Hlavní obsah

„Akt zoufalství.“ V Praze vznikla nová značka, zakazuje vjezd koloběžkám

Foto: MČ Praha 1, Seznam Zprávy

Nová značka v Praze 1.

Jezdci na elektrických koloběžkách jezdí nebezpečně po chodníku a způsobují nehody, v Praze 1 zavedli radní první značku zákazu vjezdu jen pro tyto dopravní prostředky. Pokud se nedohodne celá Praha, se zákazy budou pokračovat.

Článek

Nová značka zákaz vjezdu elektrickým koloběžkám se objevila na obou koncích Nerudovy ulice u Malostranského náměstí a Úvozu, na místech, kde podle městské části docházelo k opakovaným nehodám a srážkám mezi jezdci na elektrických koloběžkách a chodci.

Značku schválil Odbor dopravy úřadu městské části, a to podle svého vyjádření v reakci na četná porušení pravidel ze strany uživatelů koloběžek, zejména kvůli nebezpečné jízdě po chodnících.

Možnou podobu dopravních značek určuje Ministerstvo dopravy, jejich konkrétní použití pak schvaluje i policie. Značka zákazu vjezdu elektrokoloběžek není sama o sobě novým návrhem, ale jen dříve nevyužitou kombinací.

„Jde o značku Jiný zákaz B32. Tu je možné doplnit určeným symbolem, a to jen takovým, který zná příslušná vyhláška, symbol elektrokoloběžky v dané vyhlášce je. Jde o legitimně použitou značku, není v rozporu se zákonem a Praha ji může použít,“ uvedla Alena Mühl z odboru komunikace Ministerstva dopravy.

Policie a strážníci tak nově mohou při porušení zákazu koloběžku zabavit a majitele pokutovat.

Odbor dopravy Magistrátu hlavního města Prahy rozhodnutí radnice v zákonné lhůtě nerozporoval. To potvrdil i mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman, podle kterého silniční správní úřad městské části může rozhodnout o opatřeních na jimi spravovaných komunikacích. „Městská část nás oslovila v rámci připomínkového řízení a náš odbor dopravy neshledal žádné pochybení či rozpor, proto neuplatil žádnou připomínku. Hlavní město však pracuje na celoměstském řešení v rámci sdílených elektrických koloběžek,“ řekl Hofman.

Rada města už v červnu neschválila návrh kompletního zákazu elektrokoloběžek, za kterým stál pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Ten nyní krok Prahy 1 označil za akt zoufalství.

„Kolegové paní starostky Terezie Radoměřské ze Spolu v městské radě pro regulaci koloběžek v červnu nehlasovali, hlasovali pro to pouze Piráti a alibisticky se k tomu přidal hlas jednoho radního ze STAN. Na zákaz koloběžek ve městě to ale nestačilo,“ popsal Hřib. Podle něj by se ani při opětovném předložení návrhu ze strany Pirátů nic nezměnilo, a to zejména před volbami.

Radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (GEN) uvedl, že pokud do začátku letošního listopadu nenastane celopražská dohoda, zákaz bude rozšířen i na další místa. „Bezpečnost lidí na chodníku je pro nás důležitější než kšeft sdílených firem a politikaření na magistrátu. Na Malé Straně už nebylo možné dál přihlížet chaosu, kolizím a zraněním,“ řekl Ryvola.

Městská část uvažuje o rozšíření zákazu v případě, že se osvědčí, a to na nejrizikovějších místech. Radnice také apeluje na magistrát, aby přijal dlouho připravovanou smlouvu, která by regulovala provoz sdílených kol a koloběžek v celé Praze a zavedla pro ně speciální parkoviště.

Výjimku má v místě zásobování a koloběžky s povolením městské části, o povolení k vjezdu může požádat kdokoliv, žádosti pak posuzuje právě Praha 1.

Související témata:

Doporučované