Článek
Lidé na Donio přispěli už na více než deset tisíc sbírek, dohromady poslali více než dvě miliardy korun. „Pořád mě nepřestává překvapovat, kolik lidí je ochotných pomáhat. Dvě miliardy korun za pět let dokazují, že jsme silná a solidární společnost, zvlášť v těžkých časech,“ říká zakladatel Donio David Procházka, který nyní dohlíží na mezinárodní expanzi projektu, zatímco řízení převzal nový výkonný ředitel Adam Szabó.
Donio se výrazně zapojilo při mimořádných událostech – při koronavirové epidemii, při tornádu na jižní Moravě i během války na Ukrajině. Češi a Slováci na pomoc Ukrajině darovali přes tuto platformu 260 milionů korun, dalších více než 93 milionů poslali na pomoc po loňských povodních. Platforma také hostila stovky sbírek na podporu kultury či zdravotnických zařízení.
Nejsilnější jsou ale podle zástupců Donia osobní příběhy. Jedním ze symbolů solidarity Čechů se stal příběh dvouletého Martínka, který potřeboval peníze na nákladnou genovou terapii. Více než 300 tisíc lidí na jeho léčbu vybralo 151 milionů korun.
„Nemůžu říct, že by to bylo čistě jenom o tom, že tahák na lidi je nějaká diagnóza nebo potřeba daného člověka. Je to opravdu o silném příběhu. A nejenom o tom, co se teď stalo, ale i o tom, jak ti lidé žili předtím,“ popisuje Szabó, jaké sbírky mají největší šanci na vybrání požadované částky.
Důležitou roli hraje i způsob prezentace. „Říkáme lidem, aby nám posílali fotky, kde byl daný člověk veselý. Aby fotky dotáhly celý příběh, aby dárci dokázali navnímat celý životní kontext,“ vysvětluje Szabó. „Měli by říct, co zažili, co je bavilo, o co přišli, co potřebují a co se stane, když jim lidi pomůžou,“ dodává.
Ukazuje se, že velký rozdíl dělá i péče o samotný text. Donio pomáhá autorům sbírek s formulací a ověřuje fakta, aby byly příběhy pravdivé a přitom srozumitelné. „Moderujeme to. Chceme, aby měli dárci ucelený a pravdivý pohled. Často ladíme text a upravujeme ho, aby byl srozumitelný a neobsahoval zkreslené informace třeba o zdravotním systému,“ doplňuje.
Mezi dárci je více žen
Typickým dárcem na Doniu je podle statistik žena ve věku 25 až 34 let z velkého města, nejčastěji z Prahy. Ženy tvoří dvě třetiny všech dárců v Česku. Dva ze tří darů jsou provedeny online platební kartou. Loni Češi přispěli rekordními 657 miliony korun.
„I u nás platí, že lidé, kteří nemají zas až tolik prostředků, jsou nejštědřejší dárci,“ vysvětluje Szabó.
Platforma funguje na principu transparentnosti. Zaručuje, že 100 procent darovaných peněz z dobročinných sbírek putuje přímo k příjemcům, a to i v případech, kdy se nepodaří vybrat cílová částka. Donio si neúčtuje žádné poplatky a provoz financuje z dobrovolných příspěvků.
Zajímavostí je i velká obliba sbírek na pomoc zvířatům. „Máme velmi silnou komunitu dárců na zvířata. Jsou disciplinovaní. Dávají sice malé částky, ale pravidelně. Vybralo se tak víc než 100 milionů korun,“ říká Szabó.