Hlavní obsah

Šikany ve školách přibylo, ukázala analýza inspekce

Foto: Shutterstock.com

Za vyšším podílem může být i větší schopnost škol agresivní chování identifikovat a řešit. Ilustrační foto.

Reklama

Asi 57 procent základních a 63 procent středních škol řešilo v posledních třech letech alespoň jeden případ šikany mezi žáky. To je podle České školní inspekce (ČŠI) více než před 7 lety, kdy zkušenost škol zjišťovala naposledy.

Článek

Nejčastější formou šikany mezi žáky jsou ponižování, pomlouvání a podobné projevy verbální šikany a kyberšikana, tedy ubližování přes internet. Více se na školách objevuje i šikana učitele. Vyplývá to z analýzy ČŠI, kterou v úterý novinářům představil ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

„Téma je stále rozšířenější a je třeba se tím začít vážně zabývat, což Ministerstvo školství a ČŠI dělá. Otázkou se zabýváme systematicky,“ řekl ministr školství Vladimír Balaš (STAN).

Počet případů šikany, které ZŠ řešily, se podle Zatloukala zvýšil o deset procentních bodů na 57 procent. Na SŠ je nárůst případů ve srovnání se zjišťováním z roku 2015/2016 nižší, činí zhruba necelé tři procentní body.

Inspektoři nicméně upozorňují, že za vyšším podílem škol nemusí stát pouze nárůst počtu případů šikany, ale i větší schopnost škol agresivní chování identifikovat a řešit.

Rovněž upozornili, že častěji se setkávají se šikanou školáci, kteří navštěvují školy v regionech s většími socioekonomickými potížemi. Nejvíce případů na 1000 žáků evidují podle zjištění inspektorů ZŠ v Ústeckém a Moravskoslezském kraji.

Krádež identity i kyberstalking

S kyberšikanou, tedy šikanou na internetu, se potýkali v posledních třech letech na 21 procentech ZŠ a 24 procentech SŠ. Nejčastější formou kyberšikany na školách je ponižování a pomlouvání v on-line prostoru a zveřejňování ponižujících fotografií nebo videozáznamů.

Žáci a studenti ale inspektorům v dotazníku sdělili, že se setkávají i krádežemi identity na sociálních sítích nebo kyberstalkingem.

Důvody, pro které jsou žáci v on-line prostoru šikanováni, jsou podle inspektorů podobné jako u běžné šikany. Jedná se o osobnostní charakteristiku oběti, sociální znevýhodnění nebo jiné fyzické odlišnosti. Ve srovnání s klasickými formami šikany se ale u té internetové častěji promítají špatné vztahy a u středoškoláků také sexuální problematika a milostné vztahy žáků.

Šikanu učitelů, která má obvykle podobu verbální šikany nebo pasivní agrese vůči pedagogovi, řešilo v posledních třech letech podle ČŠI sedm procent základních škol. Dříve to inspekce zaznamenala jen na jednotkách škol. Na střední škole se počet případů šikany učitelů nezvýšil, zůstává na sedmi procentech škol.

Za zásadní odborníci označují prevenci šikany a kyberšikany. ČŠI ocenila, že prevencí kyberšikany se zabývají téměř na všech školách a ve většině škol je školní metodik prevence.

Z průzkumu ale podle inspekce vyplývá, že se školáci s prevencí kyberšikany setkávají častěji na ZŠ, přestože se více případů děje u středoškoláků. Inspektoři také upozornili, že většina metodiků míní, že mají na práci málo času.

Práce metodika, kterými jsou mnohdy učitelé, zahrnuje mimo jiné individuální práci s žáky, práci se třídním kolektivem a administrativu. Balaš sdělil, že řešením je částečné ulehčení metodikům od jiných povinností a finanční odměna. Bližší informace nesdělil.

ČŠI ve své analýze vychází z odpovědí 7744 žáků sedmých až devátých tříd z 710 ZŠ a 4048 středoškoláků z 248 SŠ. Respondenty byli také metodici prevence ve školách. Průzkumu se v ZŠ zúčastnilo 3337 a v SŠ 1009 metodiků.

Reklama

Doporučované