Debata o hranici života a smrti se opět otevírá. Vědci oživili buňky v mozku mrtvých prasat

Vědci oživili mrtvé mozky prasat.Video: Reuters

Studie výzkumníků Yaleovy univerzity ukázala, že smrt mozkových buněk prasat může být zastavena, a vědci tak některá spojení v mozku obnovili. Z mozku však nebyly zaznamenány žádné signály, které by ukazovaly známky vědomí. Tento objev by mohl poskytnout nový způsob zkoumání nemocí, jako je Alzheimerova choroba.

Američtí vědci oživili buňky v mozku mrtvých prasat čtyři hodiny po porážce zvířat. Tento objev by mohl opět otevřít debatu ohledně hranice života a smrti nebo také poskytnout nový způsob zkoumání nemocí, jako je Alzheimerova choroba.

Nová studie ukázala, že smrt mozkových buněk může být zastavena, a vědci tak některá spojení v mozku obnovili. Z mozků zkoumaných prasat však nebyly zaznamenány žádné signály, které by ukazovaly nabytí vědomí.

Překvapivé zjištění však zpochybňuje myšlenku, že činnost mozku nezvratně po odpojení přívodu krve po několika minutách klesá, napsal zpravodajský server BBC.

Vědci z americké Yaleovy univerzity zkoumali celkem 32 prasat, která odebrali z jatek po jejich porážce, a o čtyři hodiny později provedli výzkum. Ten se skládal z procesu, kdy vědci pomocí speciálního systému napumpovali do mozků kapalinu, která obsahovala umělou krev a léky. Tekutinu napojili na prasečí mozek hluboko do jeho nitra, kam poté kapalina dopravila kyslík. Tento proces trval celkem šest hodin.

Studie publikovaná v časopise Nature ukázala, že je možné snížit smrt mozkových buněk a naopak dojít k obnově krevních cév a některé mozkové aktivity.

„Smrt buněk v mozku nastává v delším čase, než jsme si dříve mysleli,” řekl profesor Nenad Sestan. „Co ukazujeme, je to, že proces buněčné smrti je postupný, pozvolný proces,“ dodal profesor pro BBC.

Mozky při pokusu také vykazovaly normální reakci na léky a spotřebovaly stejné množství kyslíku jako živý mozek.

Prasata nebyla pro tento výzkum vychována v laboratoři.