Článek
Jak teď bude vypadat veřejnoprávní Česká televize, co bude vysílat, jaké pořady bude vyrábět a jak sebevědomé bude třeba její zpravodajství a publicistika?
Snadná odpověď neexistuje a i lidé na Kavčích horách s napětím čekají, co se bude dít. Záležet bude na tom, kdo z tandemu Hynek Chudárek – Milan Fridrich bude mít hlavní slovo. Ve středu se sice překvapivě domluvili na spojenectví, ale předtím prezentovali své konkurenční a docela výrazně odlišné vize ČT.
Jejich nečekaný pakt ukončil dramatickou volbu nového generálního ředitele, jehož se rozdělené Radě ČT nepovedlo zvolit ani na pět pokusů. Proto mezi dvojicí finalistů vznikla dohoda, že Milan Fridrich z volby dobrovolně odstoupí a vyzve k podpoře Hynka Chudárka. A ten na oplátku udělá z Fridricha dvojku – statutárního zástupce s novou funkcí vrchního ředitele pro digitální služby, obsah a program.
Jak se fungování nesourodé dvojice promítne do fungování veřejnoprávní televize, není jasné. Každý představil odlišný projekt dalšího směřování ČT a zároveň každý jiným způsobem vystupoval při „grilování“ radními. Ideální by podle pozorovatelů bylo, kdyby se z každého vzalo to lepší…
Hynek Chudárek v sobě nezapřel dosavadního obchodního ředitele České televize, vystupoval víc jako ekonom. Značnou část jeho projektu zabraly organizační změny na Kavčích horách, úspory v rozpočtu a také hledání nových zdrojů peněz přes sponzory různých pořadů.

O přestávce…
Právě to mu mnozí radní vyčítali jako nepokorné chování v momentě, kdy se ČT po letech dočkala zvýšení poplatků. Při odpovídání na jejich otázky pak Chudárek místy působil nejistě. Třeba když ho vyzvali, aby přestal mluvit o číslech a jednoduše řekl, jakou vlastně roli má veřejnoprávní televize zastávat. Což vyústilo ve vtipy, že skupina radních kolem Pavla Matochy si ho vybrala jako druhého Jana Součka – slabého a poslušného ředitele.
Naopak suverénní Milan Fridrich, dosavadní ředitel programu, vystupoval před radními velmi sebevědomě. Jeho projekt byl ze všech kandidátských vizí nejpodrobnější. Přišel s konkrétními kroky, jak digitálně a obsahově transformovat Českou televizi, aby v dnešním světě obstála. Aby ji sledovali i mladí lidé, kteří nemají televizi a sledují krátká videa na sociálních sítích.
Oddělené zpravodajství a publicistika
První společné představy už dvojice Chudárek–Fridrich oznámila. A týká se té nejcitlivější části. Chtějí oddělit zpravodajství a publicistiku. Tak aby jedna skupina dělala celodenní proud na ČT24 a plus pak hlavní večerní relaci Události. A druhá pak noční názorové Události, komentáře nebo třeba investigativní pořad Reportéři ČT.
Kvůli tomu je v redakcích jednotlivých pořadů cítit velké napětí, které kulminovalo uplynulý týden po veřejných střetech mezi Milanem Fridrichem a ředitelem zpravodajství a publicistiky Petrem Mrzenou. Chudárek s Fridrichem také chtějí posílit ekonomické zpravodajství a zřejmě i obnovit dvakrát týdně relaci Byznys ČT24.
V dalších představách o obsahu měli doposud rozdílné představy. Třeba Fridrich hodně usiluje o rychlou obnovu retro kanálu ČT3 pro seniory, který skončil v roce 2022. Chudárek s odkazem na peníze namítá, že možné je to nejdříve za tři roky.

Ředitel divize Zpravodajství a publicistika ČT Petr Mrzena (vlevo) a šéfredaktor Michal Kubal.
Naopak jasno má v tom, co chtějí jeho volitelé v Radě ČT kolem radního Pavla Matochy. Po zrušení pořadu 168 hodin a odchodu Nory Fridrichové z televize teď svou kritiku směřují na Václava Moravce a jeho tradiční nedělní diskuzní relaci OVM. Nový generální ředitel Hynek Chudárek neřekl, že ji zruší, ale ve zjevné narážce na Otázky mluvil o tom, že ČT nesmí fungovat jako „elitní kazatelna“, a volal po větším prostoru menšinovým názorovým proudům.
Neshodu tandemu lze vypozorovat i u toho, co – a pro koho – má vlastně televize vyrábět. Oba si sice přejí více vlastní nové tvorby, aby už ČT neunavovala diváky neustálými reprízami, ale Hynek Chudárek má představu nových rodinných seriálů, k nimž si sedne celá rodina a které se budou vysílat v pondělí, pátek a neděli večer, což označil za klíčové dny.
Dokonce mluvil o navázání na „tradici kultovních seriálů“ a konkrétně zmínil Arabelu nebo Návštěvníky, což jsou díla z 80. let. „V době, kdy je publikum často rozdrobené do jednotlivých digitálních bublin, je návrat k silnému, společně sdílenému příběhu víc než sentiment, je to kulturní potřeba. Dobře vytvořené televizní vyprávění má potenciál znovu probudit touhu po sdílení času, témat i emocí,“ doufá Hynek Chudárek.
To Milan Fridrich, jak plyne z jeho projektu, v roli televize jako rodinného krbu už moc nevěří. Argumentuje tím, že lidé od 24 do 40 let jsou online populací, která prioritně hledá informace na videoplatformách nebo webech.
„Musíme jít za uživateli tam, kde už jsou. Budovat značku ČT i tam, aby kromě lineárního vysílání mohl být obsah plnohodnotně umístěn i na digitálních platformách a diváci si mohli vybrat, kde ho budou sledovat,“ říká Fridrich.
Více si uvědomuje, že média veřejné služby napříč Evropou již několik let velmi intenzivně řeší výzvu v podobě digitální transformace a přechodu od lineárního vysílání k digitálním platformám a do online prostředí, kam se postupně přesouvá stále větší část publika.
„Nové vedení ČT má bezpochyby za úkol zklidnit situaci, zejména v redakci zpravodajství, ale to samo o sobě stačit nebude,“ míní expertka na média Marína Urbániková z Masarykovy univerzity a dodává: „Bez jasné vize a promyšleného a pružného postupu České televizi hrozí, že během několika let ztratí relevanci u podstatné části veřejnosti, zejména té mladší. Pouhé zklidnění situace a udržování starých pořádků proto nebude dostačující. Toto vnímám jako klíčovou výzvu, na niž by se měla soustředit energie místo politikaření a mocenských bojů.“