Hlavní obsah

Ze staveb se kvůli cenám stalo dobrodružství s nejistým koncem

Foto: Jan Mihaliček, Seznam Zprávy

Náklady na stavby výrazně rostou, mimo jiné kvůli chybějící oceli. Ilustrační foto.

Reklama

Válka na Ukrajině ještě více zkomplikovala už tak složitou situaci se stavebními materiály a jejich cenami. Například kvůli nedostatku stavební oceli hrozí, že se stavby výrazně prodraží nebo dokonce vůbec nezačnou.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Už minulý rok to s cenami a stavebními materiály nebylo ve stavebnictví příliš růžové. Válka na Ukrajině však oboru zasadila novou ránu. Na trhu panuje mimo jiné nedostatek betonářské oceli, nepostradatelné součásti železobetonu. Investorům to ohrožuje termíny výstavby a navyšování rozpočtů. Některé projekty se můžou úplně zastavit.

„Na trhu panuje ve všech směrech velká nejistota. Řada stavebních materiálů se vyráběla na Ukrajině nebo v Rusku. V našem případě jsou projekty, které jsme dosud zahájili, bezpečně zafixované. Nicméně lze očekávat, že za současné situace budou obecně všechny typy staveb probíhat o něco pomaleji, některé se nemusí rozjet vůbec,“ komentoval Milan Kratina, generální ředitel skupiny Accolade, která investuje do průmyslových hal a skladů.

Podobně jsou na tom i stavitelé bytů. „Obrovský problém obecně je nyní hlavně nedostatek oceli, která se používá například do výztuží. Velké množství se k nám totiž dováželo z Ukrajiny, tyto dodávky jsou nyní kvůli probíhající válce komplikované nebo dokonce úplně přerušené. Dokončení některých velkých staveb se kvůli tomu může dokonce oddálit. Výrazně však rostou i ceny jiných stavebních materiálů,“ sdělil Evžen Korec, majitel developerské společnosti Ekospol. Dodal, že na svých stavbách však nedostatkem materiálů netrpí.

Právě železo a ocel je podle informací z trhu letošním rekordmanem ve zdražování stavebních materiálů. „V prvním kvartále letošního roku vede z hlediska růstu železo, které jen za první čtvrtletí poskočilo o 60 procent. Pro srovnání za celý loňský rok vzrostla cena železa ‚jen‘ o 30 procent,“ řekl Eduard Forejt, ředitel developmentu skupiny Passerinvest Group zaměřené na výstavbu kanceláří.

Inflace ve stavebnictví

  • ceny materiálů: 20,3 %
  • ceny stavebních prací: 8,6 %

Zdroj: ČSÚ (meziroční odhady za únor 2022)

Popsaná situace vede k tomu, že se stavebníkům jen těžko sestavují investiční rozpočty. „Na trhu panuje velká nejistota, co komu slíbit a za jakou cenu. Řada investorů navíc zvažuje, zda v současné situaci projekty vůbec zahájí. Firem schopných garantovat ceny už totiž na trhu moc není,“ popsal Petr John, generální ředitel společnosti Goldbeck CZ, která mimo jiné vyrábí prefabrikované betonové systémy.

Ceny letí nahoru tak rychle, že se podle profesionálů z realitní a stavební branže mění téměř ze dne na den. „Dodací lhůty nových industriálních staveb na klíč se i vinou ruské agrese na Ukrajině prodlužují a to, co dříve trvalo postavit sedm měsíců, se nyní dodává za devět až dvanáct měsíců. Stavebníci často nedrží cenové nabídky déle než týden. Firmy se tak musí rychle rozhodovat a schvalovat, což zejména u nadnárodních korporací může být problém,“ poznamenal Petr Narwa, šéf transakčních služeb v poradenské firmě Prochazka & Partners.

Kritická situace

Nedostatek oceli ohrožuje také stavby financované z veřejných rozpočtů. „Momentální situace ohrožuje běh nejen stávajících staveb, ale také rozběhnutí staveb, u kterých probíhají, nebo budou probíhat výběrová řízení. Prostřednictvím Sdružení pro výstavbu silnic se snažíme o této bezprecedentní situaci jednat i s představiteli vlády. Pokud se v krátkém čase nenajde řešení, hrozí kolaps celého silničního stavitelství s výraznými negativními dopady do všech aktuálních projektů,“ varuje Zdeněk Ludvík, ředitel společnosti Metrostav Infrastructure stavící významné silniční stavby. Případný kolaps silničního stavitelství by podle manažera ohrozil i čerpání evropských dotací.

Správa železnic zatím skluz v termínech ani zdražování nezaznamenala. Problémy však již klepou na dveře i na kolejích.

„Zhotovitelé staveb nás pouze upozorňují, že vzhledem k situaci v oblasti lidských zdrojů a nedostatku některých materiálů by ke skluzům mohlo dojít,“ sdělila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. „S ohledem na současný cenový vývoj se dá očekávat, že zhotovitelé, kteří na to mají nárok, nepochybně budou v rámci fakturací k cenám uplatňovat smluvní inflační přirážku,“ dodala.

Lze očekávat, že za současné situace budou obecně všechny typy staveb probíhat o něco pomaleji, některé se nemusí rozjet vůbec.
Milan Kratina, spolumajitel skupiny Accolade

Ukrajina patřila do pětky největších vývozců oceli do Evropské unie. Významným exportérem hutních produktů bylo též Rusko. V součtu obě země tvořily podle agentury Reuters zhruba pětinu všech dovozů ocelářských výrobků do Evropy.

První březnový týden zastavil výrobu ve svém závodu na Ukrajině ocelářský kolos ArcelorMittal. Ještě tvrději ruská invaze zasáhla do byznysu ocelářské skupiny Metinvest nejbohatšího Ukrajince Rinata Achmetova. Jeho dvě velké ocelárny jsou v těžce ostřelovaném Mariupolu a staly se přímo předmětem tvrdých bojů mezi ruskými okupanty a ukrajinskými obránci. Achmetov se již nechal slyšet, že jeho podniky za žádných okolností fungovat pod ruskou okupační správou nebudou.

Válka znamenala konec rovněž pro dovoz ruské oceli. Na začátku března oznámily konec exportu do Evropy například ocelárny Severstal, a to poté, co se jejich většinový majitel Alexej Mordašov dostal na sankční seznam Evropské unie.

Reklama

Doporučované