Článek
Končící premiér Petr Fiala (ODS) chtěl během mandátu vlády koalice Spolu a Starostů a první tři roky také Pirátů prosadit výraznější změny ve středním školství. Mrzí ho, že vláda jeho fungování neupravila. Řekl to v rozhovoru s ČTK. Nepovedla se podle něj také digitalizace stavebního řízení. Například v digitalizaci v dopravě či sociálním systému ale vláda postoupila, řekl.
Důvod, proč vláda neudělala větší úpravy ve středním školství, vidí Fiala ve složitosti systému a také v tom, že za čtyři roky se v čele resortu vystřídali tři ministři. Po Petru Gazdíkovi to byli Vladimír Balaš a Mikuláš Bek, všichni ze Starostů a nezávislých.
Zmínil, že se věnovali změnám v základním školství. Řekl, že moderní vzdělávání pokládá za mimořádně důležité. A proto se také rozhodl, že po pondělním konci jeho vlády začne působit ve sněmovním školském výboru.
„Ano, vstoupím do výboru, protože každý poslanec má být členem výboru,“ řekl Fiala. Dodal, že nastupující premiér Andrej Babiš v žádném výboru v minulém volebním období nebyl, ačkoliv původně chtěl být ve výboru pro zdravotnictví.
„Ale já nechci dělat takové zvláštní věci, protože si myslím, že poslanec má pracovat ve výboru. Já chci pracovat ve školském výboru, a to z mnoha důvodů,“ řekl. Fiala je bývalý rektor Masarykovy univerzity a ministr školství.
Fialovu vládu v pondělí nahradí kabinet ANO, SPD a Motoristů, který jmenuje prezident Petr Pavel.
Fiala po posledním jednání kabinetu zmínil, že se chce věnovat akademické práci, ale také třeba mladým lidem. „Diskutovat s nimi a motivovat je proto, aby se třeba věnovali politice a byli novou nadějí pro budoucnost,“ uvedl. Z politiky se nechystá odejít ani poté, co v lednu vybere jeho nástupce v čele ODS stranický kongres.
Digitalizaci zbrzdily velké stavby
Nepovedená digitalizace stavebního řízení podle Fialy zbrzdila to, co to mělo zrychlit, tedy délku stavebního řízení. Legislativní úpravy řízení přitom kabinet přinesl. „Věřím, že se to rozjede od příštího nebo přespříštího roku opravdu naplno a že konečně stavební řízení bude krátké,“ uvedl.
I když veřejnost vnímá jako problém délku povolování malých staveb včetně rodinných domů, největší problém byl podle Fialy u větších staveb, kde někdy stavební řízení trvalo i sedm až deset let. „Pak se tomu investorovi nevyplatí do toho ty peníze dávat nebo si je na to schovávat. Takže tohle opravdu brzdilo stavební rozvoj, teď už stavební výroba zase stoupá podle všech ukazatelů. Mrzí mě, že došlo k té havárii s digitalizací stavebního řízení,“ uvedl.
V digitalizaci obecně vláda podle Fialy nicméně postoupila, a to od dopravy přes sociální systém, částečně také vzdělávání, kde jmenoval například digitalizaci přihlášek k přijímacím zkouškám na střední školy.
Fiala se chce věnovat také zahraniční politice
Velkou úspěšnost měla podle Fialy zahraniční a bezpečnostní politika jeho vlády, a to včetně harmonogramu plnění spojeneckého závazku Severoatlantické alianci.
"Máme jasný harmonogram, jak dosáhnout podílu tří procent (hrubého domácího produktu na obranu) v roce 2030 a 3,5 procent, respektive těch pěti v roce 2035, “ uvedl. Přes informace o tom, že by se letos nemuselo povést naplnit závazek dvou procent, míní, že se slib naplní.
Také na zahraniční politiku se po odchodu z vlády plánuje soustředit. Rovněž chce i nadále oslovovat lidi na sociálních sítích.
„Já jsem dnes na sociálních sítích navzdory všem předpokladům jedním z nejúspěšnějších politiků a nemíním to hodit za hlavu a nechat to být. Už kvůli těm lidem, kteří mě sledují, já si strašně vážím toho, že jsou zvědaví na moje názory,“ uvedl. K tomu, aby byl veřejně činnou osobností, nemusí mít nutně žádnou funkci, dodal.
V energetice je podle Fialy potřeba víc se věnovat obnovitelným zdrojům a také lepšímu propojení s Evropou, snažit se o to na národní úrovni i evropské, aby klesaly ceny elektřiny.
V ekonomice je vidět oživení, zhodnotil Fiala poslední rok. To, že lidé mají důvěru v ekonomiku, se podle něj neprojevuje jen na spotřebě, ale třeba na zvyšujícím se počtu vzniklých firem.
„Vidíme, že už příští rok nebudeme mít důchodový účet v deficitu, že už se začínají pozitivně projevovat změny, které jsme udělali v důchodovém systému. Staví se a nejenom, že jsme otevřeli 200 km nových dálnic, ale 245 kilometrů je ve výstavbě, což je obrovský historický posun v dostavbě dopravní sítě. To se teď projeví i v budování vysokorychlostních tratí na železnici. Začne se konečně v příštím nebo přespříštím roce dostavba Dukovan, což je největší investice v dějinách moderní ČR,“ uzavřel.
















