Hlavní obsah

Scheinherr o lanovce do Bohnic: Stopka je pro Prahu obrovská škoda

Foto: DPP/William Matthews Associates

Vítězný návrh lanovky z Podbaby do Bohnic.

Reklama

Lanovka z Podbaby do Bohnic by měla nepřijatelný vliv na krajinný ráz pražské Trojské kotliny, rozhodli úředníci.

Článek

Lanová dráha z pražské Podbaby do Bohnic měla vyjít hlavní město téměř na dvě miliardy korun. Na rozdíl od jiných dopravních projektů se ale pyšnila posvěcením Rady hlavního města, a to už z roku 2020. Teď její přípravu zastavili úředníci z odboru pro ochranu životního prostředí, projekt totiž nezískal klíčové razítko v rámci posouzením vlivu na životní prostředí (EIA).

Hlavním zastáncem lanovky byl v minulé pražské koalici tehdejší náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). „Projekt neměl v současné koalici politickou podporu,“ říká Scheinherr v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Lanová dráha do Bohnic neprošla posouzením EIA. Jak toto rozhodnutí hodnotíte?

Je to pro mě překvapení. Neznám drážní stavbu, která by byla zamítnuta v rámci EIA. Pokud se nepletu, tak tímto způsobem byla zamítnutá pouze jedna dálnice. Pokud jde o problém z hlediska krajinného rázu a nikoliv hluku nebo emisí, tak mi to přijde trošku zarážející. Přijde mi to jako nebezpečný precedent pro všechny ostatní stavby a obecně pro propojení Prahy 6 a Prahy 8, protože případný most a tunel (pro plánovanou tramvajovou trať, pozn. red.) budou z tohoto hlediska hluku a emisí ještě mnohem významnější.

Současný radní pro finance Zdeněk Kovářík loni na podzim řekl, že na takovou „kravinu“ žádné peníze nedá. Úředníci z odboru dopravy lanovku ve stejném období umístili na seznam projektů, na které Praha nemá peníze. Dá se to celé vykládat tak, že lanovka prostě ztratila politickou podporu?

Určitě tohle volební období projekt neměl politickou podporu ani ze strany náměstka pro dopravu, natož radního pro finance. Pokračoval pouze ze setrvačnosti tak, jak byl připraven za mého vedení. Je to vidět i na tom, že já jsem se vždycky účastnil důležitých projednávání EIA, ale tentokrát tam za samosprávu nikdo nepřišel. Přišel jsem jediný já jako zastupitel.

V roce 2020 zvítězilo se svým návrhem na podobu lanovky londýnské studio William Matthews Associates a inkasovalo za to 1,8 milionu. Nemělo se s podobnými náklady počkat na rozhodnutí, zda je stavba vůbec proveditelná?

Jak říkám, v České republice není drážní stavba, která by byla zamítnutá v rámci procesu EIA. V Brně lanovka podobného rázu vůbec nemusela procházet velkou formou EIA. Takže z tohoto hlediska je to spíš překvapující. Přijde mi zvláštní, že se takhle postupovalo. Navíc pro proces EIA potřebujete znát konkrétní podobu, obzvlášť právě pro posouzení krajinného rázu. Takže si myslím, že tento postup je správný, že se udělá architektonická soutěž dřív, než je zpracována EIA.

Je teď, po rozhodnutí úředníků, ten projekt mrtvý? Budete se zasazovat o to, aby v nějaké podobě pokračoval?

Já si myslím, že ten projekt je rozhodně přínosný pro dopravu v Praze, pro propojení krajních městských částí Praha 6 a Praha 8 veřejnou hromadnou dopravou. Dneska to propojení v podstatě neexistuje. Teď si to musím načíst, co se v tom rozhodnutí přesně píše. Myslím si, že je to pro Prahu obrovská škoda.

Podívejte se, jak měla lanovka vypadat:

+8

Reklama

Související témata:

Doporučované