Hlavní obsah

Elektromobilová horečka v USA dosáhla vrcholu. Boom bez státní podpory nevydrží

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Ukončení vládní podpory v USA na nákup elektromobilů způsobí efekt biče - prudký růst a ještě prudší propad, varuje analytik. Neznamená to konec vozů na baterie, ale spíše zpomalení růst podílu na celkovém počtu tamních aut.

Článek

Američané v létě zaplavili autosalony. Důvodem byla honba za federální daňovou úlevou na nákup elektromobilu ve výši 7 500 dolarů, která skončí 30. září. Jen v červenci se prodalo 130 tisíc elektromobilů – druhý nejvyšší měsíční výsledek v historii Spojených států. V srpnu pak podle odhadů elektromobily tvořily rekordních 12 procent všech nových aut, píše Washington post.

K růstu poptávky přispěl i pokles cen. Průměrná cena elektromobilu v červenci činila 55 700 dolarů – zhruba o 7 600 dolarů více než průměrný benzinový vůz. Ekonomové ale upozorňují, že šlo spíše o krátkodobý efekt než o začátek dlouhodobého trendu. „Dočkáme se efektu biče – prudkého nárůstu a následného propadu,“ varuje analytik společnosti ISeeCars.com Karl Brauer.

Konec velkých plánů

Na začátku vlády Joea Bidena automobilky General Motors, Ford a Stellantis slibovaly masivní přechod k elektromobilům. GM dokonce oznámil, že do roku 2035 zcela ukončí výrobu aut se spalovacím motorem. Kongres podpořil transformaci daňovými úlevami a balíkem 7,5 miliardy dolarů na budování dobíjecích stanic.

Dnes je realita jiná. Automobilky od svých elektrických plánů ustupují, daňové úlevy končí a vláda Donalda Trumpa pozastavila financování nabíjecí infrastruktury. „Prodeje elektromobilů porostou pomaleji, než se očekávalo,“ říká Robby DeGraff, analytik společnosti AutoPacific. Ta ještě loni předpovídala, že v roce 2029 bude čtvrtina prodaných aut v USA plně elektrická. Nyní už svůj odhad mírní – na 12 procent. Pro srovnání v Česku je zhruba 5,5 % nově prodaných vozů na elektřinu.

Slábnoucí poptávka může mít vážné důsledky pro klimatickou politiku. Doprava se v USA podílí zhruba 30 procenty na emisích skleníkových plynů. Odborníci varují, že bez rychlejšího přechodu na elektromobilitu se zvýší počet vozů se spalovacím motorem na silnicích o více než 8 milionů. To zkomplikuje snahu splnit cíl snížit emise do roku 2030 o 61 procent oproti roku 2005.

Situaci výrobců komplikuje také aktuální celní politika Washingtonu. „Marže u elektromobilů byly už tak nízké. Nová cla na dovážené díly je ještě více snižují,“ vysvětluje Tyson Jominy ze společnosti J.D. Power.

Daňová úleva na elektromobily končí v době, kdy se ceny bateriových vozů začínají konečně blížit klasickým spalovacím autům, a přestože federální plán budování dobíjecích stanic nabral zpoždění, počet veřejných nabíječek se od roku 2021 více než zdvojnásobil a jejich spolehlivost podle řidičů stoupá, píše Washington post.

Analytici se shodují, že elektromobily v USA nečeká zánik, ale spíše dlouhé období pomalého a nejistého růstu. „Elektromobily nejsou mrtvé,“ uzavírá DeGraff. „Jen to bude delší cesta, než jsme si před pár lety mysleli.“

Doporučované