Hlavní obsah

Češi přestali vařit. Rozvozu jídla se daří i po karanténě

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační snímek.

Reklama

Návyky, které Češi získali během karantény, očividně přežívají i po ní: například rozvoz jídel roste napříč trhem meziročně o desítky procent. Změnilo se složení objednávek i vnímání kurýrů.

Článek

Doba, kdy byly v Česku uzavřené restaurace a rodiny nucené zůstat doma, znamenala příležitost pro rozvozové firmy. Češi ale neradi mění své návyky – co se naučili v době karantény, přetrvává i dnes. Rozvážkové firmy s jídlem rostou rychlým tempem a počet objednávek jídla navzdory letním prázdninám neklesá.

„Objednávek je nyní zhruba o 60 procent více než loni touto dobou. Objednávky rostou meziročně stabilně a dlouhodobě o 45 až 50 procent. Na těchto číslech jsme se drželi i v průběhu většiny března. Během dubna a května růst ještě zrychlil a meziročně jsme vyrostli o zhruba 80 až 90 procent,“ vypočítává výkonný ředitel společnosti Dáme Jídlo Filip Fingl.

Kurýrů bylo potřeba dvakrát víc

Aby společnost dokázala tak velkou poptávku odbavovat, musela ve velkém nabírat nové kurýry. V průběhu krize jejich počet narostl dokonce o polovinu na cca 1500. Možnost přivýdělku tady našli i lidé, kteří v důsledku restriktivních opatření nemohli vykonávat svou práci.

Nárůst převyšující roční plány zaznamenaly i fastfoodové řetězce KFC a McDonald's. Oba se navíc shodují, že zákazníci si stále raději odnáší jídlo s sebou nebo si ho objednávají rozvozem. „Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku jsme zaznamenali o desítky procent více objednávek. Vidíme, že řada lidí, která během karantény KFC Rozvoz s dodáním do 30 minut vyzkoušela, ho nyní využívá častěji. V počtu objednávek překonáváme cíle, které jsme si pro rok 2020 vytyčili,“ popisuje Libor Hubík, prezident značky KFC pro Česko a Rakousko.

Stejně situaci hodnotí i Tomasz Rogacz, generální ředitel McDonald’s ČR a SK. „Zvýšený zájem o naši rozvozovou službu McDelivery trvá i v současnosti. Aktuálně dosahované počty objednávek jsou na dvojnásobných hodnotách oproti stejnému období v loňském roce. Navýšený trend vidíme také v prodejích našich jídel přes McDrive,“ říká.

Vícechodová menu

V době karantény spustil zcela nový projekt i Rohlik.cz Tomáše Čupra. Rohlík Bistro, který vznikal velmi rychle a dle slov zakladatele společnosti i velmi punkově, se osvědčil. V září tak budou moci šokově zchlazená jídla z vyhlášených restaurací nakupovat i Brňané.

„Od 15. června, odkdy je Bistro součástí stálé nabídky Rohlik.cz, jsme už rozvezli přes 20 tisíc jídel, což koresponduje s našimi původními odhady. První etapu služby jsme spouštěli 31. března a za první den jsme tehdy doručili 1200 jídel,“ dodává za Rohlík.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Lidé si v době mimořádných opatření začali dopřávat i vícechodová menu. Přidat k hlavnímu jídlu dezert nebo pivo je tak dalším novým standardem, který přežil do současnosti. „Kromě hlavních jídel si naši zákazníci začali častěji objednávat také dezerty, zmrzliny, kávu či pivo. To přetrvává i nyní, kdy už omezení neplatí, takže lze předpokládat, že jde o trvalou změnu,“ potvrzuje Filip Fingl za Dáme Jídlo.

Větší útraty v rámci jedné objednávky evidují podle Libora Hubíka i v KFC, v průměru je to nárůst o více než deset procent na objednávku.

Kurýři jsou uznávaní

Dalším příjemným návykem z dob karantény, obzvlášť pro kurýry, je výše spropitného a vůbec způsob vnímání těchto pracovníků. „Lidé začali dávat kurýrům častěji spropitné a ve větších průměrných částkách, přibylo také pozitivních hodnocení. Zákazníci dávali najevo, jak moc si práce našich lidí ve složité situaci váží. I tento trend pokračuje dodnes,“ říká Fingl.

Kurýři se zároveň stále méně setkávají s hotovostí, kterou v době karantény řada společností z preventivních důvodů nepřijímala vůbec. I po znovuobnovení této možnosti však lidé stále platí více kartou nebo online.

A hotová jídla z restaurací už kurýři nevozí jen do kanceláří nebo domů. „Dělá nám radost, že lidé čím dál tím více zkouší také objednávání jídla na pikniky v parcích nebo třeba na koupaliště. Celkově vzato ale pozorujeme klasický letní trend – lidé vyjíždějí na dovolenou mimo Prahu a Brno, užívají si jídla a pití na letních zahrádkách, což je většinou spojeno s poklesem objednávek v rámci doručení. Je relativně těžké říci, jak se věci vyvinou během následujících týdnů,“ vysvětluje Jan Foret, generální manažer Wolt pro ČR a SR, který se jako jediný z oslovených setkal s opačným trendem.

Rychlost, rychlost a zase rychlost

Rozvážkové firmy, které díky karanténním opatřením vyrostly rychleji, než čekaly, a o jejichž služby je stále velký zájem, nyní mohou investovat do dalšího rozvoje. Všechny oslovené společnosti se shodují na tom, že zásadní je doba doručení a tu se snaží všichni „stáhnout“ na nutné minimum. Některé proto upravují aplikace, přibírají další kurýry nebo třeba pronajímají větší provozovny s kuchyněmi, kde se vaří pouze pro rozvoz.

To je případ i společnosti Dáme Jídlo a jejího projektu Ghost neboli Cloud Kitchens. „Jedná se o větší provozovny sdružující několik samostatných kuchyní, které vaří pro rozvoz. Již více než 12 měsíců takto ve spolupráci s partnerskou firmou My Food Place provozujeme prostor na Praze 4. V současné době tam je osm samostatných kuchyní, odkud rozvážíme nižší desítky tisíc jídel měsíčně. V průběhu letošního září by měl být spuštěn podobný projekt na Praze 11,“ upřesňuje výkonný ředitel firmy Filip Fingl.

Reklama

Doporučované