Hlavní obsah

Opravenou D1 ničí přetížené kamiony. Úřady se hádají, kdo za to může

Foto: Radek Cihla, Seznam Zprávy

Podle kontrolorů projíždějí přes dálnici mezi Prahou a Brnem tisíce přetížených aut a ničí opravenou dálnici. Ilustrační foto.

Reklama

Podle kontrolorů z NKÚ opravenou dálnici D1 poškozují přetížená auta. Vymáhání pokut na modernizovaných úsecích za 28 miliard korun nefunguje. Úřady se přou, kdo je na vině.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Úřady nechávají ničit opravenou D1 přetíženými auty. Tak zní jeden ze závěrů hodnotící zprávy Nejvyššího kontrolního úřadu. Jediná vysokorychlostní váha na opravených úsecích, která podle kontrolorů za dva měsíce provozu odhalila přes 17 tisíc hmotnostních přestupků, ale nefunguje. Ředitelství silnic a dálnic teď podle informací Seznam Zpráv chystá nápravu.

„Předpokládáme, že nejpozději do dvou měsíců bude váha opět funkční,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Státní firma rovněž staví novou vysokorychlostní váhu na dálnici D4, dalších pět zařízení chce nainstalovat příští rok.

Nicméně státní úřady se přou, kdo nese zodpovědnost za to, že vymáhání pokut na nejvytíženější české dálnici stále nefunguje. Celníci a policisté prověřují kamiony jen namátkově statickými váhami.

Podle kontrolorů přetížená vozidla výrazně poškozují vozovku a zkracují její životnost. „V březnu a dubnu 2022 bylo jedinou pořízenou vysokorychlostní váhou na dálnici D1 zjištěno 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. V dalších měsících byla váha nefunkční,“ uvedli v 28stránkové zprávě.

Zmíněná váha stojí na 123. kilometru D1 na Vysočině. Silničáři minulý týden uvedli, že je problém v porouchaném napájení. Na konci loňského roku také reklamovali vadné senzory, jenže nyní přiznávají: „Porouchané napájení je záležitost drobného charakteru. Zásadní problémy vysokorychlostního vážení jsou ale ty systémové,“ sdělil Studecký.

Podle něj je zařízení velmi náročné na kalibraci, aby řidiči nemohli zpochybnit správnost měření. „Základním problémem je ale neochota obce s rozšířenou působností vybírat pokuty, protože se jedná o velmi náročnou činnost s nízkým výnosem pro obec. Z tohoto důvodu zůstává většina námi zjištěných přestupků bez udělené pokuty,“ doplnil mluvčí.

Pokuta za přetížené auto může dosáhnout až půl milionu korun. Obci jde 15 procent z vyměřené částky, 40 procent Státnímu fondu dopravní infrastruktury a 45 procent kraji. „V tomto ohledu však Ministerstvo dopravy připravuje změnu legislativy se zvýšením odměny pro ORP,“ řekl Studecký.

Modernizace D1

  • Začala 9. května 2013, oficiálně skončila 1. října 2021. Termín dokončení byl dvakrát posunut. ŘSD však vyčlenilo některé stavby, například most Šmejkalka.
  • Stavbaři opravili 160 kilometrů dálnice od Mirošovic po Kývalku, včetně 95 mostů a 35 nadjezdů. Dálnici na každé straně rozšířili o 0,75 metru.
  • Opravy stály 28,1 miliardy korun.
  • Byla rozdělena do 21 úseků mezi mimoúrovňovými křižovatkami v délce od tří do téměř 15 km. ŘSD vypsalo celkem 21 zakázek.

Jako správní úřad v případě váhy na D1 vystupuje jihlavský magistrát. S kritikou ŘSD nesouhlasí. „Podle mne se ŘSD pouze brání svalováním viny na někoho jiného, místo aby přiznalo vlastní chyby a nedostatky systému. Rozhodně nejde o naši ochotu či neochotu. Chceme, ale nemůžeme s takovými daty pracovat,“ reagoval mluvčí magistrátu Radovan Daněk.

Problémy s kalibrací

Podle něj město systém se silničáři stále ladí, aby bylo vážení průkazné. „Zatím není. Na vážních lístcích třeba chybí informace o tovární značce a typu vozidla, která je pro rozhodnutí obce nezbytná,“ upřesnil Daněk. Podle něj nápravu řeší se silničáři, Ministerstvem dopravy i dalšími obcemi, které mají data z vysokorychlostních vah zpracovávat.

Vážní lístky chodí na příslušný úřad v podobě digitálních dat. Kromě informací o rychlosti a váze zahrnují fotky a videa.

Podle ŘSD však software pro přenos vážních lístků nemá technické vady. „Vzorek dat, který od nás obdržela ORP Jihlava, byl ze zimního období. Některé značky měly horší čitelnost kvůli sněhu, který na nich ulpívá. Nejedná se tedy o žádný technický ani systémový problém, ale rozmar počasí,“ sdělil Studecký.

Doplnil, že strojové rozpoznávání registračních značek nikdy nebude stoprocentní, a i když je program nejmodernější, nejde o triviální úlohu. Řada řidičů si totiž prý často polepí celý kamion. „Toto všechno musí být odfiltrováno,“ dodal mluvčí ŘSD.

Úřady se ani neshodnou, kolik takových přestupků do Jihlavy doputovalo. Podle zprávy NKÚ do ukončení kontroly silničáři prostřednictvím lístků předali 448 podnětů k zahájení řízení o přestupku.

Jihlavský magistrátní odbor dopravy mluví o 31 testovacích vzorcích. „Zatím jsme nevydali žádné rozhodnutí o pokutě,“ doplnil Daněk.

I mluvčí ŘSD přiznává, že s vzhledem k citlivosti zařízení na kalibraci je výběr pokut zatím problematický: „Velmi často dochází ze strany speditérů ke zpochybnění výsledku vážení a odvolání proti pokutě, případně soudnímu sporu.“

Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia má k zařízení výtky. „Technologie vážení je sice přesná, ale při provozu desetitisíců aut denně trpí. V drtivé většině Evropy funguje vysokorychlostní váha jen jako předvýběr podezřelých aut. Řidiče poté zastaví kontrola a na mechanické váze ověří, jestli je přetížený. Policisté jej hned mohou pokutovat a při vysokém přetížení nechat náklad přeložit,“ řekl mluvčí sdružení Martin Felix.

Podle jeho informací navíc některé úřady obcí nadále bojují s pokutováním zahraničních řidičů. „V Česku stále neexistuje fikce doručení. Zahraniční řidič může namítat, že mu pokuta nebyla doručena, tudíž není dlužník,“ tvrdí Felix.

Pro dopravního experta Romana Budského z Platformy Vize 0 je nepochopitelné, že stát nezahrnul vysokorychlostní vážení do modernizace D1. „Měli jsme dát jasně najevo, že se nevyplatí jezdit Českem přetížený, protože to budeme velmi přísně trestat. To se nestalo. Po Evropě se obecně ví, že jsme v tomhle extrémně benevolentní. Je to problematické i z hlediska bezpečnosti, protože zabrzdit přetížený kamion znamená také metry navíc,“ řekl.

Podle silničářů je princip vysokorychlostního vážení a pokutování řidičů v Evropě zatím výjimečný. „Prošlapáváme cestu, která je ve světě stále ještě velmi unikátní a zkušeností je málo, nebo spíše nejsou žádné,“ dodal Studecký.

Reklama

Doporučované