Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Miliardovým byznysem se třináctikilometrový testovací železniční ovál ležící v prostoru mezi Poděbrady, Kolínem a Českým Brodem oficiálně stal loni. Výzkumný ústav železniční, který dráhu provozuje, vykázal tržby přesahující magickou hranici s devíti nulami a zisk po zdanění přes 422 milionů korun. Právě testovací okruh je přitom naprosto zásadním zdrojem příjmů výzkumného ústavu.
Jenomže budoucnost tohoto byznysu začal ohrožovat lokální spor, který se točí kolem zrušeného silničního nadjezdu přes okruh, kde se mimo jiné testují vlastnosti železničních souprav ve vysokých rychlostech. Obec Sokoleč, která je železniční smyčkou obklíčena od 60. let minulého století, donedávna spojovaly se světem čtyři nadjezdy. Jeden však letos pro špatný stav České dráhy zbořily.
Ministerstvo pro místní rozvoj, konkrétně odbor územně a stavebně správní, přitom v rámci posuzování aktuálního sporu, zda a případně jak zbouraný most nahradit, vyslovilo právní názor, že chybějící nadjezd může být důvodem k „zahájení řízení o odstranění celého záměru“.
Zjednodušeně řečeno: Chybějící nadjezd může být záminkou pro posouzení, jestli se kvůli tomu nemá zrušit celý okruh.
Starostové dotčených obcí spolu se svým právním zástupcem mluví o tom, že Ministerstvo pro místní rozvoj je vrcholný orgán státní správy v oblasti stavební legislativy a vyslovený právní názor vnímají jak zásadní.
České dráhy jakožto jediný akcionář Výzkumného ústavu železničního a zároveň soudem určený majitel původního strženého nadjezdu se k případu nechtějí blíže vyjadřovat s odkazem na probíhající řízení, proti „síle“ právního názoru se ovšem ohrazují.
„Pro úplnost dodáváme, že usnesení Ministerstva pro místní rozvoj o postoupení věci neobsahuje žádné jiné rozhodnutí než to, že spis byl postoupen na správní úřad, který se danou věcí řádně zabývá,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Mluvčí Ministerstva pro místní rozvoj Roman Chrenčík zase popisuje, že jeho resort není oprávněný zasahovat do řízení a jakkoliv ovlivňovat průběh nebo výsledek.
„Pouze obecně můžeme uvést, že nesplnění podmínek stanovených v rozhodnutí, na jehož základě byla stavba realizována, může vést až k zahájení řízení o odstranění celého záměru umístěného na základě těchto podmínek,“ zmiňuje Roman Chrenčík.
Pro starosty okolních obcí je to ovšem argument mluvící v jejich prospěch. „Operujeme s tím, že chceme standardní most, který je v územním rozhodnutí, a Ministerstvo pro místní rozvoj sdělilo, že by se to mělo dodržet,“ vysvětluje Jiří Vojtěch, starosta Vrbové Lhoty, kolem jejíhož okraje železnice vede.
„Ať se nadjezd postaví, jaký měl být, a funguje, jak má fungovat. Nemůžou si jenom brát z území, musí i něco vrátit,“ doplňuje starosta Sokolče Marián Sipajda.
Nadjezd ano, auta ne
Redakce Seznam Zpráv střet přilehlých obcí s Výzkumným ústavem železničním a jeho vlastníkem Českými drahami popisovala už v polovině roku.
V krátkosti: Historicky se vznikem testovacího okruhu bylo v šedesátých letech zaneseno do územního rozhodnutí, že přes více než 13kilometrovou železniční smyčku povedou čtyři nadjezdy.
Uprostřed okruhu zůstala obec Sokoleč, ale i lesy a polnosti spadající pod další přilehlé obce. Jenomže jeden z nadjezdů se dostal do havarijního stavu a ohrožoval provoz na okruhu, během letošního roku byl proto odstraněn.
Právě na územní rozhodnutí se přitom ve svém právním názoru Ministerstvo pro místní rozvoj odkazuje.
Zatímco obce trvají na postavení nového nadjezdu s původními parametry, který by sloužil i pro automobily, kraj mluví o stavbě určené pouze pro chodce a cyklisty.
„Na společné schůzce za účasti ministra dopravy, zástupců Výzkumného ústavu železničního i starostů dotčených obcí jsme se domluvili na tom, že Výzkumný ústav železniční vyhotoví projektovou dokumentaci na nový nadjezd, který by sloužil pro pěší, cyklisty i složky integrovaného záchranného systému,“ tvrdí středočeský radní pro oblast silniční dopravy Josef Pátek (ODS).
Železniční zkušební okruh u Poděbrad
- Unikátní zkušební laboratoř drážních vozidel je ve vlastnictví Výzkumného ústavu železničního (VÚŽ).
- Na dvou okruzích – velkém a malém – zde mohou klienti z celého světa testovat jízdní vlastnosti drážních vozidel, včetně brzdových zkoušek a zkoušek hluku, osvětlení a vibrací.
- Stejně tak lze podle výroční zprávy provádět i řadu dalších specifických zkoušek: od energetických a trakčních zkoušek přes zkoušky pevnostní a únavové až po zkoušky dveřních systémů.
- Podle výroční zprávy za rok 2023 měl VÚŽ výnosy 860,55 milionu korun. Za rok 2024 pak 1005,9 milionu korun.
- Výstavba zkušebního okruhu začala v roce 1960 a dokončena byla v roce 1963. Stoprocentním vlastníkem VÚŽ jsou České dráhy, jejichž jediným vlastníkem je Česká republika.
České dráhy pak zmiňují, že dobrovolně poskytnou finanční příspěvek – mluví se o 80 procentech ceny a horním stropem 20 milionů korun – na stavbu nového nadjezdu, ale nechá na obci a Středočeském kraji, jaká bude jeho podoba.
Starostové přitom trvají na automobilovém provozu přes nadjezd. „Celou dobu tam jezdila auta, nemůžeme si to vyjasnit. Provoz je velký a potřebujeme, aby nám kraj nebo kdokoliv jiný postavil takový most, aby tam projela auta,“ upozorňuje Marián Sipajda s tím, že se už půl roku kvůli tomu přešlapuje na místě.
Mezitím si podle starosty Sokolče lidé začali zkracovat cestu a přecházet koleje v místě, kde chybí nadjezd. „Jsou tam cestičky a chodí tam lidi a přenáší kola. Bojíme se a myslím oprávněně, že se tam někomu něco stane, protože vlaky tam jezdí i 200 kilometrů za hodinu a je to trošku v zatáčce,“ varuje Sipajda.