Hlavní obsah

Vyčištěné dálnice. Reklamy z mostů zmizely, inzerenti nechtějí mít ostudu

Foto: Jiří Pšenička

Redakce projela v minulých dnech po dálnici z Prahy až po Zlín, na rozdíl od začátku roku nebyla na žádném z dálničních mostů vidět reklama. Ani na mostě poblíž Kurovic ve Zlínském kraji.

Podle šéfa Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla firmy pochopily, že jim černá reklama na dálničních billboardech nedělá dobré jméno. Teď mají možnost zviditelnit své provozovny na řádných dopravních značkách.

Článek

Ještě v lednu a v únoru visely na českých dálničních mostech desítky nelegálních reklamních tabulí. Seznam Zprávy jich jen na D1 mezi Prahou a Brnem tehdy napočítaly téměř čtyřicet. A byly mezi nimi poutače na známé značky jako KFC, McDonald’s či Bageterie Boulevard. Všechny už zmizely.

Redakce v minulých dnech dálnici znovu projela - tentokrát trasu z hlavního města přes Brno až po Zlín - a nenarazila na jediný billboard.

„Nechci tvrdit, že byly sundány úplně všechny billboardy ze všech mostů na celé české dálniční síti - ono se to občas někde vrací zpátky - ale absolutní většina těch reklam je skutečně pryč,“ uvedl na dotaz redakce šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl, že vyčištěno je i jinde než na D1.

Podle Mátla zafungoval na stažení zejména veřejný tlak, sami inzerenti už nechtěli být s černou reklamou spojováni.

„Myslím, že pochopili, že ta reklama je skutečně nelegální a že jim to ve výsledku dobré jméno nedělá. Ty subjekty často uváděly, že ani nevěděly, že je to v rozporu se zákonem, že byly majiteli billboardů uváděny v omyl,“ uvedl ředitel Mátl.

Foto: Jiří Pšenička

Nejvíce reklamních tabulí na dálničních mostech mezi Prahou a Brnem měl fastfoodový řetězec KFC (redakce na přelomu ledna a února napočítala celkem šest kusů). Bageterie Boulevard a McDonald’s tři kusy. Snímek byl pořízen na kilometru 83,5. Most, na němž byly z druhé strany další dva billboardy, patří obci Jiřice.

Chtěli jsme to

Potvrzuje to například Stanislav Bernard, spolumajitel stejnojmenného humpoleckého pivovaru. „Bylo to z naší iniciativy,“ sdělil na otázku, kdo nechal na D1 sundat dva poutače s reklamou na pivo.

Ještě donedávna přitom věřil, že jejich dodavatelská firma má všechno v pořádku. „Platíme za dva poutače velké peníze, ročně statisíce. Ale rozhodně bychom se nechtěli podílet na něčem, co je nelegální. Když to skončí, tak to holt skončí,“ prohlásil humpolecký pivovarník na přelomu ledna a února.

Úplně první, kdo na D1 s odstraňováním černé reklamy začal, byl řetězec hypermarketů Hornbach. Jeho zástupci už na začátku března pro Seznam Zprávy prohlásili, že už nechtějí figurovat jako rukojmí ve sporu mezi ŘSD a reklamní agenturou.

V ochranném pásmu

Reklamní cedule donedávna visely nad dálnicemi po celé republice navzdory tomu, že podle všech státních autorit včetně soudů nemají na nadjezdech co dělat. „Nelegální jsou všechny (reklamy na nadjezdech), které jsou v ochranném pásmu dálnice,“ uvedla zkraje roku mluvčí Ministerstva dopravy Alena Mühl.

V takzvaném ochranném pásmu se nacházela absolutní většina mostních reklam, podle Aleny Mühl však existují i případy, kdy dálnice vede takzvaným souvisle zastavěným územím. „Tam se ochranné pásmo dálnice neuplatňuje. Ale takových případů je naprosté minimum,“ doplnila Mühl.

Foto: Jiří Pšenička

Takto vypadal začátkem roku dálniční nadjezd u Šternova (kilometr 41). Z jedné strany měl svou reklamu řetězec McDonald’s, z druhé portál Živéfirmy.cz. Most patří Středočeskému kraji. Ten přitom tvrdil, že žádné firmě reklamu na svých mostech nepovolil.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve stejné době uvedl, že problém s reklamou na nadjezdech je jedním z nejpalčivějších. Potíž viděl i v tom, že reklamní firmy vracejí mnohde cedule obratem zpátky, když je ŘSD odstraní.

Na značky

Jestli se už definitivně daří černou reklamu (nejen na dálničních mostech) u silnic a dálnic likvidovat, by měly napovědět výsledky analýzy, které chce ŘSD podle ředitele Mátla publikovat na konci roku.

Loga firem - třeba zmíněných fastfoodových řetězců - od dálnic ale zcela nezmizí. Nově jsou uvedena v daleko menším rozměru na dodatkových tabulkách pod dopravními značkami, které vždy v předstihu avizují služby na následujícím odpočívadle.

„To jsme právě chtěli, protože tohle je v Evropě normální a standardní. To se nám po letech podařilo prosadit, dříve to dlouho nešlo,“ uvádí také šéf ŘSD Mátl.

Odstraňování reklam se zatím týká hlavně těch, kde za to odpovídá státní ŘSD. Dálnice D1 ve směru do Brna přitom formálně začíná až za Průhonicemi, šestiproudý úsek z pražského Spořilova do Průhonic je od roku 2023 řazen mezi silnice I. třídy a je ve správě pražského magistrátu.

Pražští úředníci reklamu na „svých“ mostech nadále tolerují, byť fyzicky jde o stále stejnou komunikaci a i na silnicích I. třídy by mělo být ochranné pásmo uplatňováno.

Související témata:

Doporučované