Hlavní obsah

Policie prověřuje důkaz o doměření daně za reklamu na Čapím hnízdě

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Farma Čapí hnízdo.

Reklama

Odvolací finanční ředitelství poslalo po několika týdnech žalobcům své rozhodnutí, které čítá 126 stran a které se týká doměření daně za reklamu na Čapím hnízdě. Bez něho by nemohla policie případ uzavřít.

Článek

Policista a státní zástupci, kteří prověřují podezření kolem reklamy na Čapím hnízdě, po několika týdnech dostali od Odvolacího finančního ředitelství důležitý dokument.

Jde o rozhodnutí, v němž tento finanční úřad vysvětluje, proč holdingu Agrofert pravomocně doměřil daň. Konkrétně na 126 stranách detailně rozebírá jednotlivá svědectví, znalecké posudky i argumenty firmy bývalého premiéra a poslance ANO Andreje Babiše.

Jde o dokument, na který vyšetřovatelé čekali, aby mohli pokročit v prověřování podezření, že společnosti spadající pod holding Agrofert zadávaly účelově na ještě rozestavěné Farmě Čapí hnízdo reklamu, a to za nadhodnocené částky. Tím jednak podle mínění policie mohly umožnit vznikajícímu rekreačnímu centru u Olbramovic na Benešovsku splácet úvěry a jednak si mohly snižovat daňový základ a dopustit se tak daňových úniků.

Pražská policie loni kauzu odložila, ale poté zasáhlo Vrchní státní zastupitelství v Praze, které po vyšetřovatelích chtělo doplnit některé důkazy. A jedním z nich bylo i to, aby čekali na pravomocné rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství.

I když podle tohoto dokumentu byla Agrofertu doměřena daň ve výši 1,2 milionu korun, jak jako první uvedl Deník N, finanční správa zároveň konstatuje, že tato skutečnost nemusí mít dopad na trestní řízení.

„Řízení trestní a řízení daňové jsou samostatnými na sobě vzájemně nezávislými řízeními majícími odlišný smysl a účel, jež není možno směšovat či povyšovat jedno nad druhé,“ uvedlo Odvolací finanční ředitelství v dokumentu, s nímž se mohly Seznam Zprávy seznámit.

Finanční správa v této souvislosti připomněla rozsudek Nejvyššího správního soudu z loňského září, který se kauzy Čapí hnízdo přímo netýká. Soudce Zdeněk Kühn do něj ale napsal, že pokud policie odložila případ jedné firmy z Karlovarska, nemělo to na řízení o doměření daně žádný vliv.

Prokázat, že v kauze reklamy na Čapím hnízdě došlo ke krácení daně, tak není pro policii jednoduché. Nestačí jí přitom jen výpočet finančního úřadu, ale je důležité, co řekne znalec, kterého si policisté již dříve vybrali.

Lhůta pro prověřování této kauzy přitom má skončit na konci tohoto roku. Do té doby by policie mohla říct, jestli případ znovu odloží, nebo nikoliv.

„Nadále probíhá trestní řízení, které se nachází ve fázi prověřování. S ohledem na neveřejnost přípravného řízení není možné jednotlivé úkony blíže komentovat,“ uvedl mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala.

Reklama na staveništi za 272 milionů

Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy – tehdy ještě ne zcela dokončeného – Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1100 billboardů na celý rok nebo uhrazení dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě před tím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.

Zmíněné rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství přitom nestuduje jen dozorující žalobce, ale vyžádala si ho i státní zástupkyně Kateřina Weissová z Vrchního státního zastupitelství v Praze.

Právě po jejím rozhodnutí se vyšetřovatelé musejí touto kauzou znovu zabývat. Weissová uvedla, že v této souvislosti dohlíží na to, zda pokračuje prověřování kauzy podle jejích pokynů.

„Vzhledem k neveřejnosti přípravného řízení lze konstatovat pouze to, že se průběžně seznamuji s důkazy, které jsou ve věci shromažďovány na základě dříve uložených pokynů,“ napsala Weissová.

Z tohoto rozhodnutí Odvolacího finančního ředitelství, které žalobci také dostali, přitom rovněž vyplývá, že Agrofert s některými svými argumenty uspěl.

„Závěr je ten, že bylo revidováno rozhodnutí prvního stupně, a to ve prospěch odvolatele,“ uvádí se v dokumentu. Odvolací finanční ředitelství mu například uznalo daně zaplacené na Slovensku.

Reklama od firmy, v níž byl advokát Agrofertu

Dokument čítá celkově už zmíněných 126 stran, protože jsou v něm uvedeny všechny námitky Agrofertu a jak na ně Odvolací finanční ředitelství reagovalo. Je v něm i komplikovaný popis toho, jak si Babišův holding základ daně snižoval.

Třeba v roce 2014 si podle tohoto rozhodnutí snížil Agrofert daně o čtyři miliony korun, které zaplatil za reklamu firmě Česká sportovní sportovního bosse Miroslava Černoška.

O rok dříve dodala reklamu na Čapím hnízdě vedle České sportovní i firma Kinmedica (dneska Centrum pohybové medicíny Pavla Koláře), v jejímž představenstvu v té době seděli advokáti Václav Knotek a Gabriela Knapová. Oba přitom zastupovali v roce 2008 i akcionáře společnosti Farma Čapí hnízdo.

Poté, co došlo pravomocně k doměření daně, nemusí být ještě případ u konce. Agrofert se může obrátit se žalobou na soud. Zda to udělá, není jasné. „Nebudeme se vyjadřovat,“ uvedl mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.

Kauza reklamy je přitom druhou větví případu kolem středočeského multifunkčního areálu Čapí hnízdo. V hlavní části čelí obžalobě bývalý premiér Andrej Babiš a tehdejší manažerka Agrofertu Jana Nagyová.

Oba letos v lednu zprostil soud obžaloby, ale odvolací vrchní soud před několika dny tento rozsudek zrušil. Kauzu tak bude znovu řešit Městský soud v Praze.

Reklama

Doporučované