Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Po velmi slabých pololetních výsledcích přišlo do automobilky Porsche z koncernové centrály Volkswagenu nařízení šetřit. Šéf skupiny Oliver Blume podle Bloombergu v interní zprávě zaměstnancům v červenci napsal, že dosavadní obchodní model Porsche přestal fungovat a výrobce sportovních vozů musí zavést rozsáhlejší úsporná opatření.
A ta nyní přicházejí. Podle týdeníku Spiegel už dceřiná společnost Porsche Cellforce, která se zaměřuje na výrobu baterií, oznámila úřadu práce v Reutlingenu záměr hromadného propouštění. O místo má přijít přibližně 200 zaměstnanců z celkových 286. Práci si mají udržet pouze pracovníci vývojového oddělení Cellforce.
Cellforce
- Německá skupina Cellforce vyvíjí a vyrábí bateriové články a aplikace v segmentu vozidel a mobility.
- Výzkum a vývoj se zaměřují zejména na chemii bateriových článků, která má klíčový vliv na výkon, účinnost a životnost baterie.
- Byla založena v roce 2021 a zaměstnává necelých 300 lidí.
- Skupina Cellforce je 100% dceřinou společností Porsche AG.
Porsche už v dubnu oznámilo, že hledá pro svou bateriovou společnost strategického partnera. Podle deníku Spiegel už na začátku srpna navštívili továrnu Cellforce emisaři z BMW a zájem o vstup do společného podniku s Porsche vyjádřily také nejmenované zbrojní firmy, které by zde chtěly vyvíjet baterie pro vojenské drony.
Zatímco pracovníky Porsche chrání kolektivní smlouva, která jim dává jistotu zaměstnání, na dceřinou firmu se tato výhoda nevztahuje. K volbě členů závodní rady mělo v Cellforce dojít v září. Odbory IG Metall nyní žádají, aby Porsche rozhodnutí o propouštění v Cellforce odložilo do doby, než se závodní rada zformuje.
Propouštění v Cellforce je porážkou ambic tehdejšího šéfa automobilky Olivera Bluma. Firma vyrábějící vysoce výkonné baterie pro elektromobily měla být klíčovou součástí plánu Porsche vyhlášeného v roce 2021, že se do konce dekády stane plně uhlíkově neutrálním výrobcem. „Bateriové články jsou spalovacím prostorem budoucnosti,“ hlásalo tehdy Porsche.
Přestože Porsche do Cellforce v uplynulých letech investovalo sumu v řádu miliard eur, firmě se dosud nepodařilo přenést svou technologii kompaktních a výkonných bateriových článků do sériové výroby. Porsche tak stále musí odebírat baterie pro své elektromobily od externích dodavatelů, převážně od čínského CATL a jihokorejského LG.
Pro Olivera Blumeho tak jde o mimořádně hořkou pilulku. Projekt, který spustil jako šéf Porsche, nyní musel jako hlava celého koncernu Volkswagen poslat k ledu. Podle Spiegelu Porsche kvůli zastavení výroby baterií odepíše 295 milionů eur.
Celá záležitost navíc může mít i politickou dohru. Federální vláda a spolková země Bádensko-Württembersko totiž projekt Cellforce podpořily částkou 57 milionů eur. A nyní by mohly požadovat vrácení této investiční pobídky.
Snaha o úspory je reakcí na výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí. V něm Porsche vydělalo jen 154 milionů eur, ve stejném období minulého roku jeho provozní zisk dosáhl 1,7 miliardy eur.