Hlavní obsah

Druhý muž Českých drah opouští vedení. Zapletl se do kartelu s Rakušany

Foto: Seznam Zprávy

České dráhy opouští klíčový manažer.

Reklama

Seznam Zprávy zveřejnily, jak odcházející místopředseda představenstva státní firmy v roce 2015 tajně vyjednával s rakouskou firmou ÖBB. Oba dopravci teď čelí podezření z kartelu. Radek Dvořák od dubna přejde do dceřiné firmy ČD Cargo.

Článek

Vedení Českých drah opouští druhý nejvýznamnější muž ve firmě, místopředseda představenstva Radek Dvořák. Po jednání dozorčí rady to oznámil tiskový mluvčí státní firmy Radek Joklík. Dvořák má od dubna přejít do představenstva dceřiné společnosti ČD Cargo a řídit tam obchod.

Personální změny přicházejí týden poté, co Seznam Zprávy upozornily na Dvořákovu zásadní roli v kauze, kterou od roku 2016 prošetřuje Evropská komise, a českému národnímu dopravci za to hrozí pokuta ve výši až deset procent z tržeb (čtyři miliardy korun). Jde o podezření z nezákonné kartelové dohody s rakouským dopravcem ÖBB.

Tajné e-maily

Dvořák si v únoru 2015 vyměnil e-maily s manažerkou rakouské firmy Silvií Kaupa, v nichž se domlouvali na podmínkách obchodu s ojetými železničními vozy. Dvořák se snažil z těchto obchodů vyšachovat menší českou firmu RegioJet, která o vyřazené rakouské vozy měla také zájem.

Dvořák ani Kaupa své počínání dosud veřejně nevysvětlili, ačkoliv je Seznam Zprávy o to opakovaně žádaly.

Jisté je, že Dvořákův odchod se zmíněnou kauzou souvisí. „K těm personálním změnám došlo po dohodě. Není dost dobře možné, aby Radek Dvořák za této situace ve vedení zůstal,“ uvedl zdroj z firmy.

České dráhy kvůli vyšetřování kartelu zahájily nedávno i hloubkový audit. Údajně až několika desítkám lidí, včetně Dvořáka, byly kontrolovány počítače a mobily.

Celý případ je teď v citlivé fázi. Po více jak tříletém prošetřování údajného kartelu, do něhož měl být zapleten i slovenský dopravce ZSSK, by teď mohla Evropská komise s účastníky zahájit oficiální řízení.

Jak nedávno upozornil advokát Michal Hrabovský, České dráhy by stále ještě mohly usilovat o zařazení do takzvaného programu shovívavosti. Musely by se ale Evropské komisi ke kartelu dobrovolně přiznat a začít spolupracovat. Mohly by tak ve výsledku dostat nižší pokutu. A právě tento postup údajně teď firma zvažuje.

Konkrétním osobám, které se dopustily nezákonného jednání, může i tak hrozit trestní postih.

Vyhnout by se mu mohly jen v případě, že osobně přispějí k vyšetření kauzy.

Nadřízení o nezákonnostech nevědí

Radek Dvořák s Rakušany v roce 2015 komunikoval za situace, kdy byl ředitelem kanceláře tehdejšího náměstka Českých drah pro osobní dopravu Michala Štěpána.

Redakce se zajímala, zda Štěpán o inkriminovaných e-mailech věděl. „V rámci činnosti u dopravce České dráhy jsem postupoval tak, aby se firma chovala v souladu se soutěžním právem,“ reagoval na dotazy Štěpán, který dnes řídí podnik Integrovaná doprava Středočeského kraje.

Jakékoliv nezákonné jednání vylučuje i bývalý šéf drah Pavel Krtek, za jehož éry k případu došlo. Předsedou dozorčí rady byl politik hnutí ANO a někdejší náměstek ministra dopravy Milan Feranec.

Radek Dvořák podle oficiální tiskové zprávy o záměru odejít z vedení mateřské firmy sám dnes informoval dozorčí radu. Řízením jeho úseku byl pověřen současný ředitel odboru regionální dopravy Jiří Ješeta. O doplnění představenstva má dozorčí rada rozhodnout v příštích týdnech.

„Jiří Ješeta je dlouholetý, zkušený manažer, který měl v minulosti ve firmě na starost také oblast dálkové dopravy. Myslím, že je to pro tuto chvíli dobré řešení. Panu Dvořákovi přeji v jeho novém působišti hodně úspěchů a věřím, že bude platnou posilou obchodního týmu ČD Carga,“ uvedl předseda dozorčí rady Českých drah Pavel Kysilka.

Reklama

Související témata:

Doporučované