Hlavní obsah

Glosa: Stavíme drahé dálnice a pak je necháme ničit

Foto: ČTK / Pavlíček Luboš, ČTK

O pět tun přetížený kamion s dřevem, ilustrační snímek z policejní akce v létě 2020.

Nejde samozřejmě jen o dálnice, ještě víc trpí silnice druhé a třetí třídy, po nichž se dnes ve velkém odváží kůrovcové dřevo z lesů.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Každý normální člověk asi chápe, že i když si koupí sebelepší automatickou pračku třeba na šest kilo prádla, tak ji zhuntuje, pokud ji bude pravidelně přetěžovat a dávat do ní 10 kilogramů.

Stát se tak chová. Za desítky miliard korun ročně staví nové dálnice, aby si pak drahou investici nechal rychle zničit přetíženými kamiony. Zatímco třeba dodržování rychlosti kontroluje a vymáhá stále sofistikovanějšími způsoby, maximální povolenou hmotnost si moc nehlídá.

Teď to mimoděk potvrdil Nejvyšší kontrolní úřad, když podrobně zkoumal, jak účelně a efektivně bylo vynaloženo 28 miliard korun na modernizaci dálnice D1. Zabýval se i tím, jak je možné, že po nákladné a zevrubné rekonstrukci se tak brzy objevují na dálnici výtluky a závady.

Jak už to u každotýdenních zpráv NKÚ bývá, výsledkem je opravdu „velké odhalení“. Známý problém, na nějž experti z oboru už roky marně upozorňují, ale teprve nejvyšší kontroloři jej dokázali nasvítit.

Takže: Ano, po českých dálnicích v klidu a ve velkém jezdí přetížené kamiony. Chybějí vysokorychlostní váhy. Chytré zařízení, jež zváží kamion za jízdy bez nutnosti zastavit. Namátkové kontroly, kdy podezřelé auto hlídka zastaví a převáží, nestačí. Jsou spíš k smíchu.

Přitom stát v mnoha svých koncepčních materiálech už roky popisuje neúměrné poškozování silniční infrastruktury právě jízdami přetížených nákladních vozidel. Občas nějaký ministr (jako Dan Ťok) navrhne snížení maximální hmotnosti ze 48 na 40 tun, ale silná lobby mu v tom zabrání.

Ministerstvo dopravy jako řešení navrhuje systém vysokorychlostního kontrolního vážení vozidel. A jaká je realita? Trochu jako z Cimrmana. Kontroloři zjistili, že ŘSD teprve až v průběhu modernizace D1 schválilo dodatečný požadavek na pořízení jedné oboustranné vysokorychlostní váhy. Ta však fungovala jen dva měsíce, než se rozbila.

V březnu a dubnu 2022, kdy bylo zařízení v provozu, bylo podle NKÚ odhaleno celkem 17 216 případů porušení hmotnostních limitů vozidel. To je přes osm tisíc přetížených kamionů měsíčně!

Co už nejvyšší kontroloři možná netuší: Kamiony budou jezdit přetížené i poté, až se váha zase slavně zprovozní. Kromě chybějících kontrol jsou problémem i velmi nízké pokuty za překročení hmotnosti. Velké dopravní firmy si z nich moc nedělají a pokuty automaticky počítají do nákladů.

Nejde samozřejmě jen o dálnice, ještě víc trpí silnice druhé a třetí třídy, po nichž se dnes ve velkém odváží kůrovcové dřevo z lesů. A protože řidič takové firmy je placený a motivovaný za ujetý kilometr a naloženou tunu, skoro každý veze víc a klidně zaplatí i několikatisícovou pokutu.

Můžeme tedy donekonečna nadávat na tristní stav českých silnic a dálnic. Dokud nebude ve velkém fungovat systém kontrol hmotnosti a zároveň s tím velké pokuty pro hříšníky, stát bude jen dál vyhazovat peníze za předčasné opravy. Takové konání má do dobrého hospodáře daleko.

Poznámka na závěr: Tohle není nic proti silniční nákladní dopravě, která už beztak je vykreslována, jako by mohla za všechno zlo: nehody, zácpy, emise. Tohle je zvolání, aby kamiony dodržovaly pravidla jako každý jiný.

Doporučované