Článek
Brno si zvyká na nový tahák. Břehy řeky Svratky v nejstarší části města při slunečné sobotě obsypaly tisíce lidí. Pěší, cyklisti nebo inlinisti, ti všichni přišli otestovat novou náplavku. Redaktor Seznam Zpráv ji projel na kole.
Pět kilometrů stezek pro pěší a další tři kilometry pro lidi na kolech město vybudovalo jako součást protipovodňových opatření. Politici je oficiálně otevřeli v pátek. Projekt za téměř dvě miliardy korun měl být hotový už na podzim roku 2023. Provázela jej řada komplikací s přeložkami inženýrských sítí či zpevněním břehů, dokončení naposledy odsunula i zářijová stoletá voda.
Na nábřeží zamířil také Michal Stec z nedalekých Pisárek. „Jsem tady na náplavce poprvé. Líbí se mi to. Až za pár let dorostou stromy, bude to ještě lepší. Chce to čas,“ rozhlíží se.
Zmizelo fádní zděné koryto. Návštěvníci si užijí mola, mohou se koupat v řece nebo posedávat na upravených březích. „Je to masivní proměna. Možná si to ještě ani neuvědomujeme. Jestli byl velký krok v dějinách Brna bourání hradeb, tohle je rozsahem a potenciálem ještě větší,“ řekl městský architekt Jan Tesárek. Jeho kancelář se na podobě stavby významně podílela.
Břehy řeky se proměnily od koupaliště Riviéra po Uhelnou ulici na starém Brně. „Díky úpravám je ze záplavového území nově vyjmutých 80 hektarů. Lidé mají nově zpřístupněnou řeku v centru bosou nohou a celkově je rozsah upraveného nábřeží unikátní,“ pochvalovala si primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Město nyní získalo povolení na předčasné užívání stavby. Politici mluví o „detailech“ k dokončení. „Stavba má být zkolaudována do konce července,“ tvrdí investiční náměstek primátorky René Černý (ANO).
Projekt však na první pohled kompletně hotový není, třeba nedaleko Riviéry zbývá ještě dostavět kus cyklostezky.
Lidem na náplavce chybí hlavně občerstvení. Na místě to zjišťují i Sylva s Tomášem a jejich retrívrem, kteří do Brna za novinkou speciálně přijeli. „Koupili jsme si v pekárně pečivo a chtěli tu posnídat. Kafe tu vyloženě chybí,“ říká Sylva.
Sedí na lavičce u hlavní dominanty Rüllerova nábřeží. Stavba však zatím zeje prázdnotou. Za sklem jsou jen holé zdi. „Věděli jsme, že kavárnu vykradli, ještě než ji otevřeli, a mysleli jsme, že už to zvládli vyřešit, ale viditelně ne,“ vtipkuje Tomáš.
Za kliku marně bere také Radek Formánek. S rodinou bydlí nedaleko a přišli novou náplavku obhlédnout. „Asi to bude fajn odpočinkové místo, až to bude hotové. Zbývá ještě hodně práce. Je znát, že otevírali narychlo, aby splnili termín. Spousta věcí ještě není hotová,“ přemítá.
Městští radní nedávno předali stavbu ke správě radnici Brna-střed, která musí vysoutěžit nájemce. Přiznávají, že se to letos už nejspíš nestihne.
Díky miliardové náplavce lze na kole projet od hráze Brněnské přehrady až k soutoku se Svitavou a na 20 kilometrech v podstatě neuhnout od koryta řeky. Nový úsek mimo jiné zahrnuje i tři podjezdy pod mosty s rušnými silnicemi přímo v centru.
Stezky jsou většinou rozdělené na červené pro pěší a šedé pro cyklisty. Ve smíšené zóně poblíž Riviéry, kde ještě kompletně není hotovo, je poněkud těsno.
„Je to trochu hektické. Tam se musím hodně dívat. Nikdy nevím, odkud cyklista přijede. Kde jsou trasy zdvojené, tak super,“ popisuje dojmy Sylva.
Projekt téměř z poloviny zaplatily peníze z evropských fondů. Město je chce získat i pro další klíčovou etapu jižněji od nové náplavky, která má ze záplavového území vyjmout chystané nové vlakové nádraží, které může i s okolní infrastrukturou stát mezi 70 a 80 miliardami korun.
„Tato část protipovodňových opatření musí nádraží předcházet. Je klíčová pro rozvoj města a celé nové jižní čtvrti,“ zdůrazňuje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Už jako brněnský náměstek změny nábřeží pomohl připravit.
„Až tady dorostou stromy a všechno se zazelená, bude to parádní místo,“ chválí si Sylva s Tomášem. A jejich retrívr už se nemůže dočkat, až skočí do řeky.