Hlavní obsah

Staří a mladí vedle sebe v jedné firmě: problém, nebo výhra?

Foto: Barbora Tögelová, Seznam Zprávy

Na tomto místě si zítra od 17 hodin pusťte debatu o přínosech i úskalích generační interakce.

Český pracovní trh se nenápadně, a přitom zcela zásadně změnil. Převažují na něm zástupci dvou nejmladších generací. V jedné firmě se ale někdy potkávají až čtyři generace. Je to problém, nebo výhoda?

Článek

Nejrůznější průzkumy hovoří o tom, že mladí se příliš nerozpakují měnit práci. Že chtějí vydělávat hodně peněz, ale také stále více akcentují work-life balanc, tedy že chtějí mít víc volného času a rozhodně neplánují firmě obětovat život. Chtějí také pracovat pro firmy, které podnikají udržitelně. A že jsou prostě jiní než jejich rodiče.

„Jsou jiní,“ souhlasí Jiří Halbrštát, ředitel náboru a marketingu ManpowerGroup, a hned dodává: „Rozdíl mezi tím, jak práci vnímají generace baby boomers, mileniálů a generace Z, ale není jen otázkou věku, ale celého hodnotového rámce. Starší generace vyrůstaly v kultuře loajality, postupného růstu a pevně daných hierarchií. Mladí dnes chtějí smysl, flexibilitu, svobodu. A nebojí se o ně říct.“

Pro vysvětlení pojmů - jako mileniálové jsou označováni lidé narození v letech 1981 až 1995 a generace Z lidé narození v letech 1995 až 2012.

Hodí se dnes podnikům spíš dravé mládí, nebo zkušenosti a rozvaha. Průzkum, který agentura Ipsos v loňském roce zpracovala na zadání České spořitelny, zkoumal stereotypy související s věkem. Jednotlivé věkové skupiny také docela dobře popsal z pohledu potřeb trhu práce.

Na pracovním trhu dochází k radikálním posunům, které nelze přehlédnout. Největší poptávka je dnes jednoznačně po generaci Z – tedy lidech narozených přibližně mezi lety 1996 až 2012. Firmy se o ně přetahují. „Jednak jde o nejméně početnou generaci, která se právě teď dere na trh práce, a navíc přichází s kompetencemi, které jsou pro digitální éru zásadní: technologická gramotnost, schopnost pracovat s AI, adaptabilita a touha po smysluplné práci​​. Někdy však nastává situace, kdy manažeři, zejména ti starších, si s nimi nevědí rady,“ říká Jiří Halbrštát.

Seznam Zprávy pořádají v rámci projektu Česká elita debatu na téma soužití více generací v jedné společnosti i jejich vedení.

Zástupkyně šéfredaktora byznysové redakce Seznam Zpráv Zuzana Hodková se bude představitelů firem, které jsou v Česku, a nejen zde, velice úspěšné, ptát: Jak si mladé zaměstnance vybírají? Jak s nimi komunikují? A co dělají pro to, aby ty talentované ve svojí firmě udrželi.

Pozvání do debaty přijali Václav Jirků ze společnosti Penta Investments, šéf Moneta Money Bank Tomáš Spurný, jednatelka společnosti Koupelny Syrový Kristýna Syrová a sestavu diskutujících přijde doplnit analytik neziskové organizace Alma Career Tomáš Ervín Dombrovský.

V práci se vždy potkávaly různé generace lidí. Věk, kdy odcházíme do důchodu, se ale stále zvyšuje a například potřeba vyrovnávat se s vývojem technologií stále narůstá. Bude tedy mezigenerační most na pracovišti zase o něco delší?

„Osobně jsem přesvědčena, že jsou i v mezigeneračním dialogu stále více určující schopnosti a charisma osobnosti, nikoli jen věk,“ říká Eva Poláčková, majitelka společnosti Decoled. Mezigenerační dialog považuje ve firmě za užitečný, současný trh práce ale podle ní neumožňuje zvažovat i takové aspekty.

Manažeři touží po mladých talentech s velkou perspektivou pro budoucnost firmy. Tomu se nelze divit. Jenomže nejpočetnější věkovou skupinou na trhu práce jsou dnes lidé ve věku 45-50 let. Do důchodu totiž každoročně odchází 120 tisíc lidí, ale ze škol vychází jen 95 tisíc absolventů​. „Trh práce narazí do zdi, jakmile začnou do důchodu odcházet Husákovy děti,“ varuje Jiří Halbrštát.

Ja vidí situaci zástupci různých generací a zároveň špičky českého byznysu? Sledujete debatu České elity ve Vile Tugendhat, v úterý 5. května od 17 hodin.

Žebříček nejhodnotnějších firem Česka

Česká elita 2024. Klikněte na banner níže a projděte si pořadí nejhodnotnějších firem Česka. Dalším kliknutím na řádek v tabulce nebo na interaktivní grafiku můžete zjistit podrobnosti o firmě.

Partnery České elity jsou společnosti ORLEN Unipetrol, Penta Fund, Burza cenných papírů Praha, UniCredit Bank, A&O Shearman.

Odborným garantem žebříčku TOP 100 České elity je společnost Deloitte.

Doporučované