Hlavní obsah

Vítěz zakázky za 30 miliard platí. Dopravní podnik odmítl podvod s životopisy

Foto: Dopravní podnik hlavního města Prahy

Dopravní podnik zatím předpokládá, že druhá etapa linky D pražského metra by se mohla začít stavět na jaře. Zřejmě to ale zkomplikují spory o veřejnou soutěž.

Reklama

Firmy ze superzakázky na další část metra D předkládaly důkazy, že vítězná Subterra podle nich podváděla. Neuspěly, dopravní podnik vítěze potvrdil.

Článek

Pražský dopravní podnik potvrdil, že vítězem soutěže na další část metra D je společnost Subterra z koncernu Metrostavu. A že tato firma při veřejné zakázce nepodváděla se životopisy manažerů a jejich zkušenostmi.

Podle zjištění Seznam Zpráv, potvrzených dvěma důvěryhodnými zdroji, dopravní podnik ve čtvrtek večer odmítl oficiální námitky neúspěšných uchazečů o tuto rekordní zakázku v hodnotě 30 miliard.

Seznam Zprávy možnost čtvrteční rozhodnutí dopravního podniku o neuznání námitek pročíst. Dopravní podnik mimo jiné uvádí, že sociální sítě nebere jako relevantní zdroj pro předložené důkazy.

„Tato veřejná síť nepodléhá žádné verifikaci a kontrole záznamů, a tudíž si kdokoliv může na tuto síť vkládat cokoliv, tedy i zavádějící či nepravdivé údaje, je jako důkaz zcela irelevantní,“ stojí v rozhodnutí o 102 stranách podepsaném generálním ředitele Petrem Witowskim.

Sdružení společností Vinci, Porr a Marti a konsorcium kolem firmy Strabag v oficiálních námitkách soutěž napadly.

Jak Seznam Zprávy popsaly v sérii článků, sdružení si stěžovala, že vítězná Subterra uvedla nepravdivé údaje v životopisech klíčových manažerů, kteří se mají ražení linky D mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory řídit.

Firmy například doložily pomocí článků v odborných časopisech, profilů na sociálních sítích či dokumentů přímo ze staveb, že někteří manažeři nemohou mít takové reference, jaké jim Subterra v nabídce pro zakázku připisuje.

Jeden například v době, kdy podle deklarovaných referencí byl jako zástupce stavbyvedoucího u stavby tunelu, ještě neměl ani dokončenou vysokou školu. Jiný by zase podle zjištění konkurence řídit dvě obří stavby současně, což vzhledem k náročnosti projektů nebylo možné podle stěžovatelů stihnout. A další v době, kdy měl být manažerem budování tunelu v Česku, pracoval na dlouhodobé zakázce na Islandu.

Sdružení také dokládala, že referenční stavby, které dopravní podnik požadoval, v případě Subterry nedosahují předepsaného objemu – tedy minimálně jedné miliardy.

Podle neúspěšných firem tak Subterra získala v soutěži neoprávněně cenné body navíc. „Je to nejpodivnější soutěž, jakou jsem kdy zažil,“ řekl už dříve ředitel Vinci Construction Martin Borovka.

Subterra námitky konkurenčních sdružení nekomentovala.

Začátkem září výběrová komise označila za vítěze této největší stavební zakázky v historii Česka právě Subterru, která nabídla cenu 30 miliard.

O dvě miliardy levnější nabídku Vinci a spol. komise vyřadila, kvůli údajnému nesplnění podmínek. Dalším uchazečem byla společnost Strabag, jejíž cena činila 30,7 miliardy.

Reklama

Doporučované