Hlavní obsah

Pomůže nám jedině reklama skrze babičky a dědečky, věří nová šéfka Slunečnice

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

Ostravský domov pro seniory se „proslavil“ špatným zacházením s klienty.

Reklama

Péči o klienty zlepší vyšší společenská prestiž povolání ošetřovatelů, míní šéfka ostravské Slunečnice Kateřina Dostálová. Po svém příchodu se snaží o očištění domova.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Otřesné nadávky klientům, kontroverzní péče. To byla svědectví, která v posledních letech zamávala s pověstí ostravského Domova pro seniory Slunečnice.

Ostravský okresní soud letos v lednu konstatoval, že hrubé a nekultivované chování do sociálních služeb rozhodně nepatří, nicméně týrání 12 klientek neprokázal. Dvě pečovatelky zatím nepravomocně zprostil viny.

Loni na jaře po 23 letech v čele domova, zřizovaného ostravským magistrátem, skončil Radek Baran.

Nová ředitelka Karteřina Dostálová nastoupila loni v září. Manažerka se zkušenostmi ze sociálních služeb či krajského úřadu chce domovu vrátit pošramocenou pověst. „Jediná reklama, kterou můžeme dělat, je opravdu skrze klienty, babičky, dědečky a jejich rodiny. Ti o nás mohou šířit pozitivní povědomí,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Od začátku mediálně skloňované aféry letos uplyne pět let. Před pár dny jsme se inkognito ptali klientů i jejich rodin, jestli nám v domově doporučí místo pro dědečka. Ohlasy byly víceméně pozitivní. Jak to vnímáte?

Ráda to slyším. Pro nás je teď strašně důležité, abychom Slunečnici vraceli dobré jméno a svými činy přesvědčili veřejnost a okolí, že domov je prostě opravdu kvalitní místo pro stáří. A také chceme vzkázat žadatelům i rodinám, aby se nebáli.

Investigativní série Ve stínu Slunečnice vznikla v roce 2019. Myslíte si, že se kvalita péče v domově od té doby zlepšila?

Nedokážu objektivně posoudit kvalitu péče před a po, jsem v domově ředitelkou od září 2023, ale jsem přesvědčená, že se neustále snažíme na kvalitě péče pracovat. Děláme maximum pro to, aby byla péče ve všech směrech dobrá a kvalitní, nepřetržitě usilujeme o stabilizaci kvalitního personálu.

A jak konkrétně?

Pracovníci mají možnost účastnit se supervizí, mohou přijít kdykoli s čímkoli za svým přímým nadřízeným, vedoucím domova nebo přímo za mnou. Jakýkoli podnět, připomínka, stížnost - ať už adresná, či anonymní - se hned řeší a přijímají se konkrétní opatření. Klademe důraz na řádné zaškolení a využití zkušební doby k prověření nových pracovníků, zjišťujeme jejich motivaci pro práci v sociálních službách. Máme nastavený systém vnitřních pravidelných i namátkových kontrol. Zařízení prošlo v roce 2021 inspekcí kvality, pravidelně vyhodnocujeme vnitřní i vnější zpětnou vazbu na naše služby.

Jak zapojujete lidi zvenčí?

Máme vstřícnou spolupráci s Dobrovolnickým centrem organizace ADRA, spolupracujeme s mateřskými, základními i středními školami na různých mezigeneračních projektech, pravidelně přijímáme středoškoláky i vysokoškoláky k praxi. V péči využíváme prvky konceptů bazální stimulace, autobiografie, paliativní péče, jsme držiteli certifikátu Vážka, který hodnotí kvalitu poskytované péče pro osoby trpící Alzheimerovou nemocí či jinými typy onemocnění projevujících se demencí.

Od oslovených lidí jsem slyšel, že ve Slunečnici - jako v mnoha jiných sociálních službách v Česku - chybí personál. Můžete to potvrdit?

S doplňováním stavu je to věčný boj. Personál pro jednotlivé úseky máme zajištěný. Samozřejmě se stávají situace, kdy kolegyně namísto osmihodinových služeb musí nastoupit do dvanáctihodinových. Máme neustále vyhlášené nějaké výběrové řízení, ale nejsme drasticky pod stavem, že bychom nedokázali zajistit adekvátní péči. Myslím, že je to podobné jako u kolegů v jiných ostravských zařízeních. Nejčastěji chybějí ošetřovatelky, všeobecné zdravotní sestry, ale i dělnické profese. To je velká téma. Podobně jako na školách je to ohodnocení podfinancované. Provozujeme velkou prádelnu, týká se to kuchařek, pomocných kuchařek, údržby. V takových profesích se personál těžko shání. A tady to není otázka prestiže, ale spíše platového ohodnocení.

Kolik pracovníků vám tedy konkrétně chybí?

Máme schválený přepočtený stav zaměstnanců na 290 a půl úvazku. Loni jsme měli přes 280 zaměstnanců.

Klienti i jejich blízcí si chválili jídlo i přístup personálu. Jedna rodina však namítala, že nepohybliví obyvatelé domova se vůbec nedostanou ven. Co na výtku říkáte?

Přijímáme klienty i v těžších stavech. Je to velké téma, které nyní řešíme. Od ledna jsme přijali šikovnou ergoterapeutku, která se tématu začala věnovat. Mám radost, že se postupně některé klienty upoutané na lůžko daří vysadit do takzvaných kardiokřesel, kterými jsme nově domov vybavili. Lidem, kteří už to neusedí na vozíku, takové křeslo umožní dojet na nějakou společnou aktivitu nebo na zahradu. Uvědomuju si, že v tuto chvíli nedostaneme ven každého ležícího klienta, ale intenzivně se tomu věnujeme.

Na webu apelujete na klienty k vyplnění dotazníků spokojenosti. Jaký máte zatím ohlas?

Uvedené online dotazníky nezpracováváme sami, ale zpracovává je přímo náš zřizovatel, Statutární město Ostrava, konkrétně zaměstnanci Odboru sociálních věcí a zdravotnictví magistrátu města Ostravy. Jedná se o pravidelné hodnocení spokojenosti klientů a rodinných příslušníků se službami, jehož výsledky budou známy během léta 2024. Z posledního šetření z roku 2023, kterého se zúčastnilo 112 respondentů, vyplynulo, že s péčí bylo spokojeno více 93 procent dotázaných.

Chystá se novela zákona o sociálních službách. Podle některých odborníků by mohla stížnosti klientů domovů řešit intervenční centra. Je to podle vás dobrý nápad?

Co se týče novely zákona o sociálních službách, tak jsem tento konkrétní návrh nezachytila. Nedovoluji si hodnotit, zda jde o dobrý nápad, případný návrh může v legislativním procesu ještě doznat mnoha změn. Klient má dnes na výběr z více možností, kde a jak podat svou stížnost na službu. U poskytovatele, u zřizovatele, na obcích, na krajských úřadech nebo směřovat svou stížnost přímo na Úřad ombudsmana v Brně. Z hlediska zaměstnanců lze využít kromě zmíněných možností i relativně nový nástroj, kterým je takzvaná ochrana oznamovatelů.

Domov si prošel kauzou ohledně kvality péče. I po těch zkušenostech, jaká celorepubliková opatření by za vás situaci mohla zlepšit?

Určitě by pomohlo zvýšení společenské prestiže pečujících profesí, ať již vyšším platovým ohodnocením či podporou zaměstnanců formou různých benefitů, podporou vzdělání a pravidelnou supervizí či jinou podporou. Pak lze přemýšlet i o zvýšení požadavků na vzdělání při nástupu nového pracovníka. Ke zvyšování kvality péče mohou také přispět i různé chytré technologie, které sice nenahradí lidský dotek, ale mohou být významným pomocníkem při poskytování péče. Náš domov je zapojený do projektu telemedicíny. Začali jsme spolupracovat s Vysokou školou báňskou – Technickou univerzitou v oblasti asistivních technologií. Chystáme se zapojit do projektu virtuální rehabilitace. Důležitá je samozřejmě i role médií, která mohou formovat lepší povědomí o této problematice u široké veřejnosti, hlavně vyzdvižením potřebnosti a důležitosti těchto profesí pro naši společnost, pro zajištění důstojného stáří našich rodičů a prarodičů v případě, že jim péči nemůžeme zajistit jen vlastními silami.

Takže věříte, že jste ve Slunečnici na správné cestě?

Když jsem přemýšlela nad tím, jestli se vůbec výběrového řízení na ředitele zúčastnit, nebo ne, tak popravdě byla trošku i moje motivace pozvednout celou Slunečnici. V týmu pracuje spousta srdcařů, třeba i dvě desítky let. Některé ta situace z předešlých let hodně trápila, ale vydrželi a zůstali. Chceme ukázat, že jsme na dobré cestě a že budeme pokračovat ve zvyšování kvality péče.

Reklama

Doporučované