Hlavní obsah

„Nechci tady F-35, ať si je vezmou do Prahy.“ Nákup stíhaček rozděluje Čáslav

Foto: Lockheed Martin

Letoun F-35.

Reklama

Snad to nebude, jako když tu létaly MiGy, kdy tancovaly skleničky ve skleníku, obávají se lidé v Čáslavi. Řeší především to, zda americké stíhačky budou hlučnější. Ani rachotu gripenů si mnozí nepřivykli.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na okraji Čáslavi je spousta rodinných domů od letecké základny doslova na dohled. V úterním dopoledni zrovna dvě stíhačky vzlétají do vzduchu. Je slyšet nepříjemný hluk, před kterým by si člověk tomu nezvyklý nejraději zacpal uši.

„Mám plastová okna a stejně neslyším televizi,“ stěžuje si důchodce Miroslav, který zrovna v téměř jarním počasí ručně myje své auto. Je vidět, že ho téma pálí, hned se rozčílí a odkládá žlutou houbičku do kýble s vodou.

„Já to tady nechci, ať si to vezmou do Prahy. Tady zrušili lidem život,“ říká reportérovi a s nadsázkou dodává, že nákup stíhaček F-35 – které mají být oproti gripenům hlučnější – ho ale současně už tolik netrápí. „Já už asi nebudu naživu,“ říká. První F-35 by měly v Čáslavi přistát v roce 2031.

„Když startují tři stíhačky za sebou, tak se vám třese barák. Pojďte se podívat,“ vyzývá vzápětí reportéra, ať se jde podívat k němu na zahradu. Tam ukazuje prstem na zeď svého domu.

Foto: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

Pan Miroslav je v důchodu a tvrdí, že mu kvůli provozu stíhaček praská zeď na domě.

„Koukejte, jak praská zdivo. Myslíte si, že to praská samo? A vevnitř? To se třepe,“ stěžuje si na následky, jaké život blízko letecké základny má.

Ujištění z armády, že se při rekonstrukci areálu bude myslet i na lepší protihluková opatření, považuje za zbytečné. „A to budou až do nebe? Největší hluk stíhačky dělají při startu. Ať se na to vykašlou,“ říká pochybovačně.

„Jsme tak malá země a ser… se do ruského medvěda. Zaplať Pán Bůh, že už jsem v důchodu,“ posteskne si ještě senior nad vládní politikou s tím, ať reportér nezapomene hlavně všechno zveřejnit.

To o pár let starší pan Oldřich vidí situaci jinak. Podporu Ukrajiny schvaluje a považuje za nutné i to, aby Česko mělo moderní armádní techniku. Na nákup stíhaček z USA ale jasný názor nemá.

„Jsem strašný fanoušek na letadla. Nenávidím Rusáky, chtěl bych, abychom měli něco, co by nás bránilo. Nedokážu ale posoudit, jestli potřebujeme F-35. Je to drahé, jsme malý stát uprostřed Evropy,“ konstatuje 75letý Oldřich, který na čáslavské základně před sametovou revolucí pracoval na ošetřovně.

Skleničky ve skleníku tancovaly

Stíhačky k Čáslavi patří. Letecká základna tu vznikla už v 50. letech a člověk by si řekl, že místní obyvatelé jsou na hluk letounů zvyklí. V okrajové části města a hlavně senioři ale nadšení vůbec nejsou.

„Hluk ze stíhaček vnímám. Člověk se kolikrát doma přikrčí, když to mydlí,“ popisuje 65letý Petr, který do popelnic nese tříděný odpad. Sám se obává nejen ještě většího hluku, ale i zvýšené dopravy v souvislosti s počínající rekonstrukcí letiště.

„Když se bude předělávat celé letiště, jako že bude, tak to bude další zátěž,“ zamýšlí se.

Nákup stíhaček z USA podle jeho názoru nebyl nutný. „Americká letadla budou hlučná, navazující věci budou stát šílené peníze a nervy. S nákupem F-35 nesouhlasím, nechal bych gripeny. Zvykli jsme si na to,“ konstatuje a přidává i jedno pozitivum spojené s tím, že je ve městě vojenská základna: „Byl to pro Čáslav finanční přínos.“

Foto: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

Pan Petr je v důchodu a podle něj by stačilo, kdyby si Česko nechalo gripeny.

Radost z nadcházející změny nemá ani čtyřicetiletý Jan, který žije v Chotusicích, vesnici rozkládající se přímo u vojenské základy.

„Nic s tím ale neuděláme, je to o nás, bez nás,“ říká odevzdaně. „Gripeny samozřejmě slyšíme, i když jsme doma. A F-35 budou dělat větší hluk. Řekl bych, že by bylo lepší, kdyby to letiště postavili jinde,“ pronese myšlenku, o níž ale není na vládní úrovni vůbec řeč, a pospíchá s malým dítětem domů.

Poslechněte si, jaký je hluk v Čáslavi při současném provozu stíhaček:

V Čáslavi je pro místní hluk ze stíhaček běžná součást života.Video: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

Mezi obyvateli Čáslavi se ale najdou i tací, kterým nákup amerických stíhaček vyloženě nevadí a na hluk jsou celkem zvyklí. Z práce jde po náměstí Jana Žižky z Trocnova 35letý Roman, ve městě žije od narození.

„Myslím, že je namístě, aby se hlukové limity prověřily. Nejsem ani příznivce, ani odpůrce. Beru to jako realitu. Během dne hluk vnímám, mám malé děti, takže když se začne dítě kroutit nebo je ten hluk vzbudí, tak znovu uspáváte,“ popisuje své zkušenosti a vzpomíná, jak hluk ze stíhaček vnímal on sám jako dítě.

„Pamatuji si z dětství stíhačky MiG. Když startovaly, tak nám tancovaly skleničky ve skleníku. S gripeny to ustalo, tak doufám, že se to s americkými stíhačkami nevrátí,“ přemítá.

I druhý muž na náměstí, kterého potkáváme, se představuje jako Roman. A taktéž je na hluk stíhaček zvyklý. „Bydlím tady od malička, nevadí mi to. Jestli budou chránit náš vzdušný prostor gripeny, nebo F-35, je mi jedno,“ říká 39letý Čáslavan.

Podívejte se, jak to vypadá v Čáslavi:

+5

Ředitel projektu F-35 a bývalý velitel vzdušných sil Petr Hromek nedávno v rozhovoru pro Seznam Zprávy popsal, že armáda hluk z F-35 řeší. Nad druhou stranu dodává, že každá stíhačka je zkrátka hlučná.

Zpracovává se hluková studie na letiště v Čáslavi.
Petr Hromek, ředitel projektu F-35 a bývalý velitel vzdušných sil

„Zpracovává se hluková studie na letiště v Čáslavi. V nejbližších týdnech by měla být hotová. V celém areálu, kde budou umístěné letouny, se myslí na protihluková opatření. Nechci zacházet do detailu, ale budou tam vytvořené takové podmínky, aby se hluk šířil co nejméně z areálu. Každá stíhačka ale dělá hluk,“ vysvětloval Hromek.

Pořízení stíhaček F-35 je velké téma i pro starostu Čáslavi Jaromíra Strnada (SOCDEM). V rozhovoru pro Seznam Zprávy nastínil, jak by provoz na letišti mohl vypadat.

„Mám informace, že by se vzlety měly omezit na dva vzletové časy během dne, dopolední a odpolední. Najednou by mohlo vzlétat asi osm letadel a odpoledne to samé. V této chvíli je to tak, že třeba vzlétá jedno nebo dvě letadla,“ vysvětluje starosta.

Foto: Jakub Novák/ MěÚ Čáslav, ŠKP

Starosta Čáslavi Jaromír Strnad.

Potvrzuje také, že místní obyvatelé nemají na stíhačky jednotný názor.

„Občané mají samozřejmě obavu, jak to naruší nebo nenaruší životní prostředí ve městě Čáslav. Když se někdo stěhuje do Čáslavi, tak ví, že je tady letiště a nějaký hluk tady bude. Samozřejmě by si nepřáli, aby hluková zátěž byla větší, než je ta stávající,“ popisuje pohled místních obyvatel.

„Je to tady rozdělené, jsou tady fanoušci F-35 a jsou tady jejich odpůrci,“ dodává starosta Čáslavi a upozorňuje na nezanedbatelný přínos: letecká základna je největší zaměstnavatel v okolí.

Nákup amerických stíhaček F-35

  • pořízení 24 letounů páté generace F-35 za 150 miliard korun v Praze stvrdili koncem ledna podpisem memoranda ministryně obrany Jana Černochová (ODS) a americký velvyslanec v ČR Bijan Sabet,
  • první stíhačky z nejdražší české armádní zakázky by měly dorazit v roce 2031, všechny v Česku budou do roku 2035,
  • za stíhačky amerického výrobce Lockheed Martin, související vybavení, výcvik, munici a zajištění životního cyklu Česko zaplatí 106 miliard korun, postupně je uhradí v letech 2024 až 2034. Dalších 44 miliard korun půjde zejména na infrastrukturu, palivo, přípravu personálu a odvod DPH,
  • první stroje budou hotové v roce 2029, jejich dodávky do ČR začnou v roce 2031 a skončí do roku 2035. Celkové náklady na pořízení a provoz stíhaček F-35 do konce jejich životnosti v roce 2069 odhaduje Ministerstvo obrany na 322 miliard korun.

Zdroj: ČTK

Reklama

Doporučované