Hlavní obsah

Do útrob brutalistního skvostu: Když umění zakryje sádrokarton na selfíčka

Festival i politici se k hotelu Thermal chovají macešsky, říká výtvarník Karous a vnučka architektů. Dramaturgie: Adriana Belešová. (Video: Tomáš Svoboda, Vojtěch Veškrna, Eva Soukeníková, Adriana Belešová , Seznam.cz)

Reklama

2. 7. 2019 21:11

Centrem karlovarského festivalu je už od 70. let hotel Thermal. Tato brutalistní stavba manželů Machoninových je jednou z nejzajímavějších modernistických staveb v Čechách. V současnosti je ve vlastnictví Ministerstva financí.

Článek

Pavel Karous je výtvarný umělec, zabývá se sochou a především její podobou za dob totality. S diváky festivalu prochází budovu hotelu Thermal. Upozorňuje na zásahy, které uměleckým dílům v budově i přilehlém okolí uškodily.

„I vedení festivalu se k výtvarným dílům chová macešsky, stejně jako vedení hotelu. Měli by si uvědomit, že se nacházejí v blízkosti kulturního dědictví, které má neuvěřitelnou hodnotu,“ říká Karous, který je rovněž tvůrcem pořadu Vetřelci a plameňáci o umění ve veřejném prostoru v Televizi Seznam.

V 90. letech měl být objekt privatizován, skončil ale ve vlastnictví Ministerstva financí. Od té doby přicházejí politici i architekti s mnoha nápady, jak brutalistní stavbu zrekonstruovat. Mezitím se však „opravuje“ necitlivě a účelově.

Ani filmový festival se podle Karouse nechová k prostorám zcela citlivě. Tam, kde mají být vidět plastiky a sochy, jsou sádrokartonové zdi na „selfie“ nebo zatížení barového stanu.

Iniciativa Respekt Madam se snaží poukázat na fakt, že rekonstrukce objektu je nezbytná, avšak současně je nutné zásahy vykonávat s úctou k původním architektům, manželům Machoninovým.

Vnučka architektů Marie Kordovská spolu se svým bratrem tažení vede: „Jeden z největších problémů je, že hotel je ve státním majetku, ale nikdo neví, co se v něm děje, jak se investují peníze, jak bude vypadat rekonstrukce a jaká je jeho budoucnost,“ říká Kordovská.

Podrobnosti v úvodním videu.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučené