Hlavní obsah

V autobuse spadl na sklo, které ho pořezalo. Případ šetří policie

Foto: Ivana H.

Fotografie pořízená v jednom z autobusů, kdy mělo v důsledku prudkého zastavení dojít k rozbití bezpečnostního skla.

Miroslav K. skončil na ošetření v nemocnici poté, co se na něj při cestě autobusem vysypalo sklo. Řidič podle něj prudce brzdil i zatáčel. Případ už vyšetřuje policie.

Článek

Miroslav K. se vracel ve čtvrtek večer domů z práce a kvůli výluce metra C jel náhradním autobusem XC. Během jízdy měl řidič prudce brzdit a zatáčet. „Přestal jsem se držet ve stanici Roztyly. Viděl jsem, že tam je rovinka. V jednu chvíli na to řidič dupnul víc a já jsem začal padat. Pokusil jsem se pravou rukou chytit madla, které bylo nade mnou, ale to jsem minul a po zádech jsem spadl. U toho jsem vysklil sklo, které spadlo na pána, který vedle něj seděl,“ popisuje jednašedesátiletý Miroslav.

Na stanici potom v šoku z autobusu vystoupil. Byl od krve, v ranách na krku a na ruce měl střepy. Autobus i přesto ze zastávky odjel. „Čekal jsem, že když vystoupím z autobusu kde je hromada skla a krev, tak nebude pokračovat v jízdě,“ podivuje se Miroslav.

Foto: Miroslav Konvalina

Miroslav K. po pádu v autobuse XC.

Na zastávce mu potom pomohli dva muži. S jejich pomocí zavolal policii, která přivolala i záchranáře. „V sanitce mi říkali, že podobné případy teď řeší celkem často,“ tvrdí Miroslav. Záchranka ho převezla do nemocnice, kde mu vytáhli střepy z ruky a krku a rány mu zašili. Ošetření záchranáři potvrdila i mluvčí pražské záchranné služby Jana Poštová.

Miroslav upadl v zadní části autobusu a sám se domnívá, že ho možná řidič neviděl. „Nekřičel jsem nahlas nebo nenadával. Byl jsem v šoku, tak jsem se ptal lidí okolo, co mám dělat. Ten autobus ale nebyl plný a bylo tam vidět,“ popisuje.

„Často se stává, že nám volají lidi z dopravního prostředku, že došlo k nějakému úrazu. Přitom řidič netuší, že se něco stalo. Je důležité ho informovat,“ říká mluvčí záchranné služby Poštová. Dodává taky, že většinu případů zranění v dopravních prostředcích, ke kterým vyjíždí, hlásí jak cestující, tak i řidiči.

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) už případ řeší. „Vzhledem k získaným odlišným výpovědím řidiče a zraněného cestujícího si Policie ČR vyžádala kamerové záznamy z kamer autobusu, které budou využity při vyšetřování této události. Objasnění děje předcházejícího této mimořádné události je v tuto chvíli předmětem činnosti PČR,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.

Řehková také uvedla, že obecně platí, že v případech, kdy řidič zjistí vznik dopravní nehody nebo jiné provozní události se vznikem škody na životě, zdraví nebo majetku, má zastavit vozidlo na vhodném bezpečném místě, oznámit vznik této události na provozní dispečink a řídit se pokyny dispečera.

„Tento případ bude to vyšetřovaný jako dopravní nehoda. Budou se zjišťovat příčiny a okolnosti dopravní nehody - z jakého důvodu byl řidic nucený takhle prudce zabrzdit a tak dál,“ řekla mluvčí pražské policie Kristýna Zelinková.

Mohou za to sedačky?

Miroslav si už dříve začal všímat problému v hromadné dopravě. Některé sedačky podle něj nejsou uzpůsobené na způsob jízdy řidičů. „Dlouhodobě si všímám, že je tam víc míst, než se tam vejde normálních lidí. Ty sedačky jsou někdy i tak vysoké, že člověk mého věku se tam sotva vydrápe,“ vysvětluje Miroslav.

„Dodávaná sedadla do vozidel MHD mají provedené testy a pro provoz jsou schválené. Vozy jsou s tímto provedením sedadel a s jejich dispozicí uvnitř interiéru homologována, aktuálně proto úpravy sedadel v plánu nemáme,“ odpověděla na dotazy redakce mluvčí DPP Řehková.

Podobný zážitek jako Miroslav má i Ivana H. Na začátku června jela stejným typem kloubového autobusu z Bulovky na Holešovice. „Řidič jel agresivně, pořád troubil a když pak prudce zabrzdil, přes uličku vedle se na sedačku vysypalo sklo. V autobuse jsme byli asi čtyři, řidič se nás vůbec nezeptal, jestli se někomu něco stalo a pokračoval dál v jízdě,“ popisuje Ivana.

Foto: Ivana H.

Rozbité sklo z autobusu, ve kterém jela Ivana.

Sama utrpěla zranění - spadly ji na hlavu střepy a prudkým pohybem si zablokovala krk. „Na konečné jsem vystupovala a šla jsem za řidičem. Říkala jsem mu, co se mi stalo a chtěla jsem jeho jméno. Řekl mi, že to mi nedá a dal mi lísteček s číslem autobusu. Když jsem se ho ptala, kde si mám stěžovat, řekl mi, ať si to najdu na internetu a odešel,“ říká Ivana.

Za první pololetí roku 2025 evidoval DPP celkem 92 událostí, kdy došlo ke zranění cestujícího v jedoucím vozidle. Z toho 54 případů se stalo při brzdění. „Je však nutno podotknout, že někteří cestující po prudším zabrzdění, které je v drtivé většině způsobeno pokusem řidiče o odvrácení nebezpečné situace ani po výslovném dotazu ze strany řidiče nesdělí žádné zranění a učiní tak až následně,“ uvedla mluvčí DPP Řehková.

Doporučované