Hlavní obsah

Případ reklamy na Čapím hnízdě neskončil. Řeší ho ještě úřady

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Specializovaný finanční úřad řeší případ reklamy na Čapím hnízdě.

Reklama

Policie případ odložila, ale Specializovaný finanční úřad ještě stále platby za reklamu zkoumá a rozhodne, jestli případně firmám z holdingu Agrofert doměří daň.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Přestože vyšetřovatelé oznámili, že při prověřování plateb za reklamu na Farmě Čapí hnízdo nezjistili spáchání trestného činu, šetření této kauzy u českých úřadů neskončilo.

Že se o tuto kauzu nadále zajímá Specializovaný finanční úřad, potvrdil pro Seznam Zprávy zástupce ředitelky tohoto úřadu Ladislav Henáč.

„Obecně lze sdělit, že daňová řízení jsou správcem daně vedena,“ uvedl Henáč k případu.

Prověřuje se konkrétně to, zda několika firmám z holdingu Agrofert, které si na Čapím hnízdě nakoupily reklamu, nebude doměřena dodatečně daň.

Středočeská Farma Čapí hnízdo, kvůli níž půjde Andrej Babiš k soudu jako obžalovaný z podílu na dotačním podvodu, získala od firem z holdingu Agrofert mezi roky 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun.

Policie přitom tři roky prověřovala podezření, že společnosti spadající pod Agrofert za reklamu platily Farmě Čapí hnízdo účelově nadhodnocené částky a tím si záměrně snižovaly daňový základ.

Kontrola začala pozdě

Jak zjistily Seznam Zprávy od zdrojů, které jsou obeznámeny s průběhem tohoto daňového řízení, finanční úřad řeší možné doměření daně jen za rok 2013. Důvodem je to, že kontrola byla v souvislosti s reklamou zahájena až během roku 2017, kdy padlo první obvinění v dotační části kauzy Čapí hnízdo.

A Specializovaný finanční úřad může provést kontrolu jen za období tři roky zpětně od doby, kdy jednotlivé společnosti daňové přiznání odevzdaly. Dřívější období - do roku 2013 - je tedy v případě plateb za reklamu na Čapím hnízdě už promlčeno.

Zlom by mohl nastat, pokud by v této kauze padlo obvinění. Pak by mohl finanční úřad prověřit období až deset let zpětně. Tím, že policie tuto kauzu odložila, však tato možnost padá.

Podnět ke kontrole přitom dostaly finanční úřady už v roce 2014, když byl šéf hnutí ANO Andrej Babiš ministrem financí. Tehdy přišlo z Německa českým finančním úřadům upozornění na podezřelou smlouvu mezi Čapím hnízdem a společností Agrofert Deutschland.

Jenže pražský finanční úřad, který podnět z německého finančního úřadu dostal, případ dále neposunul. A kontrola začala až o několik let později.

Reklama na staveništi za 272 milionů

Farma Čapí hnízdo získala od firem z Agrofertu v letech 2010 až 2013 příjmy za reklamu ve výši celkem 272 milionů korun. V té době to tvořilo 70 až 90 procent celkových tržeb ztrátového kongresového centra nedaleko středočeských Olbramovic.

Hned v prvním roce fungování, tedy v roce 2010, byly příjmy – tehdy ještě ne zcela dokončeného – Čapího hnízda z reklamy 65 milionů korun. A jak v počátcích prověřování propočítal časopis Reportér, stačilo by to třeba na pronájem 1100 billboardů na celý rok nebo uhrazení dvou tisíc reklamních spotů, které by v souhrnu vidělo 685 milionů diváků.

Několik společností z Agrofertu poslalo peníze za reklamu Čapímu hnízdu ještě před tím, než se rekreační areál oficiálně otevřel. Některé firmy, jež za reklamu na Čapím hnízdě zaplatily, také krátce nato zanikly.

Reklama ve venkovském rekreačním areálu do značné míry postrádala logické opodstatnění. V prvních letech fungování, z nichž pocházejí prověřované reklamní smlouvy, farma sloužila hlavně jako středisko pro podnikové akce Agrofertu.

Řízení o doměření daně se tak mohlo týkat většího objemu peněz. Zatímco mezi roky 2010 až 2012 zaplatily firmy z Agrofertu za reklamu na Čapím hnízdě okolo 207 milionů korun, v roce 2013 to bylo jen zhruba 65 milionů.

Dva zdroje pro Seznam Zpráv uvedly, že čtyřem firmám z Agrofertu byla již daň za reklamní platby doměřena. Což podle těchto zdrojů zmiňuje také usnesení o odložení této kauzy, které státní zástupce vypracoval.

Ověřit se však tuto informaci nepodařilo. Pokud by totiž daň doměřena byla, Agrofert by mohl podat odvolání, které by řešilo Odvolací finanční ředitelství. To však nepotvrdilo, že se tím zabývá.

„S ohledem na zákonem uloženou povinnost mlčenlivosti se k dané věci nemůžeme vyjadřovat,“ sdělil redakci odborný rada Petr Moll z Odvolacího finančního ředitelství.

A otázky Seznam Zpráv, zda byla již nějaké firmě z Agrofertu doměřena daň, nechtěl komentovat ani mluvčí Agrofertu. „K tématu reklamy na Čapím hnízdě se v tuto chvíli nebudeme více vyjadřovat,“ uvedl mluvčí Agrofertu Pavel Heřmanský.

O tom, že daňově řízení v této kauze probíhá, byli podle zdroje Seznam Zpráv informování i policista Pavel Mikšovský a státní zástupce František Partík, kteří se trestní částí kauzy zabývali.

„S finančními orgány bylo spolupracováno a byla jimi poskytnuta velmi rozsáhlá množina materiálů. Policejní orgán všechny podklady prostudoval a zpracoval a bylo žádáno i jejich doplnění,“ uvedl Partík v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Policie nikoho neobvinila

Žalobce v něm zmínil i to, že Specializovaný finanční úřad nárok na náhradu škody v této kauze neuplatnil.

Zástupce ředitelky úřadu Ladislav Henáč však uvedl, že se na ně policie s dotazem na případnou způsobenou škodu obrátila až v den, kdy bylo úřadu doručeno i usnesení o odložení případu.

„Z usnesení vyplynulo, že v prověřované věci se nejedná o trestný čin a nebyl zjištěn podezřelý. Za dané situace nelze vyčíslit, a to ani předběžně, výši škody,“ napsal Seznam Zprávám Henáč.

Reklama

Doporučované