Hlavní obsah

Volvo chce být vývojářem softwaru. Problémem jsou jeho čínští majitelé

Foto: Volvo

Interiér elektrického SUV Volvo EX90.

Přechod na elektromobily provází větší závislost na softwaru, kterým je řidiči ovládají. Volvo věří, že ten její je tak pokročilý, že by ho mohly chtít i ostatní automobilky. Má to ale jeden velký háček, Čínu.

Článek

Automobilka Volvo Cars chce být do budoucna nejen výrobcem známých aut, ale i prodejcem softwaru. O něco podobného usilují i jiná velká jména, v čele s Volkswagenem. Zatím ale žádný ze zavedených hráčů nepřišel s tak pokročilým systémem, aby s ním mohl oslovit i konkurenci. Volvo však věří, že to zlomilo.

Jeho vývojový ředitel Anders Bell agentuře Bloomberg potvrdil, že firma už začala hledat partnery. Její centralizovaný software by se prý dal využít i v autech jiných značek. Veškeré funkce auta dokáže spravovat pomocí hrstky výkonných počítačů a podle Bella jsou vyřešené i ty nejzásadnější chyby.

Volvo muselo během jeho vývoje řešit řadu nepříjemností. Start velkého modelu EX90 provázely právě potíže se softwarem. Šéf vývojářů ujišťuje, že teď už jsou všechny problémy podchycené a v chystaném modelu EX60 by už mělo všechno fungovat hladce.

Případné zájemce o software by ale mohla odrazovat jiná okolnost, než „bugy“ ve vývojářském kódu. Problémem může být fakt, že švédskou značku vlastní čínský koncern Geely. Podle Bloombergu tak bude hledání nějakého jiného, než čínského partnera, dost složité.

Spojené státy ostatně prověřují, jestli je provoz aut od Volva z tohoto pohledu vůbec přijatelný. V tuhle chvíli není vyloučené, že by se prodej nových modelů v Americe úplně zakázal. A to po roce 2027, kdy v USA začnou platit tvrdší pravidla ohledně využívání zejména čínských technologií v prodávaných autech.

Americké úřady mají například obavy z možného úniku citlivých dat do Číny. Volvo nicméně s Washingtonem dál vyjednává.

Švédská značka má ale už prvního partnera, který o její software projevil zájem. Společně s výrobcem nákladních aut Daimler Truck vytvoří společný podnik, který má vyvíjet řešení pro kamiony a užitková auta.

Podobná technologická řešení budou pro automobilky jedním z hlavních zdrojů příjmů. Elektrická auta mají mnohem méně dílů a přidanou hodnotu budou z velké míry tvořit nejen baterie, ale právě i softwarová platforma. Její přeprodej dalším značkám je kýženým cílem pro mnoho etablovaných koncernů.

Například Volkswagen už od toho částečně ustoupil a po letech obřích investic do vlastní architektury přišel s kompromisem. Vedle jeho vlastních lidí budou na koncernových autech pracovat i týmy z firem a start-upů, které v některých oblastech pokročily dál.

S vývojem pro západní trhy už Volkswagenu pomáhá Rivian, s čínským trhem zase Xpeng.

Přechod na elektromobily je spojený s vytvářením nových aliancí

Spojování sil se zdaleka netýká jen vývoje softwaru. Některá zavedená jména sází na spolupráci i při vývoji celých aut. A to nejen, aby ušetřily. Někdy je to i kvůli tomu, že partner lépe chápe nějaký regionální trh.

Americká automobilka Ford tak hodlá v Evropě i proto spolupracovat s francouzským Renaultem. V továrně na severu Francie chce stavět společnou řadu levných elektromobilů. Obě značky tím chtějí čelit konkurenci ze strany čínských značek a zároveň jim to usnadní investice do jiných odvětví.

Ford sice vyvíjí svou vlastní platformu pro elektromobily. Jenže ta je uzpůsobená potřebám amerického trhu a pro ten evropský je až příliš rozměrná.

Využití technologie Renaultu – který ji ale paradoxně čerpá i ze spolupráce s nejmenovaným čínským partnerem, který pomáhal s vývojem Twinga – tak Fordu umožní přijít s modely, do nichž nemusí tak masivně investovat. A Renault tím mimo jiné zajistí další odbyt pro francouzské továrny.

Automobilky zároveň čekají na vyjádření Evropské komise, která by mohla slevit s dosavadních cílů v dopravě. Podle agentury Reuters je ve hře alespoň částečné zmírnění zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory po roce 2035. Přesnou podobu plánů by Brusel měl oznámit příští týden.

Výrobci ale zároveň berou v potaz vývoj na klíčových trzích. Elektromobilům se už delší dobu výrazně daří v Číně a vzpestupné trendy jsou vidět i v západní Evropě. Koncerny proto dál pracují na levných elektrických modelech, kterým by oslovily širší klientelu.

Hned několik z nich má dorazit už v příštím roce, kdy půjde vedle elektrického Renaultu Twingo či Volkswagenu ID.Polo taky o malé SUV Škoda Epiq. Také jeho výroba se bude opírat o „synergii.“ Vůz bude společně s třemi dalšími koncernovými modely vznikat v továrnách ve Španělsku.

Doporučované