Hlavní obsah

Dáme Jídlo: Marži nesnížíme, rozbili bychom si celý byznys

Proč není možné snížit marži a jak celý byznys rozvozových firem funguje, popisuje v rozhovoru šéf společnosti Dáme jídlo. (Video: Anita Plasová, Seznam Zprávy)

Reklama

12. 11. 7:12

Rozvoz jídla je podle šéfa společnosti Dáme Jídlo Filipa Fingla byznys s nejnižšími maržemi na světě. Snížení provize ze 30 procent není možné, pro firmu by to znamenalo existenční problémy. Pohlreich se mezitím spojil s Liftagem.

Článek

Restaurace jako rukojmí rozvážkových firem. To je stále častěji slyšet už více než měsíc ve veřejném prostoru.

Vše začalo výzvou Asociace malých a středních podniků, která se obrátila na zástupce stravenkových a rozvážkových společností, aby pomohli gastronomům a podělili se s nimi o své současné marže. Provize až 30 procent z rozvozu jim v současné situaci nepřipadala přiměřená.

Největší tuzemský hráč - společnost Dáme jídlo, doposud mlčela. Nyní se však rozhodla k situaci vyjádřit. Očekávání gastronomů v podobě snížení marže však stejně jako její konkurence nedokáže naplnit.

Rozvoz je ztrátový

„Kdybych mohl a byli bychom společnost, která realizuje velké zisky, má velmi variabilní náklady a opravdu máme na objednávce prostor, tak bych se obzvlášť v této situaci s restauracemi rád podělil. Pokud bychom ale byli nuceni sáhnout do těchto 30 procent, tak setnu do živého a obracím se velmi rychle do ztrát desítek milionů. Nakonec by to dopadlo tak, že bychom měli velké problémy a mohli bychom hodně rychle skončit,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy Byznys Filip Fingl, šéf společnosti Dáme jídlo.

Dáme jídlo

Společnost vznikla v srpnu 2012, založil ji Tomáš Čupr.

V roce 2014 se stala součástí německé skupiny Delivery Hero.

Od roku 2019 je jediným vlastníkem společnost Delivery Hero SE.

Rozvozové společnosti se shodují, že předmět jejich podnikání je ve výsledku ztrátový a za marží 30 procent se skrývá řada na první pohled „neviditelných“ položek.

Foto: Dáme Jídlo

Z čeho se skládá cena za dovezené jídlo.

Chce to koncepční změnu

Společnost Dáme jídlo v roce 2019 utržila v Česku téměř 412,5 milionu korun, meziročně roste o 45 až 50 procent. Na konci minulého roku však zisk činil minus 62,5 milionu korun. A to je důvod, proč se snížení marže společnost brání a považuje jej za nekoncepční.

„Toto je jeden z byznysů s nejnižšími maržemi na světě, my nemáme rezervy takové, abychom se v současné situaci dokázali podělit s restauracemi. Nějakou výzvu o snížení marže jsme postřehli až skrze média. Se mnou nikdo nekomunikoval, nikdo mě neoslovil. Na jaře jsme nabízeli strategickou a mediální spolupráci Asociaci restauratérů, ale nakonec jsme se dohodli, že to nedává smysl. Velmi nás to mrzelo, protože si myslím, že jsme v tomto velmi otevření,“ dodává Filip Fingl.

Rozvážky zaspaly

Na výzvu Asociace malých a středních podniků ovšem téměř ihned zareagovaly stravenkové firmy, které sice fungují na zcela odlišném byznys modelu, ale na snížení marží přistoupily v řádu dnů. Podobný přístup k diskuzi očekával i Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků.

„Rozvážkové firmy jsou silně zainvestované start-upy, ale rychlostí a strukturou odezvy je stravenkáři naprosto předběhli. Rozvážkové firmy mlčí a samy nic neudělaly. Nedostal jsem žádný e-mail ani žádost o schůzku. Což si překládám tak, že s naší výzvou nechtěli vůbec nic dělat, nechtějí gastru pomoci. Pokud tomu tak není, jsme samozřejmě připraveni jednat o jejich návrzích a pomoci stejně, jako tomu bylo u stravenkových firem,“ uvedl pro Seznam Zprávy Kastner.

Žádná z rozvozových firem působících v Česku na snížení marží zatím nepřistoupila. Většina však nabídla alespoň marketingovou podporu restaurací či dotaci na poplatek za rozvoz, to vše se stejným cílem: navýšení počtu objednávek.

S Liftagem začal rozvážet i Pohlreich

Vznikly i nové platformy. Společnost Storyous ve spolupráci se Zdeňkem Pohlreichem a Liftagem rozjela OneMenu.cz, kde si mohou lidé objednat jídlo a pro restaurace je cena rozvozu fixní. Sami restauratéři si pak mohou určit, jakou část nákladu z této fixní částky přenesou na zákazníka a jakou uhradí oni. Dává jim to prostor například v nastavení nižší ceny za dopravu pro zákazníka v případě vyšší objednávky. Marže pro Storyous je ale jednotná, a to 3,79 procenta za objednávku.

„První prioritou restaurací je teď přežít tuto krizi. V dosavadních podmínkách by ale kvůli marži rozvozových služeb naše přežití muselo být na úkor kvality surovin, ze kterých jídlo připravujeme. A takový způsob přežití nevyhovuje nikomu, nejlepší volbou pro nás všechny je teď OneMenu.cz. Není to zadarmo, ale je to fér,“ říká o projektu Zdeněk Pohlreich.

V první den spuštění služby se však na provozovatele platformy snesla kritika. Cena za dovážku se totiž pohybuje i kolem 180 korun. Podle společnosti Storyous si restaurace musí vždy zvážit, zda služba jejich podnikání dává smysl, a stejně je tomu i u zákazníka.

S pomocí restauracím přispěchali také fanoušci gastra, kteří vyzvali lidi k objednávání jídla napřímo a podpoře skrze sociální sítě. I tak jsou a budou ztráty pro gastro ohromné. I bez podzimního uzavření provozů Asociace malých a středních podniků odhadovala za rok 2020 propad až 50 miliard korun. Kvůli druhé vlně epidemie budou finální ztráty ale mnohem vyšší.

Dáme jídlo: Poprvé zisk a rozvoz nejen jídla

Vedle toho ale největší rozvozová služba u nás Dáme jídlo počítá, že na konci roku 2020 poprvé neskončí ve ztrátě a na další roky plánuje rozvoj svého podnikání.

„Já doufám, že do bodu zlomu bychom se mohli podívat letos, je na to nejvyšší čas, je potřeba obracet ztráty z několika minulých let, kdy jsme byli v záporu. Pokud do nás naše matka zainvestovala historicky půl miliardy, tak se ty peníze musí také někde vrátit. Vzhledem k tomu, že naše matka je kótovaná na burze, tak naši investoři na to mají poměrně velké nároky,“ popisuje v rozhovoru šéf společnosti Filip Fingl.

Dáme jídlo momentálně působí ve 170 českých městech, přidávat další zatím nemá v plánu. Expandovat chce však za hranice a k rozvozu jídla přidat i další zboží.

Dáme jídlo

Tržby v roce 2019 činily 412,49 mil. Kč.

Ve stejném roce měla firma ztrátu 62,59 mil. Kč.

Společnost nabízí zhruba 5 tisíc restaurací a pracuje pro ni 4 tisíce kurýrů.

„Určitě se bavíme o expanzi, zatím si nechám pro sebe kam. Lidé v kontextu dnešní doby si chtějí nechat doručovat věci domů a my jsme schopní to dělat velmi kvalitně a rychle. Nemusíme vozit pouze jídlo z restaurací, ale můžeme vozit takřka cokoliv. Máme spolupráci s Tescem, testujeme rozvoz květin a rád bych se rozšiřoval tímto směrem. Můžeme být super platforma na cokoliv, co si objednáte a potřebujete to dovézt do 30 minut,“ dodává Fingl.

Společnost by tak mohla konkurovat jiným kurýrním a rozvozovým službám u nás. V plánu má totiž rozvážet krmivo pro zvířata, elektroniku nebo potraviny. Získat si chce nové zákazníky prací s cenou a aktivní komunikací.

Kurýři přibývají, počet restaurací se mění

K dispozici pro to bude mít také rozšířenou „flotilu“ kurýrů, jejichž počet roste zhruba o 50 procent ročně. Ve druhé vlně epidemie jejich stav narostl o vyšší stovky. Podle Fingla této práce využila i řada lidí z gastro oboru. Jako kurýři si totiž u Dáme jídlo vydělávají kolem 200 korun za hodinu.

Naopak množství restaurací nabízených na jím vedené platformě se neustále mění. Některé své kuchyně uzavřely, jiné se naopak na rozvoz nově zaměřily. I Filip Fingl má ale obavy z dalšího vývoje v oboru.

„Část restaurací nám vypadla z naší nabídky, převážně proto, že se rozhodly v této situaci podnik dál neprovozovat. Spousta restaurací v návaznosti na aktuální situaci ale naskočila na naši platformu, protože žádná jiná varianta nyní moc není. Počet na platformě tak stále roste. Bojíme se ale, že v důsledku opatření bude restaurací méně a my pak můžeme mít také problémy,“ řekl v rozhovoru pro Seznam Zprávy Byznys.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené