Hlavní obsah

Podezřelá reklama na Čapím hnízdě: vyšetřovatelé roztáčí nové kolo výslechů

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Policie se zabývá reklamou na Čapím hnízdě.

Reklama

20. 3. 18:33

Poté, co dostal policejní vyšetřovatel klíčový posudek v případu reklamy na Čapím hnízdě, začalo další kolo výslechů. Do konce března má policie rozhodnout, zda padne i v této kauze obvinění.

Článek

Pražská policie pokročila ve vyšetřování druhé části kauzy, která se týká středočeské Farmy Čapí hnízdo.

V hlavní části případu už žalobce stojí před rozhodnutím, zda poslance ANO Andreje Babiše obžalují, tedy pošlou ho k soudu, nebo jeho trestní stíhání kvůli podezření z dotačního podvodu zastaví. Ve vedlejší větvi této kauzy zatím nikdo obviněn nebyl. Policisté stále prověřují, zda firmy z holdingu Agrofert neplatily společnosti Farma Čapí hnízdo nadhodnocené částky za reklamu. Pokud ano, neprávem si tím snižovaly daňový základ.

Policie dostala těsně před koncem loňského roku klíčový znalecký posudek, který měl odpověď na důležitou otázku: zda ceny za reklamu na Čapím hnízdě byly reálné, anebo nadhodnocené.

Policejní vyšetřovatel přitom dostal čas do konce března, aby si tento dokument prostudoval a poté měl rozhodnout, zda padne i v této kauze obvinění. Nebo prověřování tohoto případu skončí.

Jenže jak zjistily Seznam Zprávy, toto rozhodnutí se zatím odkládá.

Podle zdrojů, které jsou obeznámeny s tímto šetřením, je důvodem to, že policista v této kauze začal vyslýchat další aktéry případu. A navíc si v této souvislosti zjišťuje další potřebná data a údaje od státních orgánů. Což naznačuje, že prověřování spěje ke zmíněnému rozhodnutí.

Mluvčí pražského městského státního zastupitelství Aleš Cimbala se nechtěl k podrobnostem vyjadřovat. A uvedl pouze obecnou větu.

„Ve věci nadále probíhá prověřování,“ napsal Cimbala. Lhůta, která má skončit na konci března, zatím však podle něho prodloužena nebyla.

Vyšetřování kauzy Čapí hnízdo

V hlavní části případu Čapí hnízdo se ve čtvrtek advokáti Michael a Josef Bartončíkovi, kteří zastupují obviněného poslance a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše a bývalou manažerku Agrofertu Janu Mayerovou (Nagyovou), seznámili se spisem. V současné době tak již nebrání tomu, aby žalobce Jaroslav Šaroch oznámil, jak v této kauze rozhodl. Tedy, zda Babiše s Mayerovou kvůli dotačnímu podvodu při žádosti o dotaci necelých 50 milionů obžaluje, nebo jejich stíhání zastaví. Josef Bartončík, který Mayerovou obhahuje, pro Seznam Zprávy potvrdil, že se spisem seznámil. „V této souvislosti nebudu podávat další nový návrh,“ doplnil Bartončík. Jeho bratr Michael, jak uvedl před několika dny, doplnil svůj dřívějších návrh na zastavení trestního stíhání bývalého premiéra Andreje Babiše. Žalobce Šaroch má termín do 14. dubna, aby v této kauze definitivně rozhodl.

Jak je již známo, Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době tak tvořily 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1 100 billboardů na celý rok nebo dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Seznam Zprávy už dříve také napsaly, že několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě předtím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu ze svěřenského fondu expremiéra Andreje Babiše (ANO).

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované