Hlavní obsah

D1 už není dálnice, ale parkoviště. Dopravci žádají odpuštění mýtného

Foto: ČTK

Dálnice D1 se v pracovním týdnu téměř každý den potýká s kolonami. Ilustrační foto.

Dopravci kritizují pravidelný dopravní kolaps na D1, a to speciálně u Brna. Tvrdí, že jim současný stav znemožňuje dodržovat zákonné lhůty. Požádali ministra dopravy o přechodné odpuštění mýtného na problematických úsecích.

Článek

Opravovaná D1 u Brna, která se pravidelně potýká s dlouhými kolonami, podle dopravců nesplňuje parametry dálnice. Jejich profesní sdružení Česmad Bohemia proto navrhlo ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS), ať jim stát přechodně odpustí platbu mýtného.

„Podle našeho názoru dálnice v okolí Brna připomínají spíš parkoviště a za nás by bylo namístě mýtné za parkoviště neplatit,“ sdělil pro Seznam Zprávy Vojtěch Hromíř, generální tajemník Česmad Bohemia.

Od března mýtné zdražilo

Silničáři od loňského srpna D1 u Brna rozšiřují na tři pruhy v každém směru. Dlouholetá rekonstrukce začala etapou mezi 194. a 196. kilometrem. Je to jedna z nejzatíženějších částí české dálniční sítě, úsekem projede denně 80 až 90 tisíc aut.

Dopravci zmiňují především patnáctikilometrový úsek D1 od Prahy směrem ke křížení s dálnici D2 na Bratislavu a stejně dlouhý úsek od Vyškova, ale také poslední kilometry D2 v Brně. „Přesná specifikace úseků je k jednání, upřesnili bychom ji na základě dat. Za sdružení si myslíme, že je odpuštění mýtného adekvátní reakce,“ doplnil Hromíř.

Od 1. března mýtné podražilo, přibližně o 15 procent. Pro nejčastější kategorii kamionů specifikace Euro VI to znamená o 65 haléřů navíc za kilometr. „Stát se na mýtném chystá vybrat o dvě miliardy navíc. Měl by se dívat na místa, kde mýtné není adekvátní stavu infrastruktury,“ míní tajemník.

Jen za letošní únor dopravci zaplatili na mýtném 1,29 miliardy korun. Meziročně tak rostl výběr mýtného o 10 procent. „O necelých 9 procent – na téměř 94 milionů – vzrostl v únoru také počet mýtných transakcí, které systém zpracoval,“ uvedl Miroslav Beneš, mluvčí firmy CzechToll, která systém elektronického mýtného zajišťuje.

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) pro Seznam Zprávy potvrdil, že otázku odpuštění mýtného s dopravci minulý týden řešil. A s kolegy na ministerstvu rozebíral možné varianty. „Brání tomu několik zásadních technických věcí. Rekonstruujeme železniční síť a taky - byť to znamená komplikace a zdržení - nemáme možnost odbřemenit dopravcům poplatek za železniční cestu,“ sdělil.

Kupka chce rychlejší stavební práce

První etapa rozšiřování D1 u Brna potrvá do léta příštího roku. Ministr uvedl, že chce se zhotoviteli jednat o zkrácení termínu, aby se situace zlepšila.

Hlavně řidiči kamionů nyní často „kempují“ na kraji dálnice. „Každodenní několikahodinové čekání zcela rozbourává možnost plánování dob jízdy a odpočinku, které jsou pro řidiče závazné. Řidiči se tak často dostávají nikoliv svojí vinou do rozporu se zákonem,“ reagoval mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.

Profesionální řidiči musí podle zákona po 4,5 hodinách jízdy dostat 45minutovou přestávku. „Když projíždějí Brnem i 4 až 5 hodin, často si vyčerpají ve frontě polovinu svého denního výkonu. Navíc to narušuje dodavatelské časy, spousta objednávek je takzvaně just in time. Řidič potřebuje stihnout vykládací okno klienta,“ shrnul Hromíř negativní dopady.

Ředitelství silnic a dálnic před rozšiřováním brněnského úseku avizovalo, že provoz na D1 bude až na výjimky zachován v režimu 2+2 jízdní pruhy. „Jízdní pásy by měly být o 50 až 75 centimetrů širší než při modernizaci D1 v předešlých letech,“ říkali silničáři. Jenže levý pruh aktuálně měří v nejužších místech 275 centimetrů, jen o 25 centimetrů víc.

Potíže do roku 2026

Kamiony mají u Brna v levém pruhu zákaz předjíždění, což napomáhá frontám v pravém jízdním pásu. „Silničáři nejsou schopni za současného stavu zřídit plnohodnotné dva pruhy, co se týče šířky. Regulace je daná už zúženým profilem. Propustnost uzlu je tak nízká, že by ani příliš nepomohlo, kdyby nákladní auta brněnským úsekem projížděla volně,“ dodal Hromíř.

Pro řidiče je podle něj deprimující, že nejsložitější část oprav potrvá nejmíň do konce roku 2026.

Silničáři si problémy uvědomují. Očekávají, že se situace může zlepšit už s rozšířením stávajícího úseku v půlce příštího roku. „Dojde k dramatické změně, i když v té době budou ve výstavbě i další etapy. Je to nejproblematičtější místo na české dálniční síti,“ uznal mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Správce dálnic nyní konzultuje s policií a dopravními experty rozšíření kamerového systému u Brna.

„Ohlídal by zákaz předjíždění kamionů, který je klíčový alespoň pro nějakou plynulost. Lze však také dohlížet na bezpečnostní pásy nebo telefonování za jízdy. Není cílem vybírat pokuty, ale učinit dopravní proud co nejplynulejším a přimět řidiče, aby věnovali pozornost řízení,“ naznačil Rýdl. Zatím však nespecifikoval, kdy tato opatření mají začít fungovat.

Kamerový dohled žádají také policisté, apelují na řidiče, aby spojnici D1 a D2 u Brna objížděli. Na rozdíl od silničářů naznačují, že se situace ještě může zhoršit.

„S připravovaným zahájením rekonstrukce mimoúrovňové křižovatky dálnice D1 a D2 lze předpokládat ještě výraznější omezení plynulosti provozu. Bylo by vhodné, aby řidiči řádně zvažovali, zda musí k dosažení svého cíle opravdu využít trasu po dálnici D1, případně D2 v okolí Brna,“ řekl Lubomír Sedlák z dopravního odboru krajské policie.

Zákaz předjíždění

Od konce letošního dubna má na celé trase mezi Prahou a Brnem platit zákaz vzájemného předjíždění nákladních aut. „Samozřejmě s výjimkou míst, kde jsou tři pruhy v jednom směru, což je podle našich dat asi pětina celé trasy, za nás tedy dostatečný prostor na předjíždění,“ řekl Rýdl.

Opravovaným úsekem u Brna projíždí tranzitní doprava od Polska, Slovenska i Německa. „Je to tak frekventovaný uzel, že můžeme mluvit o středoevropském problému. O tom, že takto dlouhá rekonstrukce způsobující pravidelné dopravní kolapsy pověst Česka v očích zahraničních motoristů nijak nevylepšuje, nemůže být pochyb,“ sdělil mluvčí.

Rozšíření D1 u Brna mezi 180. a 210. kilometrem je plánované do sedmi etap. Hotovo má být v roce 2030.

Doporučované