Hlavní obsah

Bek: Nové učební plány posílí vzdělávání zaměřené na dovednosti

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministr školství Mikuláš Bek dnes představil nový rámcový vzdělávací program pro školy.

Reklama

Podle nových učebních plánů by školy mohly začít dobrovolně učit v prvních a šestých třídách ZŠ od září 2025, povinně v těchto třídách od září 2027. Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení.

Článek

Nový rámcový vzdělávací program pro školy by měl přispět ke snižování nerovností ve vzdělávání a posílit výuku zaměřenou na dovednosti, řekl dnes novinářům k zahájení veřejné konzultace tohoto programu ministr školství Mikuláš Bek (STAN). Ve veřejné konzultaci se mohou odborníci i veřejnost vyjádřit k návrhu změn pro základní i předškolní vzdělávání, čas na to mají do konce května. Podle nových učebních plánů by školy mohly začít dobrovolně učit v prvních a šestých třídách ZŠ od září 2025, povinně v těchto třídách od září 2027.

Takzvané rámcové vzdělávací programy (RVP) na rozdíl od dřívějších osnov od roku 2005 neurčují, co se má učit v jednotlivých ročnících, ale popisují, s čím se má žák seznamovat na různých stupních vzdělávání a co má umět na konci.

Školy podle RVP vytvářejí vlastní učební plány, které se tak od sebe mohou lišit. Změny ve vzdělávání slíbila vláda v programovém prohlášení. Důraz by se podle ní měl klást na občanské vzdělávání, etickou výchovu, finanční a mediální gramotnost a kritické myšlení. O potřebě revize současných RVP se mluví zhruba od roku 2016.

Podle Beka by měl být nový vzdělávací plán natolik obecný, aby školy mohly učit podle tradičního rozdělení předmětů i využít alternativnější přístup k dělení výuky. Vzniknou také modely školních vzdělávacích programů, které by měly školám usnadnit práci. Žáci by si ve školách měli osvojit pochopení základních jevů a principů, vzdělávání by se mělo zaměřovat na dovednosti a schopnosti, ustoupit by se mělo od takzvaně encyklopedického přístupu ke vzdělávání.

„Nejde o to, aby toho bylo méně, co se učíme, ale trochu jinak, v jiné struktuře, s hlubším ponorem do některých témat. V některých věcech prostě dojde k redukci toho rozsahu učiva, které dříve bylo pojímáno, jak jsem říkal, encyklopedicky,“ řekl Bek. Revize jsou podle něj evolucí toho, jak by se měly děti vzdělávat.

Reklama

Doporučované