Hlavní obsah

Pokud USA nedodrží lhůty, sankce je nečekají, připustil šéf projektu F-35

Foto: Lockheed Martin

Stíhačky F-35.

Reklama

Česká armáda se začala připravovat na převzetí nových stíhaček, ač první přiletí z USA až v roce 2031. Co vše je potřeba do té doby zařídit, popisuje v rozhovoru ředitel projektu F-35 a bývalý velitel vzdušných sil Petr Hromek.

Článek

Každá stíhačka dělá hluk, připouští v rozhovoru pro Seznam Zprávy Petr Hromek, kterého ministryně obrany Jana Černochová (ODS) pověřila řízením projektu F-35. Zároveň ale ujišťuje, že součástí rekonstrukce letecké základny v Čáslavi budou i protihluková opatření.

Krom stavebních prací se ale už nyní naplno plánují školení ve Spojených státech. První vojáci odletí během příštích měsíců. „Není to jenom pilotní personál, ale je to i technický personál, IT specialisté, protože s letounem přichází hodně dalších systémů,“ vysvětluje Hromek.

Nejdražší nákup české armády v historii – stíhačky F-35 za 150 miliard korun – zpečetilo memorandum podepsané koncem ledna ministryní Černochovou a americkým velvyslancem v Česku Bijanem Sabetem.

Podle Černochové vstupuje armáda nákupem do nové éry, stroje zvýší její bojeschopnost. Opozice závazek kritizuje mimo jiné jako drahý v době rozpočtových škrtů. SPD by chtěla v případě nástupu do vlády od kontraktu odstoupit, ANO by ho respektovalo – ač i od hnutí zazněly v minulých dnech výhrady.

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš nedávno v rozhovoru pro Právo řekl, že pokud americký výrobce Lockheed Martin nedodá Česku objednané stíhačky v domluveném termínu, hnutí ANO – pokud bude v zemi vládnout – od smlouvy odstoupí. Jak je řešeno to, kdyby se dodávky F-35 zpozdily? Je možné odstoupit od smlouvy?

Nechci se k tomu vyjadřovat, to je obsahem smlouvy.

Když nebudeme zacházet do podrobností, jsou v ní sankce pro situaci, kdyby se dodávky stíhaček zpozdily?

Nejsou. Američané to v žádných smlouvách nemají.

Reakce Černochové na vyjádření Babiše k F-35

„Pan předseda Andrej Babiš v rozhovoru pro Právo brnká opět na strunu odpůrců nákupu letounů F-35. Když už přestal tvrdit, že by jeho případná budoucí vláda od smlouvy odstoupila, protože si je dobře vědom důsledků, alespoň spekuluje, že odstoupí od smlouvy, zpozdí-li se dodávky. Ne, neodstoupí a moc dobře to ví. Ono vést tuto debatu v roce 2024, když první letouny budou pro ČR teprve vyrobeny v roce 2029, je trochu komické, že ano.“

Zdroj: Vyjádření ministryně obrany Jany Černochové na sociální sítí X

Existují v tuto chvíli obavy, že by u dodávek stíhaček hrozilo zpoždění?

Vůbec ne. Byl jsem v Americe, kde jsme se o tom bavili. Oni zatím tvrdí, že všechno běží podle plánů. Protože těch zákazníků je hodně, mají přesný harmonogram, kdy přesně vědí, které letouny pro kterého zákazníka a kdy přesně budou vyrobené.

Ministryně obrany Jana Černochová podepsala koncem ledna memorandum o pořízení stíhaček F-35 s velvyslancem USA. Co se bude dít nyní?

Skončila část vyjednávání a podpisem smlouvy začíná část implementace. Musí se myslet na všechny věci, které potřebujeme udělat tak, aby sem letoun v roce 2031 mohl přiletět. Vytvořili jsme implementační tým. Skládá se zhruba z 15 lidí, kteří jsou vyčleněni pouze na program F-35.

Plus máme vytvořené další čtyři týmy. Jeden tým je zodpovědný za akvizice, další je zodpovědný za implementaci z provozního hlediska, jeden tým je zodpovědný za výstavbu nemovité infrastruktury a jeden tým za bezpečnost projektu.

Jak budou přípravy vypadat v praxi?

Týmy budou jezdit do Ameriky. Týmy, které se budou věnovat bezpečnosti, musí do Ameriky už během dvou, tří měsíců. V rámci bezpečnosti projektu budou muset zpracovat dokumenty k tomu, aby mohli proškolit všechny naše lidi, kteří se s F-35 dostanou do styku tak, aby informace, které budeme dostávat z americké strany, byly určitým stupněm chráněné.

Co se týká nemovité infrastruktury, je zpracovaný harmonogram. Musí se vysoutěžit firma, která zpracuje projektovou dokumentaci a která se potom bude podílet i na výstavbě.

Reportáž z továrny na F-35 v USA

Seznam Zprávy měly možnost navštívit továrnu nedaleko Dallasu v americkém státě Texas, kde se vyrábějí stíhačky F-35. Podrobnosti v reportáži z Texasu.

To mluvíte o základně v Čáslavi?

Ano a tým akvizic bude dohlížet na to, aby splátky odcházely v daném čase.

Implementační tým bude mít zodpovědnost, aby veškerý personál byl připravený na přeškolení na ten daný typ stíhačky. Musíme mít v Americe přesně zablokované kurzy, které budou potřebovat. Není to jenom pilotní personál, ale je to i technický personál, IT specialisté, protože s letounem přichází hodně dalších systémů.

Sedne si do stíhaček F-35 i někdo ze současných pilotů gripenů?

První část pilotů bude určitě z letounů JAS-39 Gripen. Nejsem schopný říct, jestli to bude jedna, dvě nebo tři skupiny. Minimálně dvě skupiny budou zkušení piloti z JAS-39 Gripen.

Platba za stíhačky bude probíhat ve splátkách, jak je to přesně naplánované?

Máme to rozdělené, je tam splátkový kalendář. Začíná to letos, končí to v roce 2034.

Letos je to 15 miliard korun?

Ano.

Částka bude každý rok jiná?

Máme splátkový kalendář, ve kterém jsou platby rozložené na jedenáct let. Mělo by to být zhruba 106 miliard českých korun, protože těch dalších 44 miliard by mělo zůstat v České republice. To je DPH a potom výstavba nemovité infrastruktury.

Kdy Česko převezme první stíhačky F-35?

První stíhačky si převezme v roce 2029, ale v USA, protože náš výcvik jak pilotů, tak i technického personálu bude probíhat první dva roky v Americe. Prvních šest letounů bude vyrobeno v roce 2029, dalších šest letounů bude v roce 2031, tam doběhne výcvik v  Americe.

Koncem roku 2031 přeletí letouny k nám do Čech a od roku 2032 bude další výcvik probíhat na našich letounech tady v České republice a budou dodávky dalších 12. To bude v roce 2032, 2033, 2034. Vždy po čtyřech kusech.

Takže v roce 2031 do Česka přiletí první stíhačky s už vyškoleným personálem?

Ano, personál přiletí s letouny a začne operovat z české základny v Čáslavi.

Velkým tématem je právě přestavba letecké základny v Čáslavi. Co se s ní plánuje?

Tam jsou dvě etapy. První je rekonstrukce pojížděcích ploch, ale to je bez ohledu na letoun F-35. To musí být stejně provedené, protože tam nějaká velká rekonstrukce vzletové, přistávací dráhy v podstatě nikdy neproběhla od výstavby někdy v padesátém pátém roce.

Hned po rekonstrukci začne výstavba vlastního areálu pro letoun F-35.

Jak to bude vypadat v praxi? Každá stíhačka bude mít svůj hangár? A jak to bude se zabezpečením?

Bude to areál, kde budou umístěné jak letouny, tak tam budou i piloti, technici, veškerý zabezpečující personál. Bude tam klasická stojánka, kde by měla být letadla umístěna.

Podívejte se, jak vypadají stíhačky F-35 v akci:

+7

Požadují Američané přísnější zabezpečení základny?

Přísnější zabezpečení základny asi nebude. To zůstane ve stejném režimu jako teď. I teď jsou letouny JAS-39 Gripen i L-159 Alca v tajném režimu. Základna zůstane stejně zabezpečená, ale ten vlastní areál, co bude uvnitř základny pro F-35, tak v některých částech bude mít přísnější zabezpečení.

Budou stíhačky z USA umístěné pouze v Čáslavi nebo i na jiných letištích v Česku?

Vzhledem k tomu, že máme jenom jednu taktickou základnu, tak počítáme s tím, že budou jenom v Čáslavi. Budou to dvě letky po 12 letounech.

Gripeny chceme do roku 2035

Dojde k situaci, že v Čáslavi budou jak F-35, tak i gripeny po určitou dobu?

Po nějakou dobu ano. Vyjednáváme se švédskou stranou o prodloužení kontraktu, který končí v roce 2027. Opce je sice ještě na dva roky do roku 2029, ale vyjednáváme o prodloužení do roku 2035 tak, abychom tam měli nějaké překlenovací období, než přiletí F-35 v roce 2031.

Ty čtyři roky ještě budeme používat gripeny, protože musíme začít s výcvikem na F-35 u nás v České republice a kdybychom okamžitě po příletu začali plnit všechny úkoly, které jsou před taktickým letectvem, tak bychom neměli dostatečnou kapacitu na výcvik. Z toho důvodu tady chceme udržet letouny JAS-39 Gripen do roku 2035, aby ten přechod byl co nejjednodušší a nejplynulejší.

Budete řešit hlukové limity v Čáslavi? Předpokládám, že hlasitost F-35 bude téma hlavně pro místní obyvatele.

Zpracovává se hluková studie na letiště v Čáslavi. V nejbližších týdnech by měla být hotová. V celém areálu, kde budou umístěné letouny, se myslí na protihluková opatření. Nechci zacházet do detailu, ale budou tam vytvořené takové podmínky, aby se hluk šířil co nejméně z areálu. Každá stíhačka ale dělá hluk.

Petr Hromek

  • narozen 3. prosince 1963.
  • ministryně obrany Jana Černochová ho v prosinci roku 2023 pověřila řízením projektu F-35.
  • bývalý pilot a velitel vzdušných sil v letech 2018 až 2020.
  • v letech 2013-2016 velitel 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

Zdroj: Ministerstvo obrany

Reklama

Doporučované