Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
V Národním muzeu jde od prvního července nahlédnout do virtuálního světa. Digitální expozice Kroky pokroku se nachází v části výstavy Dějiny a odráží střípky ze života několika známých osobností sedících v dobovém vlakovém kupé. Virtuální cesta časem se odehrává od 19. století do budoucnosti a je zaměřená na vývoj technologií, přesněji na jejich využití a zneužití.
Do tohoto světa chtěla v muzeu při návštěvě redaktorky Seznam Zpráv nahlédnout také fronta dětí, na které ovšem v krátkém virtuálním záběru čekaly narážky na kouření, a to bez jakéhokoli varování či upozornění.
- scéna: Začíná detailním záběrem na Františka Křižíka, který zapaluje Antonínu Dvořákovi doutník. Podle Národního muzea to má však představovat škrtnutí sirkou v souvislosti s elektrifikací.
- scéna: Olga Scheinpflugová vypráví naproti sedícímu Tomáši Baťovi o vývoji technologií, odkazuje se přitom na díla Karla Čapka, zatímco si vyndává krabičku s doutníky nebo cigaretami.
- scéna: Jaroslav Heyrovský odsuzuje Jana Wericha za množství cigaret, které Werich vykouří. Ten mu však odpoví: „Počkejte, až vynaleznou filtr do cigaret.“ V tomto případě by mělo jít o negativní reflexi smogu.
- scéna: V poslední scéně se objeví dva roboti v moderním kupé. Přestože si vypráví o technologických pokrocích, jeden z robotů znovu vykládá o návykových látkách: „Kofein si dáváme po ránu, nikotin kvůli stresu a uvolnění.”
Sponzorem je společnost Phillip Morris ČR, největší výrobce a prodejce tabákových a nikotinových výrobků v Česku. Společnost podporuje Národní muzeum formou darů pro vědu a rozvoj moderní technologie.
Adiktolog ale varuje před možným porušením pravidel o reklamě. „Mohlo by jít vyloženě o propagaci nikotinových výrobků,“ říká adiktolog Radek Jurnikl z organizace Sananim, která se zabývá závislostmi. Dodává, že on sám výstavu neviděl a že záleží na kontextu, jakým vzdělávací a kulturní instituce akci prezentuje.
Novela z roku 2023, měnící zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, upravuje propagaci tabákových výrobků.
„Tohle je přesně jedna z věcí, která se v rámci zákona řeší opravdu hodně. Zákon definuje výrobky, jejich regulaci a reklamu, která by měla být nějakým způsobem omezená,“ vysvětluje Jurnikl. Novela zakazuje jakoukoli propagaci zaměřenou na nezletilé a sponzorování akcí za účelem propagace těchto výrobků.
Národní muzeum říká, že motiv kouře byl ve virtuální realitě použit pouze jako doplňkový. Chtěli tím prý lépe nastínit tehdejší dobu, kdy lidé běžně kouřili nebo se pohybovali ve smogem postiženém prostředí. „Lidské kouření v klíčovém sdělení virtuální reality ukazuje, že pokrok je sice hybnou silou vývoje lidstva, není však lineární cestou k jeho prosperitě bez chyb a omylů,“ vysvětluje tisková mluvčí Národního muzea Kristina Kvapilová.
Tabáková společnost Philip Morris souhlasí, že nikotinové výrobky do rukou mladistvých rozhodně nepatří, a uvádí, že podniká potřebné kroky k tomu, aby předešla negativnímu jevu. „V ochraně dětí a mladistvých před přístupem k nikotinovým výrobkům se řídíme přísným marketingovým kodexem, který jde v řadě případů nad rámec platné legislativy,“ říká tiskový mluvčí firmy Philip Morris Vojtěch Severýn.
„Společnost Philip Morris ČR ani žádné její značky nejsou v obsahu této virtuální reality jakýmkoliv způsobem prezentovány,“ doplňuje Severýn. Dodává, že za možnost celkově podporovat Národní muzeum jsou velmi rádi.
Národní muzeum uvádí sponzoring na svých webových stránkách i samotné výstavě, ovšem bez jakékoli doplňující vysvětlivky. Na dotazy SZ, proč právě tento konkrétní projekt sponzoruje největší český dovozce tabáku nebo proč nikde nestojí varování před důsledky kouření, Národní muzeum neodpovědělo.