Hlavní obsah

Kolaps při vydávání digitálních občanek se už nemá opakovat. Systém se změní

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Aplikace eDoklady má fungovat jako alternativa k plastové občance.

Reklama

Start mobilní aplikace s elektronickou občankou ukázal na současné limity elektronického prokazování totožnosti. Přetížení se projevilo i na dalších digitálních službách státu.

Článek

Aby si lidé mohli do své mobilní aplikace eDoklady stáhnout elektronickou podobu občanského průkazu, musí nejdříve digitálně prokázat svoji totožnost.

K tomu slouží služba nazvaná Identita občana a ještě konkrétněji identifikační prostředek NIA, zajišťující dvoufaktorové ověření za pomocí jména, hesla a SMS kódu. Ovšem právě tato důležitá část neustála v prvních hodinách po spuštění funkce eDoklady zájem uživatelů.

„Při spuštění eDokladů jsme narazili na její limity. Tato nepříjemná zkušenost nám jen potvrdila, že NIA potřebuje velkou obnovu, a to rychle,“ popsala už během neděle Anna-Maria Lichtenbergová na sociálních sítích.

V pondělí pak Seznam Zprávám popsala, že za první tři dny od startu aplikace registrují 155 tisíc úspěšných uživatelů. Kolik lidí se celkově pokoušelo nahrát si do telefonu občanku, a třeba i neuspělo, zatím přesně říct neumí.

Dopad i na online dávky

Přetížení státního systému online ověřování mělo efekt i na jiné digitální služby státu. Lidé se například nemohli přihlásit ani do dávkového systému Jenda Ministerstva práce a sociálních věcí. Jde o portál, přes který lze žádat třeba o rodičovský příspěvek, přídavek na dítě a příspěvek na bydlení.

„Kvůli náporu na Identitu občana se teď bohužel nedá přihlásit ani do Jendy, držíme palce kolegům, aby se potíže s identitou brzy podařilo vyřešit. Je vidět, že stát občanům moderní nástroje komunikace už dlouho dlužil,“ hlásili na sociálních sítích z ministerstva.

Expertka Eva Pavlíková z Platformy pro tvůrčí lidi ve veřejné správě a současné i členka Rady vlády pro infomační společnost popisuje, že se jí o víkendu nedařilo ani přihlásit do datové schránky.

„Bude hodně zajímavé sledovat, jak se k tomu postaví. Jestli dojde k navýšení infrastruktury a bude docházet k aktualizacím aplikace, což bude znamenat, že na tom intenzivně pracují,“ podotkla pro Seznam Zprávy. Mluví o tom, že podle ní se ukázalo, že infrastruktura je na svém maximu, a je riziko, že jedna digitální služba může zahltit i další služby státu.

Právě investice už Anna-Maria Lichtenbergová potvrzuje. „Nyní pracujeme na výměně hardwaru základních registrů a NIA bude hned jako další,“ vysvětlila. Právě víkendové problémy pro agenturu znamenají impulz k tomu, aby služba pro ně měla vyšší prioritu.

Aktuálně se podle mluvčí pracuje na „drobných, ale zásadních změnách“.

Technický dluh

Redakcí Seznam Zpráv oslovení experti obecně chválí otevřenou komunikaci ohledně důvodů, proč došlo o víkendu k problémům s elektronickým občanským průkazem.

„Už jen proaktivní komunikace a přiznání chyby ze strany Digitální a informační agentury je pro mě osvěžující změnou. Agentura si nese obrovský takzvaný technický dluh, kdy de facto dědí technické nedostatky z minulosti a odstranit je s sebou nese spoustu neviditelné a nezáviděníhodné práce,“ zhodnotil víkendový start aplikace eDoklady Jan Kotara, výkonný ředitel Česko.Digital.

Technické aspekty nepovedeného spuštění s dalšími experty probírají na fóru Diskutuj.Digital, kam zve i další zájemce o větší detaily.

„Aplikace byla ke stažení bez problémů, otevření aplikace bez problému, to, co bylo problematické, bylo rozhraní, kde jste se musel prokazovat, že jste občan, ať už přes bankovní identitu nebo identitu občana. Tam selhaly některé požadavky,“ řekla Eva Pavlíková.

Popisuje, že z jejího pohledu se mohla lépe ošetřit situace, kdy nedojde ke ztotožnění. V takovém případě mohla chybová hláška rovnou uživatele informovat, že se má zkusit registrovat později.

„Že se to podařilo vyřešit přes víkend, znamená z mého pohledu, a toho, jak stát funguje, že to dopadlo opravdu dobře,“ hodnotí Pavlíková.

Od ledna je možné aplikaci eDoklady používat na ministerstvech a ústředních úřadech. Od července bude možné používat aplikaci i v kontaktu s policií nebo soudy, na finančních a živnostenských úřadech, úřadech práce a na České správě sociálního zabezpečení. Také na katastrálních úřadech, na krajích a obcích s rozšířenou působností.

Od ledna 2025 pak budou elektronickou podobu občanky přijímat i školy, notáři, banky, pošty a zastupitelské úřady i soukromé osoby.

Přehled míst, kde lze eDoklady použít od 20. ledna 2024

Kromě ministerstev (vyjma zastupitelských úřadů) i:

  • Český statistický úřad
  • Český úřad zeměměřický a katastrální
  • Český báňský úřad
  • Úřad průmyslového vlastnictví

Reklama

Doporučované