Hlavní obsah

Další český „jednorožec“ na obzoru. Jejich služby chce i Microsoft

Foto: Productboard

Spoluzakladatel softwarové společnosti Productboard Daniel Hejl.

Reklama

4. 7. 19:47

Když start-up přeroste hodnotu jedné miliardy dolarů, má na výběr prodej firmy nebo vstup na burzu. Český Productboard dorostl do velikosti, kdy to pomalu musí řešit. Směřování start-upu popsal spoluzakladatel Daniel Hejl.

Článek

Rychle rostoucí česká softwarová firma Productboard letos v dubnu získala od investorů dalších 1,5 miliardy korun. Spolu s tím společnost naznačila, že je už jen kousek od pokoření hranice, kdy se stane „jednorožcem“. Tak se ve start-upovém světě označují firmy, jejichž hodnota převýší jednu miliardu dolarů.

Prvním českým „unicornem“, jak zní anglický termín pro tento typ start-upových přeborníků, se už Productboard nestane. Na začátku července se to povedlo e-shopu s potravinami Rohlik Group, když od investorů nabral dalších 2,5 miliardy korun. Hodnota online supermarketu se tím zvedla na 1,2 miliardy dolarů.

Productboard rozkročený mezi Evropu a Severní Ameriku zatím přesnou hodnotu firmy nezveřejnil. „Jednorožcem ještě nejsme, ale už jsme urazili podstatnou část cesty,“ uvedl po nabrání nové kapitálové injekce spoluzakladatel firmy Daniel Hejl. Nyní v rozhovoru pro SZ Byznys popsal, co bude s Productboardem dál.

Když jste v dubnu oznamovali, že Productboard získal od investorů v přepočtu dalších 1,5 miliardy korun, tak jste zároveň uvedli, že jste nové prostředky nutně nepotřebovali, ale prostě se naskytla dobrá příležitost. Dokážete tedy peníze rozumně využít?

Cílem je stavět firmu, která bude dlouhodobě zisková. Hledáme cestu, jak se do tohoto bodu dostat. Ale když vidíme příležitosti, do kterých bychom mohli investovat, a zároveň je kapitál na trhu dostupný, tak to určitě vždycky stojí za úvahu. Vidíme, že příležitost před námi je opravdu obrovská.

Když se v době covidu začalo pracovat na dálku, tak se trh rozjel ještě rychleji. Nás to velice nakoplo.
Daniel Hejl

Z čeho ta příležitost vyplývá?

Ohromně to posiluje zrychlení digitalizace na světě. Když se v době covidu začalo pracovat na dálku, tak se trh rozjel ještě rychleji. Nás to velice nakoplo.

Díky poslední investici chceme určitě posílit náš produkt, zvětšujeme týmy v Praze, ve Vancouveru, kde stavíme další vývojovou pobočku, nebo v San Franciscu. Tým chceme v nejbližší době nejméně zdvojnásobit a ještě zrychlit tempo růstu.

Jak se vám nábor nových specialistů daří?

Nabrali jsme za poslední tři měsíce po světě spoustu lidí. Globalizujeme i obchodní a marketingovou část firmy. Otevíráme novou pobočku s obchodními týmy v Dublinu, potom přijde i Londýn.

Ještě se vrátím k vašemu poslednímu investičnímu kolu. Když říkáte, že byla dobrá příležitost nabrat nový kapitál, znamená to, že se vám investoři vnucují?

Poslední rok to tak určitě je. Nám se dařilo skvěle, na kapitálovém trhu byla spousta peněz. Dostávali jsme nabídky téměř každý týden.

Daniel Hejl (32)

- vystudoval informační technologie na Vysoké škole ekonomické v Praze

- profesní zkušenosti získal mimo jiné v softwarové firmě TopMonks

- v roce 2014 založil s Hubertem Palánem Productboard

Odpovídá množství kapitálu ve vašem oboru jeho reálným základům? Nehrozí bublina?

Na trhu je více peněz, protože investoři během covidu měli omezené možnosti k investicím. Chvíli asi byli i opatrnější. Pak ale viděli, jak firmy našeho typu reálně rostou. Zároveň je potřeba zohlednit dlouhodobé faktory typu, kolik lidí je na světě připojených k internetu. Toto číslo velice silně roste.

To samé platí o množství firem, které komunikují se zákazníky online. I restaurace, které byly zvyklé fungovat jen v offline světě, tak pochopily, že když nebudou schopné přijímat objednávky online, tak nepřežijí. Řada lékařů začala s pacienty konzultovat přes internet. A to nemluvím o školství v době lockdownu.

V čem spočívají výhodné podmínky, které investoři nabízejí?

Vždycky zvažujeme, nakolik přijdeme o kontrolu nad firmou. Zvažujeme, jak velkou část firmy prodáváme a za jakou cenu. Je pro nás také důležité, zda od investorů dostaneme přidanou hodnotu. Jestli jsou to lidé, kteří nám jsou schopni s něčím poradit, propojit nás se zajímavými lidmi. A to se o našich současných investorech dá říci.

Kontrolu nad firmou máte pořád?

Je to tak.

Jak vypadá skladba akcionářů Productboardu?

Do detailů asi zabíhat nebudu. Mohu jen říci, že každý zaměstnanec dostane při nástupu opci na akcie. Je to součást zaměstnaneckých benefitů.

Máte s Hubertem Palánem stále majoritu, nebo vaše kontrola vyplývá z něčeho jiného?

Je to dané skladbou představenstva. Ale detaily skutečně uvádět nemůžu.

Productboard

- založení 2014

- zakladatelé Daniel Hejl a Hubert Palán

- 4000 klientů (například Microsoft, Zoom, Disney, Avast)

- 230 zaměstnanců

- investoři: Tiger Global Management Sequoia Capital, Bessemer Venture, Kleiner Perkins, Index, Credo, Reflex Capital, Rockaway

Do jaké míry vám investoři mluví do řízení a rozvoje společnosti?

Snaží se hlavně přicházet se zajímavými daty. Máme nějaký byznysový model, používáme různé metriky. Investoři díky tomu, že mají široké portfolio, jsou schopni říct, v čem jsme nejlepší a v čem naopak máme příležitost se zlepšit. Poskytují nám také spoustu dat o odměňování.

V různých lokalitách v podobných firmách. Takže investoři jsou pro nás studnice informací. Ale není to tak, že by nám říkali, co máme dělat. Jsou to spíše rádci.

Zmínil jste, že zvláště v posledním roce Productboard silně rostl. Na jakých jste číslech?

V této odpovědi bych také asi zůstal mlhavější. Konkrétní čísla neřeknu. Bylo to více než dvojnásobek.

Zisk zatím není žádný. Všechny získané peníze a zdroje od investorů dáváme zpátky do firmy.
Daniel Hejl

Když mluvíte o růstu, jsou to tržby, nebo zisk?

Zisk tam zatím není žádný. Všechny získané peníze a zdroje od investorů dáváme zpátky do firmy a do našeho produktu.

Na kdy plánujete, že se překlopíte do černých čísel?

To je velice zajímavá otázka. Záleží, jak rychle se firma bude vyvíjet a nakolik se bude vyplácet dále investovat. V tuto chvíli těžko říci, jestli je limit trhu na deseti miliardách dolarů nebo na padesáti.

Co si u vás investoři vlastně kupují, když ještě nevyděláváte?

Kupují si naše akcie. Očekávání je, že jednou vstoupíme na burzu nebo nás někdo koupí. V obou případech je předpoklad, že investoři za své podíly dostanou daleko větší cenu, než kolik do firmy vložili. Zkrátka investoři si u nás kupují s vidinou miliardových valuací budoucnost a potenciál neobsazeného trhu.

Velcí pro investory

Přicházejí v dohledné době do úvahy další investiční kola?

Je to možné. Musíme mít jen stále pocit, že příležitost před námi je stále obrovská. Pokud uvidíme, že je tu potenciál firmu zdesetinásobit, tak má stále smysl kapitál získávat.

Naším cílem je v tuto chvíli vybudovat skvělý produkt a skvělou firmu. To je přirozená cesta na burzu.
Daniel Hejl

Zmínil jste dvě budoucí exitové strategie, burzu nebo prodej firmy. Kloníte se k některé z nich více?

V našem segmentu je nejběžnější variantou exitu vstup na burzu. Jakmile zhodnocení a velikost firmy naroste do určitých rozměrů, tak na světě klesá množství investorů, kteří by si nás mohli koupit.

Na druhou stranu jsme v poslední době několik obrovských transakcí tohoto typu viděli. Naším cílem je však v tuto chvíli vybudovat skvělý produkt a skvělou firmu, která funguje sama o sobě. To je přirozená cesta na burzu.

Kdy to nastane?

Těžko předbíhat. V posledních pěti letech se objevila řada fondů, které jsou ochotné investovat do start-upů ještě v mnohem pozdějších fázích než dříve. Na druhou stranu pro zákazníky může být vstup na burzu signál, že jste mnohem stabilnější partner a mnohem kontrolovanější firma.

Další výhodou burzy je, že zakladatelé a zaměstnanci mohou mnohem jednodušeji své akcie prodávat. Trendy se vyvíjejí velmi rychle. Uvidíme, kde budeme za pár let, až to pro nás bude aktuální. Navíc to pro nás není hlavní cíl.

Co je pro vás hlavní cíl?

Chci vybudovat velkou firmu, která bude fungovat dlouhodobě. Určitě na tomto cíli budu chtít pracovat i po IPO. Chceme teď mít hlavně co nejvíce spokojených zákazníků, kterým náš produkt funguje.

Plný účet

Kdy se z Productboardu stane jednorožec, tedy firma s hodnotou přes miliardu dolarů?

Zatím nejsme, na žádné datum necílíme. Máme spoustu peněz na účtu, jsme ve velmi komfortní situaci.

Máte kanceláře v různých částech světa. Je pro vás práce na dálku běžná věc, nebo se s covidem také něco změnilo?

Když jsme s Hubertem Palánem firmu založili, žil jsem v Berlíně a Hubert v San Franciscu. Další část firmy postupně vznikla v Praze, obchodní větev byla v San Franciscu. Byli jsme tedy zvyklí už dříve bavit se přes Zoom a řešit věci virtuálně. Zároveň jsme ale vždy věděli, jak moc důležité je sejít se naživo. Na hodinových Zoom konferencích je velmi obtížné vést hluboké diskuze nad složitými tématy.

Navíc se na dálku jen obtížně buduje mezi lidmi dobrý vztah, silná důvěra a dobrá spolupráce. Proto stále v kancelářích vidíme velkou důležitost. Samozřejmě lidem umožňujeme pracovat z domu. Ale je důležité, aby se jednou za čas potkali a šli spolu třeba na oběd.

Sdílejte článek

Reklama

Související témata:
Daniel Hejl
Productboard

Doporučované