Hlavní obsah

Koleje i Sherwood. Jak si proměnu pražského Hlaváku představují studenti

Záběry z virtuální reality.Video: Studio Horák podle návrhu Martina Loudy / Marlo

Hlavní nádraží v Praze čeká v příštích letech zásadní proměna. Svou vizi pro nádraží, které zná nejen každý Pražák, ale i návštěvníci hlavního města, představili také studenti VŠE. Podívejte se, co navrhují.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Transformace brány do Prahy - Hlavního nádraží – je v posledních několika letech hojně diskutované téma. Vždyť frekventovaným prostorem nádraží projde každý den zhruba sto tisíc lidí, v budoucnu by jich podle odhadů mohl přibýt až dvojnásobek.

Možnosti zkusit vymyslet a vizualizovat, jak by mohlo nádraží a jeho blízké okolí vypadat, využili mimo jiné také studenti MBA programu Real Estate Investment, Development and Valuation, který nabízí Vysoká škola ekonomická.

Projekt, co by mohlo vyrůst na ploše 11 hektarů, zpracovávalo celkem pět týmů studentů. Jednomu z nich se s pomocí vizualizačního studia Horák povedlo projekt převést do virtuální reality. Prohlédněte si tedy, jak si proměnu „Hlaváku“ představují právě oni.

+5

Za projektem přestavby stojí společnost CR City, ve které mají podíl České dráhy, SUDOP a právě Penta. Velikost takzvané „podlahové plochy“, tedy plochy vhodné k zastavění, může být i 200 tisíc metrů čtverečních. Jen pro srovnání, Václavské náměstí má rozlohu 42 tisíc metrů.

„Podobná zadání studenti v našem programu dostáli i v minulých letech. Nyní poprvé tu ale máme i využití virtuální reality a území, které je v těsném sousedství VŠE, což projekt činí ještě bližším…. Fialový tým v čele s Martinem Loudou a koučem Pavlem Streblovem odvedl výbornou práci na stavební, obchodní, právní i finanční části a jak jsem zmínil, svůj projekt podpořili dokonce 3D modelem ve virtuální realitě! Tady musím poděkovat i Davidovi Šeterlemu a Studiu Horák,“ komentuje projekt zakladatel programu MBA v nemovitostech na VŠE Jaroslav Kaizr.

Studenti se na plochu uprostřed Prahy podívali po svém. Rozsáhlé kolejiště nádraží například podle nich, ale i odborníků rozděluje okolí, staví bariéry mezi území a vytváří pomyslné hranice jednotlivých čtvrtí. Studenti proto představili návrh, který by z hluchého místa pomocí konstrukční platformy vytvořil zcela nový prostor. Čtvrť nad kolejištěm - Nové Vinohrady. Kromě odstranění bariéry vytvořené kolejemi a magistrálou návrh počítá s přestavbou také nechvalně proslulých Vrchlických sadů, které jsou známější jako Sherwood.

„Cílem projektu je dotvořit pražské Vinohrady moderním urbanistickým konceptem, který kombinuje ekonomickou efektivitu s dlouhodobou udržitelností. Nejnáročnější pro nás bylo nastavit ekonomický model tak, aby byl projekt finančně životaschopný a současně splňoval přísné požadavky na udržitelnost a vysokou kvalitu městského prostředí. Celý tým výborně spolupracoval a bylo mimořádně zajímavé sledovat, jak se do projektu promítají různé pohledy a nápady kolegů, kteří působí v Košicích a Bratislavě,“ popisuje vedoucí studentského týmu Martin Louda.

Nová městská část by podle jejich návrhu zahrnovala rezidenční budovy, administrativní prostory, restaurační a ubytovací zařízení, školy, polikliniku nebo novou budovu galerie. Studenti brali v potaz i památkovou ochranu. Část Hlavního nádrží je totiž památkově chráněná, což se už ukázalo jako překážka například u projektu Šťastný Hlavák ateliéru Henning Larsen Architects na přestavbu odbavovací haly nádraží a také prostoru před ní.

David Šeterle, ředitel Studia Horák, vysvětluje, že základem celého procesu modelování byla kvalitní data. Převést návrh do virtuální reality podle něj není jednoduché, aby si člověk mohl místo opravdu projít a zažít ho, je třeba znát nejen parametry pozemku, stavby a její funkce, ale i okolní prostředí. Specialisté pak vytvořili realistický 3D model, který zahrnuje vše od budov po lavičky nebo stromy - vše navíc muselo odpovídat materiálům, světlu nebo měnící se denní době.

Cenu přestavby Hlavního nádraží zatím nelze ani odhadovat, dokud se nerozhodne o konkrétní variantě. Samotné Nové spojení 2, tedy plánovaný železniční tunel pod centrem, se ale odhaduje na více než 50 miliard korun.

Doporučované