. Další nový úsek letos stát zprovozní také na dálnici D35, a to 12 kilometrů z Opatovic do Časů. Pokračovat bude také rozšiřování karlovarské D6, kde se otevře pětikilometrový obchvat Lubence. Na Moravě se pak otevře v rámci dálnice D55 jihovýchodní obchvat Otrokovic.

Dalších 100 kilometrů nových dálnic stát letos zahájí. Stavět se začnou například úseky na dálnici D6 do Karlových Varů, dále D55 mezi Starým Městem a Moravským Pískem, na dálnici D49 mezi Hulínem a Fryštákem a na D3 mezi Třebonínem a osadou Kaplice-nádraží. Jedním ze zásadních projektů je pak stavba 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem, kterou chce stát postavit za soukromé peníze formou PPP projektu. V současnosti je rozestavěno kolem 154 kilometrů dálnic.

Reklama

Doporučované