Hlavní obsah

Dílčí pochybení, říká Havlíček ke kritice oprav D1. Šéfa ŘSD hájí i Kupka

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Kontroloři se pozastavovali i nad chybějícími daty k rekonstrukci dálnice. Ilustrační foto.

Reklama

Výsledky kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) ohledně modernizace dálnice D1 se budou řešit i na půdě Sněmovny.

Článek

„Ačkoliv cílem modernizace bylo kromě zvýšení bezpečnosti provozu i zvýšení komfortu uživatelů dálnice, nekvalitní stavební práce a problematické odstraňování některých závad komfort jízdy naopak snižují,“ napsal Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) minulý týden ve své zprávě k rekonstrukci dálnice D1.

Kritický dokument nezůstal bez odezvy. „Dáme dohromady přesný přehled kroků a reklamačních závad, které už Ředitelství silnic a dálnic uplatnilo, jak zhotovitel tu reklamační závadu reálně opravil i jak tu opravenou závadu Ředitelství silnic a dálnic převzalo. Budeme o tom informovat i hospodářský výbor,“ řekl Seznam Zprávám ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

O „předsazení“ projednávání zprávy NKÚ hodlá usilovat místopředsedkyně kontrolního výboru Sněmovny Hana Naiclerová (STAN). „Zjištění NKÚ považuji za závažná a navrhnu, abychom se jimi na kontrolním výboru co nejdříve zabývali,“ uvedla.

„Není možné nechat nově opravenou vozovku ničit přetěžováním nadměrným nákladem. Stát také musí po dodavatelích chtít kvalitní práci, a pokud dálnici opraví nekvalitně, nekompromisně reklamovat.“

Pod hospodářský výbor patří dálnice D1 a investice „resortně“. Jeho členové se například každoročně podílejí na rozhodnutích, kolik peněz ze státního rozpočtu oblast dopravy získá.

Kontrolní výbor pak kontroluje výdaje a hospodaření s majetkem státu. Projednává závěry Nejvyššího kontrolního úřadu a kontroluje i to, zda jsou nápravná opatření účinná.

NKÚ: Stát jen přihlíží

Kontroloři ve zmíněné zprávě napsali, že modernizované úseky jsou ničeny přetíženými kamiony a stát tomu jen přihlíží, místo aby urychleně vyřešil potíže s váhou zabudovanou ve vozovce, která měla od začátku sloužit jako „strašák“. Fungovala ovšem pouhé dva měsíce a pak zůstala vypnutá.

Laxnost a nedůslednost v dohledu státu, respektive ŘSD, popisovali i v případě vyřizování reklamací. Upozornili například na několikaměsíční prodlevy mezi nahlášením závady ze strany ŘSD a jejím skutečným odstraněním zhotovitelem.

Pozastavovali se rovněž nad chybějícími daty k rekonstrukci dálnice (ŘSD část z nich ztratilo během kybernetického útoku, pozn. red.), nebo skutečností, že přes dálnici, která má být považovaná za zmodernizovanou, vede devět mostů a tři nadjezdy ve špatném či velmi špatném stavu a reálně ohrožují bezpečnost provozu.

Ve zprávě úřadu je i noticka, že ŘSD uvedlo v omyl někdejšího ministra dopravy Karla Havlíčka (ANO). Při vypořádání starší kontroly NKÚ, která se věnovala mostům, mu do podkladů pro vládu napsalo, že jeden z uvedených problematických nadjezdů se již rekonstruuje. Podle zprávy úřadu ale zahájilo zadávací řízení na jeho diagnostiku až v červenci 2022 a původní informaci označilo za „administrativní chybu“.

Modernizace D1

  • Začala 9. května 2013, oficiálně skončila 1. října 2021. Termín dokončení byl dvakrát posunut. ŘSD však vyčlenilo některé stavby, například most Šmejkalka.
  • Stavbaři opravili 160 kilometrů dálnice od Mirošovic po Kývalku, včetně 95 mostů a 35 nadjezdů. Dálnici na každé straně rozšířili o 0,75 metru.
  • Opravy stály 28,1 miliardy korun.
  • Byla rozdělena do 21 úseků mezi mimoúrovňovými křižovatkami v délce od tří do téměř 15 km. ŘSD vypsalo celkem 21 zakázek.

„Dílčí pochybení“

Ministerstvo i ŘSD považují výtky - v kontextu celé stavby - za přehnané. Na straně šéfa silničářů Radka Mátla stojí Kupka i Havlíček.

„Má moji důvěru a vysloužil si ji tím, že za ten rok a půl spolupráce dokázal vyřešit celou řadu problémů a zpřehledňuje procesy, které v ŘSD probíhají,“ nechal se slyšet Kupka.

Obdobně mluví i jeho předchůdce Havlíček, který stál v čele resortu dopravy od ledna 2020 do prosince 2021. „Jednalo se o obrovský projekt, administračně neskutečně náročný, a dílčí pochybení drobného charakteru se při takovém objemu práce, v tak krátkém čase, stávají,“ reagoval na dotaz Seznam Zpráv.

Zajedno je s Kupkou i v pohledu na Mátla - považuje ho za velmi dobrého ředitele, který se o modernizaci osobně zasloužil. „Bez diskuze, nakonec úspěšný projekt,“ zhodnotil Havlíček.

Modernizace dálnice D1 začala už v roce 2013, ale stále není zcela hotová, byť na ní Havlíček s tehdejším premiérem Andrejem Babišem (ANO) „stříhali pásku“ už v roce 2021, týden před sněmovními volbami.

Současný ministr Kupka přiznává, že některé věci jsou skutečně nedokončené, například most Šmejkalka. S penězi na jeho rekonstrukcí se podle NKÚ v roce 2012 původně počítalo v celkovém balíku na modernizaci ve výši 28,2 miliardy korun. Most se ale bude opravovat až nyní a předpokládané náklady jsou 1,6 miliardy korun. Ke konci roku 2022 bylo na rekonstrukci dálnice vynaloženo 28,1 miliardy.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Most Šmejkalka.

Reklama

Doporučované