Hlavní obsah

Varianta za přetíženou D1? Kratší spojka Prahy s Ostravou rekordně roste

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Dálnice D35 má být dokončená v roce 2029.

Po slabých letech se naplno rozjela stavba D35, která v budoucnu poslouží jako severní „náhražka“ spojení Čech se severem Moravy. Podle ministra dopravy Martina Kupky stavebníci letos rozestavějí 64 kilometrů dálnice.

Článek

Skoro třetinu celkové délky dálnice D35 chtějí letos rozestavět silničáři, práce zahrnou devět úseků. Ředitelství silnic a dálnic v pondělí oficiálně zahájilo práce sedmikilometrovém úseku mezi Ostrovem a Vysokým Mýtem za 3,2 miliardy korun, včetně 570 metrů dlouhého tunelu Homole.

Dálnice D35 v budoucnu zkrátí cestu mezi Prahou a Ostravou až o hodinu. Hotovo má být podle plánů silničářů v roce 2029.

Řidiči ze severu Moravy nyní do hlavního města jezdí přes Brno po často ucpané dálnici D1. Situaci tam komplikují práce na rozšíření o jeden pruh v každém směru. Cesta z Ostravy do Prahy tak autem často zabere více než čtyři hodiny, náklaďákům daleko víc.

První úseky na „pětatřicítce“ přitom začaly už více než před 40 lety, jenže v dalších dekádách měly prioritu jiné stavby.

Teď stavbaři pracují na území tří krajů a rozestavěli přes 46 kilometrů. „Do konce letošního roku plánujeme ještě zahájit realizaci úseků Sadová–Plotiště (7,5 km) a Litomyšl–Janov (10,4 km). Na konci letošního roku by tak mělo být v realizaci celkem 64 km D35,“ pochlubil se ředitel ŘSD Radek Mátl.

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Jednotlivé úseky D35, červené jsou rozestavěné, fialové v přípravě.

Na zahájeném úseku u Vysokého Mýta v Pardubickém kraji budou stavební firmy pracovat na šesti mostech a čtyřech ptačích zábranách. Napojení Vysokého Mýta je navržené jako součást dálničního úseku Vysoké Mýto – Džbánov, který silničáři staví od loňska.

Tunel Homole budou stavbaři zčásti razit, zčásti hloubit. Pro jeho ražbu využijí novou rakouskou tunelovací metodu. „Injektovat kopec, aby v něm mohli razit, nebude vůbec jednoduché,“ doplnil Mátl.

Varianta k D1 má nyní vládní prioritu. „Uleví přetížené D1 i místním silnicím. Do konce letošního roku se z ní stane největší dálniční staveniště ve střední Evropě, protože pracovat se bude zároveň na 64 kilometrech tohoto klíčového dopravního tahu,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Podle něj v Česku letos začne výstavba 170 kilometrů dálnic a silnic a právě D35 je na nejvyšší příčce.

Dálnice má v budoucnu měřit 210 kilometrů. Spojí Olomouc, Hradec Králové či Liberec, teď je zprovozněných necelých 93 kilometrů. Jde však o nesouvislé úseky, přerušené rychlostní silnicí I/35. „Intenzita dopravy ve východních Čechách je opravdu vysoká, města jsou přetížená tranzitní dopravou. Tím, že dálnice zatím není dokončená, trpí hlavně lidé v městech a obcích u silnice I/35,“ doplnil Mátl.

Dostavba i díky PPP

Ministerstvo chce i na tuto dálnici pustit soukromníka. Tento týden začalo výběrem soukromé firmy, která formou PPP projektu dostaví celkem 35 kilometrů D35. Jde o úseky mezi Opatovcem na Svitavsku a Mohelnicí na Šumpersku a údržbu úseku od Opatovce do Litomyšle.

Zájemci mezi investory se sejdou s představiteli ministerstva v půli června. „Samostatné oddělení přípravy PPP projektů, tak transakční poradce má za úkol v co nejrychlejším tempu a v přesně nastavených transparentních podmínkách nachystat výběr koncesionáře tak, aby stavba mohla začít v roce 2026,“ sdělil Kupka.

Formou PPP už vzniká dálnice D4. Zadavatel v takovém případě uzavírá smluvní vztah se soukromým dodavatelem. Takzvaný koncesionář vysoutěží zakázku, vystaví úsek a pak zajišťuje údržbu. Smlouva většinou trvá 15 až 30 let, kdy zadavatel posílá soukromé firmě pravidelné splátky.

Doporučované