Článek
Návrat MotoGP do Brna přilákal 220 tisíc fanoušků z celého světa, ale také s sebou přinesl dopravní problémy. V pátek a především v sobotu někteří návštěvníci zůstali v kolonách i více než jednu hodinu.
Pořadatelé s policií i dopravním podnikem teď řeší změny, které by v dalších ročnících situaci zlepšily. Podle nich by mohla pomoct například záchytná parkoviště rozmístěná po Brně, online systém, který řidičům a fanouškům v reálném čase ukáže obsazenost parkovacích ploch, nebo speciální pruhy pro autobusy.
Závodní Masarykův okruh leží v lese a vedou k němu jen dvě větší přístupové cesty. Ta směrem z Žebětína byla o víkendu zavřená pro běžnou dopravu a sloužila jen autobusům, které svážely fanoušky z kempů. Silnice číslo 602, na kterou je možné se napojit z dálnice D1, byla v pátek i sobotu dopoledne ucpaná kvůli dešti.
Tisíce aut při „mokré variantě“ totiž nemohly jako parkoviště využít obří Jelínkovo pole. Pořadatelé s policisty je museli umisťovat na jiné odstavné plochy. „Byli jsme nuceni spustit alternativní variantu parkování, která z logiky věci nikdy nebude tak plynulá a bezproblémová jako ta standardní,“ říká mluvčí Automotodromu Brno Petr Boháč. Podle něj se nakonec parkoviště v sobotu podařilo otevřít v nejkratší možný čas a v neděli se už nic mimořádného v tomto směru nestalo.
S tím souhlasí i ředitel jihomoravské policie Leoš Tržil. „Já bych neřekl, že došlo ke kolapsu dopravy. Možná někteří lidé zapomněli, jak to vypadalo dřív, když stála i dálnice,“ podotýká. Zachování chodu dálnice D1 bylo podle Tržila alfou a omegou. „Prakticky se nám nestalo, že by se nám dálnice vyloženě zastavila, byť byl hustší provoz při nájezdu, ale plynule se to rozjíždělo,“ říká.
Podle Tržila kromě počasí dopravu zkomplikovalo i posunutí termínu ze srpna na červenec. „Některé jiné parkovací plochy se ještě nemohly užívat. Třeba některá jiná pole, například nad Ostrovačicemi nebo nad Žebětínem,“ dodal.
Organizátory také mohl překvapit extrémní zájem fanoušků ve všechny tři dny akce. Dříve velký zájem směřoval pouze k nedělnímu hlavnímu závodu. Tentokrát ale nápor fanoušků brněnský autodrom zažil i během pátku a soboty, kdy se jely tréninky a kvalifikace. „Když se podíváme do minulých ročníků, tak opravdu páteční účast odpovídala sobotě. A sobota svým způsobem byla malá neděle,“ vysvětluje Tržil.
Přesto právě parkování Tržil označil za hlavní důvod dopravních problémů. „Nevýhoda Masarykova okruhu je, že nemá v blízkosti tak velké kapacitní parkoviště, které by bez problémů, v jakýchkoliv podmínkách, mohlo fungovat,“ myslí si.
Na otázku, zda by dávalo smysl vybudovat u autodromu nové pevné parkoviště, odpovídá ředitel jihomoravské policie s rezervou. „Z mého pohledu je to dost nereálné. Návratnost takové investice by byla velmi sporná, protože by se využívala jednou za rok, možná jednou za dva roky. A i kdyby se v budoucnu konaly dvě větší akce ročně, pořád by šlo o velmi vysoké náklady,“ upozorňuje Tržil.
Speciální pruhy pro autobusy?
Podle dopravců situaci pomohla zlepšit městská hromadná doprava. Letos poprvé vyjížděly speciální autobusy pro fanoušky z univerzitního kampusu. „Spoje jsme i přidávali, ale byli bychom schopni se v neděli ještě o něco rychleji otočit. V tu sobotu ne, protože nebylo kudy projet, auta stála, tak to nešlo. S policií budeme mluvit o tom, jestli příští rok do části úseku zavést bus pruh, ale to je ještě předčasné,“ hodnotí víkend Jan Seitl z vedení brněnského dopravního podniku.
„Z hlediska organizace dopravy je to určitě to nejlepší možné řešení, zvlášť v případě, když dojde k něčemu, co se stalo v pátek a v sobotu dopoledne,“ potvrzuje Boháč.
Podle Seitla byl zájem o hromadnou dopravu na okruh rekordní. „Měli jsme výrazně víc odjezdů než naposled v roce 2019, ale mohlo by jich jet ještě o kapku víc, protože by se silnice mohly uvolnit ještě víc. Letos poprvé speciální autobusy pro fanoušky startovaly ze zastávky v Bohunicích, místo Mendlova náměstí. Ke změně jsme sáhli i kvůli rekonstrukci vodovodu na Hlinkách a ještě pokračuje oprava Poříčí,“ říká Seitl.
Změnu hlavního přestupního uzlu ale hodnotí pozitivně. ,,Tramvaje jedou do Bohunic úplně segregovaně, takže tam není vůbec žádný problém z pohledu dojezdového času. Osmička je tam z nádraží za 15 minut, je tam také velká kapacita na přestupy a poměrně velké nástupiště, takže pokud by to fungovalo tak jak v neděli, tak nebyl vůbec žádný problém.”
Pomůže i digitalizace?
S desítkami tisíc návštěvníků se každý rok potýká například Nové Město na Moravě, které hostí velké závody biatlonistů. Tam fungují vzdálenější záchytná parkoviště ve Žďáru nad Sázavou a dalších obcích. Fandy pak do Vysočina Areny sváží autobusy.
I to je podle Jana Seitla z brněnského dopravního podniku do budoucna jedna z možných variant. „Dopravně umíme zařídit leccos, jenom to musí být pro nás dobrá cesta ve směru k automodromu. Není problém dát víc spojů třeba z Bohunic, nebo třeba na staré dálnici. Jen musíme mít jistotu, že autobusy nezůstanou v koloně,“ vysvětluje.
Zlepšení by pak podle policie mohla přinést i digitalizace. Například online systém, který v reálném čase ukazuje obsazenost parkovacích ploch. „Dovedu si to představit. Je ale otázka, kdo takové řešení zaplatí,“ říká šéf policie Tržil.