Hlavní obsah

Banky chtějí mít klienty kompletně online. Zdražují operace na pobočkách

Foto: Shutterstock.com/Thapana_Studio

Banky chtějí klienty, kteří nevyužívají pobočky, ale vše si zařídí online.

Banky chtějí lidi naučit plně využívat mobilní aplikace, internetové bankovnictví či vkladomaty. Motivují je k tomu i tím, že zdražují úkony na pobočkách.

Článek

Řada českých bank zdražuje služby, které si zákazníci vyřizují u přepážek, ačkoliv by to mohli udělat v internetovém bankovnictví nebo mobilní aplikaci. „Úpravy ceníků obecně se dějí napříč celým bankovním sektorem – zejména u služeb, které jsou nákladné na provoz a zároveň je klienti čím dál méně využívají, typicky hotovostní operace na pobočkách,“ potvrdil mluvčí skupiny ČSOB Petr Milata.

„Do budoucna se tak dá očekávat možné zpoplatnění těchto tradičních forem obsluhy, naopak v digitálním bankovnictví je trend jednoznačně opačný – více funkcí, vyšší komfort i bezpečnost při zachování nulových či minimálních poplatků,“ dodává.

Zdražování se týká třeba vkladu a výběru hotovosti na pokladně. Například klienti Komerční banky od srpna nově zaplatí 50 korun za vklad hotovosti na pobočce, pokud je součástí méně než 50 mincí. Za vklad a výběr hotovosti, která zahrnuje více než 50 kusů mincí, si banka v současnosti účtuje pět procent z vkladu, nejméně však 125 korun. Od listopadu tento poplatek stoupne na 150 korun. Od listopadu službu zpoplatní i ČSOB, u které klienti zaplatí 70 korun.

Naopak vložení hotovosti skrze vkladomaty, u kterých není potřeba spolupráce s personálem banky, zůstává zdarma.

Moneta Money Bank změnu v sazebníku provedla už na začátku dubna. „Změny se týkaly téměř výhradně hotovostních operací a vybraných servisních služeb na pobočkách. Úpravou sazebníku jsme reagovali na dlouhodobý trend přesunu klientů směrem do digitálních kanálů (aplikace Smart Banka a Internet Banka) a zároveň zásadní rozšíření sítě bankomatů a vkladomatů. Vedle toho však stále platí, že hotovostní operace uskutečněné v rámci sítě bankomatů stejně jako servisní úkony realizované prostřednictvím digitálních kanálů zůstávají bezplatné. Klienti tak mají možnost se v naprosté většině případů zvýšeným poplatkům vyhnout,“ popsala mluvčí banky Lucie Leixnerová.

Operace s hotovostí za vyšší cenu

Moneta si za vklad na pobočce účtuje 0,1 procenta, nebo nejméně 50 korun z vkládané částky. Nově také nastavila sazbu 0,1 procenta a minimálně 150 korun z vybírané hotovosti. 150 korun si banka strhne i za zadání tuzemských či SEPA plateb podobně jako za zřízení trvalého příkazu nebo inkasa na přepážce. Digitální formou však tyto operace mohou klienti vykonávat zdarma.

Úpravy v některých poplatcích zavedla i Raiffeisenbank. „Nejčastěji využívané služby jako platby, výběry z bankomatů, nebo vedení běžného a spořicího účtu zůstávají pro klienty Raiffeisenbank s Chytrým účtem nadále zdarma. Zejména v posledních letech je hlavní náplní aktualizace ceníku, především zjednodušování a rušení položek, které klienti již nevyužívají. Drobné úpravy cen v roce 2025 jsme provedli u vybraných hotovostních služeb, jako jsou druhý a další vklad hotovosti v kalendářním měsíci nebo příplatek za vklad hotovosti na cizí účet,“ sdělila mluvčí banky Martina Kotasová.

Banky zdražují i další služby. Pakliže měsíční objem zpracované hotovosti přesáhne dva miliony korun, bude si od listopadu Komerční banka účtovat 0,15 procenta z částky. To platí pro výběry a vklady jak na pobočce, tak v bankomatech. V praxi to bude vypadat tak, že pokud v jednom kalendářním měsíci budete operovat s více než dvěma miliony v hotovosti, banka si v následujícím měsíci strhne 0,15 procenta z objemu.

Pokud si zákazníci Komerční banky budou chtít vybrat hotovost mimo Česko v jedné z vybraných evropských zemí, strhne si od listopadu banka procento částky, minimálně však 100 korun. Do té doby platí stávající výše alespoň 50 korun.

Papírový výpis z účtu v Monetě zdražil na 50 korun a poskytnutí informací či bankovní reference stojí nově 300 korun. Za expresní vydání karty nebo PINu namísto původních dvou tisíc zaplatí tři tisíce.

Některé banky poskytují nadále řadu služeb bez poplatků. „Od začátku jsme byli ti, kdo se vymezovali proti zbytečným poplatkům v bankovnictví, a proto také naše služby máme postavené na tom, že žádné zbytečné poplatky nemáme. Běžné služby spojené se zřízením a vedením účtů máme vždy zdarma a na tom nic neměníme – a ani do budoucna neplánujeme. Naše služby stavíme tak, aby byly digitální, jednoduše ovladatelné a klienti si je mohli pohodlně zřídit nebo ovládat sami,“ uvedla mluvčí Air Bank Alžběta Honsová. Podle ceníku banky jsou zdarma i výběry hotovosti na pobočkách.

„Díky našim 2 000 sdílených bankomatů mohou klienti vybírat nebo vkládat hotovost zdarma i u dalších bank (KB, Moneta a UniCredit Bank),“ dodala. To platí i pro další banky. V rámci společného projektu Vklad na kartu mohou klienti ČSOB, České spořitelny a Raiffeisenbank vkládat hotovost bez poplatku do některých vkladomatů napříč těmito bankami.

Doporučované