Hlavní obsah

Za České dráhy jednal o pozemcích na Žižkově soukromý developer

Foto: IPR Praha

Nákladové nádraží Žižkov v Praze 3 patří mezi nejlukrativnější rozvojová území v metropoli

Reklama

Státní podnik České dráhy nechal místo sebe jednat o vypořádání majetkových vztahů na Nákladovém nádraží Žižkov v Praze 3 developerskou firmu Sekyra Group. Ta sice v lokalitě plánuje stavět, ale nic jí tam zatím nepatří.

Článek

Když zástupci majitelů nemovitostí v areálu Nákladového nádraží Žižkov v Praze 3 přišli jednat s Českými drahami o osudu svých budov, nestačili se divit. V sídle státního podniku na ně totiž čekala delegace složená hlavně z týmu soukromé developerské společnosti Sekyra Group. Ta sice v budoucnu na Nákladovém nádraží Žižkov plánuje stavět, žádný vztah k soukromým vlastníkům tamních budov ale nemá. Pozemky pod stavbami totiž patří Českým drahám.

Majitelé získali dotčené nemovitosti v restitucích. Pozemky pod budovami ale zůstaly ve vlastnictví Českých drah. Rozdílné vlastnictví budov a pozemků pod nimi bylo podle bývalého občanského zákoníku možné. Nový občanský zákoník na vyřešení těchto situací pamatuje tak, že vlastníci budov mají předkupní právo na pozemky pod nimi a obráceně – majitelé pozemků na budovy.

Vlastníci budov měli se státním podnikem uzavřenou nájemní smlouvu na dobu neurčitou s tříměsíční výpovědní lhůtou. Loni na podzim začaly České dráhy nájemní smlouvy vypovídat.

Protože tyto pozemky státní přepravce plánuje v budoucnu prodat developerské skupině Sekyra Group, rozhodli se vlastníci budov využít výše zmíněného paragrafu občanského zákoníku a uplatnit na pozemky předkupní právo. Logicky předpokládali, že tak lépe zhodnotí svou nemovitost. Schůzka se uskutečnila v lednu. Reakci Českých drah na návrh ohledně majetkového vypořádání zatím majitelé budov nemají.

„Jednání v sídle ČD se kromě zástupců tohoto podniku účastnili především zástupci developera Sekyra Group, například advokát, dále ředitel akvizic a rovněž projektová manažerka. Obsahem jednání měl být přitom vztah pouze mezi našimi klienty jakožto vlastníky staveb a mezi zástupci společnosti České dráhy, která vlastní pozemky pod stavbami,“ popsala právní zástupkyně restituentů Lenka Plecháčová z Advokátní kanceláře Těmín.

Umístění budov restituentů v rámci Nákladového nádraží Žižkov:

Sekyra Group plánuje na Žižkově výstavbu nové čtvrti. Realitní firma kvůli přípravě projektu založila v roce 2006 s Českými drahami společný podnik Žižkov Station Development. Když České dráhy vlastníkům žižkovských budov poslaly výpověď z nájmu pozemků, připojily nový návrh smlouvy o podnájmu na dobu neurčitou právě se Žižkov Station Development.

Tento návrh obsahoval povinnost odstranit stavbu na pozemku po skončení nájmu. Z vlastníků objektů však nikdo smlouvu se Žižkov Station Development nepodepsal. Právě proto byli překvapeni, že na jednání s Českými drahami přišli právě lidé ze Sekyra Group.

„S developerskou společností Sekyra Group naši klienti v žádném vztahu nejsou a nebyli jsme předem upozorněni na skutečnost, že se její zástupci budou jednání účastnit. Z průběhu jednání jsme nabyli dojmu, že hlavní slovo při vyjednávání bude mít právě developer, ačkoli pozemky vlastní stále společnost České dráhy,“ doplnila právní zástupkyně majitelů budov Plecháčová.

Foto: katastr a obchodní rejstřík, Seznam Zprávy

Schéma zájmů okolo budov restituentů a pozemků na Nákladovém nádraží Žižkov

Redakce SZ Byznys se Českých drah i Sekyra Group zeptala, proč za státní podnik jednali zástupci soukromého developera. Obě strany se sice obecně vyjádřily, tuto konkrétní otázku ale nechaly bez odpovědi.

„České dráhy spolupracují v rámci této lokality se společností Sekyra Group na zhodnocení pozemků nepotřebných pro provozování drážní dopravy s cílem zkultivovat dotčené území realizací rezidenční výstavby a výstavby veřejné infrastruktury, včetně škol, parků a objektů pro veřejné instituce. Součástí tohoto procesu je mimo jiné příprava území pro budoucí výstavbu zahrnující odstranění nepotřebné drážní infrastruktury, inženýrských sítí a dalších budov a staveb bránících realizaci developerského projektu, s výjimkou památkově chráněné funkcionalistické nádražní budovy,“ reagovala mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

„Vzhledem ke skutečnosti, že mimosoudní jednání s majiteli budov a staveb na dotčených pozemcích ve vlastnictví Českých drah jsou aktuálně na svém počátku, nemůžeme v tuto chvíli poskytnout bližší informace,“ dodala zástupkyně státního podniku.

Zájem na revitalizaci

Podobně se vyjádřila i developerská skupina Sekyra Group. „Společnost Sekyra Group má společně s Českými drahami zájem na revitalizaci území Nákladového nádraží Žižkov. To obnáší mimo jiné zajištění vyčištění a dekontaminace území, a to včetně odstranění dočasných staveb v dané lokalitě. Sekyra Group postupuje zásadně v souladu s platnou legislativou,“ sdělil výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.

„Nejsme si vědomi toho, že by kdokoliv uplatnil či mohl jakkoliv uplatnit předkupní právo k výše zmíněným pozemkům,“ doplnil manažer Sekyra Group.

Slova výkonného šéfa Sekyra Group o „odstranění dočasných staveb“ jsou dalším bodem sváru se současnými vlastníky budov v jihovýchodním rohu žižkovského nádraží. Tvrdí, že stavby mají řádnou kolaudaci a dočasné tedy nejsou.

Nákladové nádraží Žižkov patří mezi největší rozvojová území v Praze. Aktivních tam je hned několik významných developerů. Největší díl z nové čtvrti má však postavit právě Sekyra Group byznysmena Luďka Sekyry. Umožňují mu to smlouvy s Českými drahami, uzavřené ještě v předminulé dekádě. Stejný model uplatňují České dráhy se Sekyrou také v okolí nádraží na Smíchově.

Na rozdíl od Žižkova se však na Smíchově již staví. V případě Nákladového nádraží Žižkov je do prvního kopnutí do země ještě daleko. Loni na podzim pražští radní teprve schválili urbanistickou studii, podle níž se má v lokalitě stavět. Celkem má v nové čtvrti žít až 15 tisíc lidí.

Reklama

Doporučované