Hlavní obsah

Loďaři se připravují na vlnu zakázek od firem, jež využijí celní okno do Číny

Foto: GreenOak, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Lodní společnosti se připravují na extrémní nápor. Dočasné celní příměří mezi USA a Čínou totiž vyburcuje obchody k předčasnému zásobení na vánoční nákupy.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Z devadesátidenního příměří v obchodní válce mezi Čínou a Spojenými státy se firmy snaží vytěžit maximum. Přístavy a lodní společnosti kvůli snaze firem předzásobit se na Black Friday a Vánoce očekávají nárůst poptávky.

V rámci příměří uzavřeného v pondělí v Ženevě sníží USA cla na čínské zboží ze 145 procent na 30 procent a Čína sníží cla na dovoz z USA ze 125 procent na 10 procent, píše deník Financial Times.

Poté, co Donald Trump na začátku dubna oznámil odvetná cla, prudce klesly rezervace kontejnerových lodí z Číny do USA. Teď naopak přepravci očekávají dočasný vzrůst dovozu, který prověří kapacity přístavů.

„Nejprve zaznamenáme obrovský pokles nákladu připlouvajícího do amerických přístavů – a pak obrovský nárůst, jakmile se zboží čekající v čínských přístavech začne přepravovat do USA. Je to kopie efektu prudkých výkyvů, jaký jsme zažili během pandemie,“ uvedl ředitel poradenské společnosti Vespucci Maritime Lars Jensen.

Obvykle američtí maloobchodníci dovážejí zboží pro klíčové období Black Friday a Vánoce mezi červencem a polovinou října, nyní ale objednávky urychlí, nikdo totiž neví, jak se cla budou měnit.

Podle šéfa výzkumu společnosti Freightos Judy Levina tak firmy mohou v následujících týdnech čelit zvýšeným cenám za kontejnery a zpožděním „jak na straně odesílatelů, tak v amerických cílových přístavech“.

Dopady se projeví později

Dopady snížení cel se podle analytiků projeví až s odstupem, protože lodě potřebují čtyři až šest týdnů, aby dorazily do USA. Objem dovozu tak bude ještě několik týdnů klesat, než se nárůst ukáže.

Před pondělní dohodou předpovídala Národní maloobchodní federace USA meziroční pokles kontejnerových zásilek z Číny v období mezi červnem a zářím o 20 procent. Freightos předpokládá, že poplatky za dopravu zůstanou pod úrovní loňské hlavní sezóny, kdy přeprava jednoho čtyřicetistopého kontejneru vyšla na osm tisíc dolarů na západní pobřeží USA a více než 9 800 dolarů na východní pobřeží.

„Jelikož jsou ceny nyní více než o 30 procent nižší než před rokem – kvůli růstu flotily a konkurenci mezi novými dopravními aliancemi – nemusí sezónní sazby dosáhnout loňských rekordních výšin,“ doplnil Levine.

Celkový dopad devadesátidenního příměří je podle expertů ovšem těžké předpovídat. I po snížení jsou totiž cla na čínské zboží stále vysoká.

„Za běžných okolností by očekávání cel vedlo dovozce k urychlení zásilek. V tomto případě je to ale méně jasné, protože i během pauzy zůstávají cla na čínské zboží na úrovni 30 procent, což je více než kdykoli předtím,“ uvedl výkonný ředitel Sea-Intelligence Alan Murphy.

Související témata:

Doporučované