Hlavní obsah

Co by Kellner dělal s Ruskem? Pro PPF se stalo koulí na noze

Foto: ČTK

Úspěchy, ale i trápení, to je PPF bez Petra Kellnera.

Reklama

29. 3. 7:12
aktualizováno • 29. 3. 9:42

Skupina PPF má za sebou první rok bez zakladatele Petra Kellnera. Příliš dobrý pro ni nebyl. A budoucnost závisí na tom, jak se dokáže adaptovat na měnící se svět.

Článek

V neděli uplynul rok od tragické smrti majitele PPF Petra Kellnera. Pro Ladislava Bartoníčka, který převzal po dlouholetém kamarádovi a souputníkovi vládu nad majetkem převyšujícím bilion korun, to byl rok trápení a starostí.

Nic na tom nemění ani fakt, že se PPF povedlo koncem prosince po řadě zádrhelů dotáhnout do zdárného konce jeden z jejích historicky nejdůležitějších projektů: získala souhlas akcionářů banky Moneta pro spojení s vlastní Air Bank, takže v její režii vzniká třetí největší bankovní dům v Česku.

Jinak ale starostí šéfům PPF přibývá. Koncentrují se hlavně kolem finanční divize Home Credit. Ta před covidovou pandemií vyrostla v největšího nebankovního poskytovatele spotřebitelských půjček na světě, bývala motorem zisků i výkladní skříní PPF. Předloni ale vytvořila rekordní ztrátu přes půl miliardy eur, celé měsíce se trápí v Číně, přibývá pochybností o perspektivě jejích dalších asijských aktiv a v Rusku se ocitla doslova v kleštích.

Nejde ale jen o finance. V Rusku hrozí PPF také ztráta nemovitostí, jejichž hodnota je přinejmenším srovnatelná s ruským Home Creditem.

Ruské dilema

Banka Home Credit sice na ruském trhu nepatří k nejmocnějším hráčům, pořád jde ale o velký podnik se zhruba dvěma stovkami poboček a víc než deseti tisíci zaměstnanci. A na rozdíl třeba od Číny zde byznys PPF se spotřebitelskými úvěry donedávna slušně šlapal.

Ještě koncem loňského roku si šéfové PPF pochvalovali, že nejvíc nových půjček vydává Home Credit právě v Rusku a Kazachstánu (následovaly další asijské trhy, pak malé Česko a Slovensko, zatímco kdysi nadějná Čína byla už na chvostu).

Teď se ale Rusko pro PPF změnilo v kouli na noze. V prvních dnech po vypuknutí války a uvalení západních sankcí PPF každým dnem čekala, že jí ruská aktiva v hodnotě miliardy eur Kreml znárodní. Zatím k tomu nedošlo. Zato den ode dne sílí tlak na PPF, aby sama z ruského trhu demonstrativně odešla a vyjádřila tak protest proti ruské agresi. Jenomže odchod není snadný.

„Zavřít retailovou banku je velmi složité, není to jako zavřít výrobní podnik nebo prodejnu. Retailové banky se likvidují roky,“ vysvětluje Ivan Svítek, exmanažer PPF a bývalý šéf ukrajinské Alfa Bank, dnes spolumajitel ukrajinské banky Unex. Neplatí to jen pro Home Credit. „Z teoretického hlediska není odchod z Ruska pro evropské banky nemožný, ale ve většině případů je neproveditelný,“ řekl agentuře Bloomberg Marco Giorgino, profesor na Politecnico di Milano.

Podobně jako Home Credit se s tlakem na odchod z Ruska potýkají i další. Třeba Deutsche Bank po útoku na Ukrajinu prohlásila, že opuštění ruského trhu by bylo v rozporu s jejími hodnotami. Vysloužila si tím takovou vlnu kritiky, že před dvěma týdny změnila stanovisko, slíbila zatím ale jen zastavit v Rusku nové obchody a postupně tu aktivity ukončit.

Italská UniCredit zatím pouze sdělila, že odchod z ruského trhu zvažuje, podobně jako rakouská Raiffeisenbank. Francouzská Société Générale situaci na Ukrajině a v Rusku „bedlivě sleduje“. Skutečně zahájily stahování z Ruska jen investiční banky jako Goldman Sachs nebo JPMorgan Chase, pro něž je ukončení aktivit snadnější než pro poskytovatele retailových či korporátních služeb.

Home Credit není pod takovým veřejným tlakem jako velké banky, a tak vyčkává. Na centrále PPF v Dejvicích si ale nepochybně uvědomují, že mrtvého brouka nelze hrát věčně a že další podnikání v Rusku je neudržitelné. Zatím však čekají na další vývoj.

Snaha o únik

Stahování Západu z ruského trhu zato už dnes plně dopadá na další oblast ruského byznysu PPF – reality. Ve hře je i tady hodně.

PPF vybudovala na okraji Moskvy velký projekt Comcity s administrativním komplexem pro více než 10 tisíc zaměstnanců, nyní v sousedství staví další kanceláře, hotel a byty. Kromě toho vlastní v Moskvě administrativní centrum Metropolis, nákupní galerie v Astrachani a Petrohradu nebo logistické centrum South Gate u letiště Domodědovo.

Nájemní byznys v Rusku ale dostal ránu s odchodem západních firem, které zavírají své prodejny v obchodních centrech. Propad rublu, inflace a nástup krize v Rusku dál ochromí výnosy z realitního podnikání. Navíc se nad ruskými aktivy PPF stále vznáší hrozba znárodnění. Což se týká i třetí oblasti jejího zdejšího byznysu, agropodniku RAV Agro ve Voroněžské oblasti.

Šéfové PPF si rostoucí riziko uvědomovali už dříve a pokoušeli se ruských aktiv zbavit. Ještě počátkem letošního roku informovala agentura Bloomberg, že je na spadnutí prodej ruského Home Creditu místní investiční skupině Sistema, obchod se ale zdržel kvůli nepokojům v Kazachstánu, kde má ruský Home Credit dceřinou firmu. Mezitím vypukla válka, přišly sankce a majetek zahraničních investorů v Rusku ztratil na hodnotě.

„Pochybuji, že by teď byl ruský majetek PPF někdo ochoten koupit. A i kdyby se to povedlo, dostanou zaplaceno jen v rublech, které nemají na mezinárodním trhu žádnou cenu,“ říká finančník, jenž ruské prostředí dobře zná. Na bezbolestný odchod z Ruska je pozdě.

PPF si zřejmě uvědomuje, že její ruské pozice jsou ztraceny, a tak se nerozpakuje Rusko otevřeně odsoudit. „Pevně doufáme, že boje na Ukrajině a s nimi spojené ztráty na lidských životech, které jsou důsledkem nevyprovokované agrese ze strany Ruska, budou co nejdříve ukončeny. Válka nepatří do Evropy 21. století,“ prohlásil ředitel komunikace PPF Leoš Rousek.

Štěstí v neštěstí má PPF alespoň v tom, že ruský byznys už dříve oddělila od zbytku skupiny, když ho chystala na prodej. Podle Rouska představuje hodnota aktiv ohrožených v Rusku desetinu hodnoty celé skupiny. „Tato aktiva jsou financována výhradně ze zdrojů uvnitř Ruské federace a držena nezávisle od ostatních aktiv a projektů PPF, případný dopad tedy neohrožuje globální byznys skupiny a její schopnost investovat v budoucnosti,“ tvrdí šéf komunikace. I tak bude Rusko Kellnerovy dědice hodně bolet.

Konec asijských nadějí

Už dlouho se PPF trápí i v Číně. A zhoršuje se také perspektiva dalších asijských trhů, kam skupina za Kellnerovy vlády expandovala – v Indii, Indonésii, na Filipínách či ve Vietnamu. Na trzích, kam PPF vstupovala jako průkopník spotřebitelských půjček, vyrostla místní konkurence. A ještě závažnější jsou geopolitické změny, jež urychlila covidová pandemie a jež zřejmě dovrší ruský konflikt se Západem. Éra všeobjímající globalizace podle všeho končí, svět se formuje do izolovaných bloků. Tomu asijskému bude dominovat Čína, prostor pro západní investory se zužuje.

V samotné Říši středu, která měla být vlajkovou lodí Home Creditu, svazuje zahraniční hráče na finančním trhu stále přísnější regulace a domácí konkurenti jim stále citelněji šlapou na paty. „Podnikání PPF v Číně není dlouhodobě udržitelné,“ řekl pro SZ Byznys už před rokem sinolog Richard Turcsányi. Jde tak hlavně o to, jak čínský trh opustit s co nejmenšími ztrátami. Problém, který řeší PPF, stejně jako třeba Škoda Auto.

Home Credit zkoušel z Asie vycouvat ještě za Kellnerova života. V létě 2019 skupina oznámila záměr prodat na burze v Hongkongu minoritní podíly v Číně, Rusku, Indii, v Česku a na Slovensku. Petr Kellner si od největší primární emise akcií, do jaké se kdy česká firma pouštěla, sliboval až miliardu dolarů.

Po velkolepé roadshow pro globální investory se ale ukázalo, že je to příliš ambiciózní plán a reálný výnos zdaleka nebude odpovídat představám šéfů PPF. PPF proto rekordní IPO na poslední chvíli odpískala, dál ale hledala pro Home Credit či jeho části potenciální kupce.

Před dvěma týdny napsala agentura Bloomberg s odvoláním na anonymní zdroje, že PPF vážně jedná o prodeji částí Home Creditu v Indonésii, Vietnamu, na Filipínách a v Indii s trojicí velkých japonských bank a skupinou Grab Holdings. Údajně žádá částku mezi 2 až 2,5 miliardy dolarů.

PPF zprávu nepotvrdila, neuzavřené transakce tradičně nekomentuje. Pokud se prodej podaří dovršit, ubude Ladislavu Bartoníčkovi jedna starost, před ním ale budou další nutné exity.

Návrat domů

„Kdyby byl Petr Kellner ochoten aspoň trochu slevit ze svých nároků, zbavila by se PPF ještě za jeho života aktiv, která ji dnes zbytečně tíží,“ povzdechl si před pár dny v neformálním rozhovoru jeden z manažerů skupiny. Podle něj nese Bartoníček těžké břímě – zdá se, že po Kellnerově smrti se PPF daří hůř než za jeho života a že jeho následovníci celé impérium hůř kormidlují. „Dnes ale PPF řeší potíže, které mají původ v předchozích letech. A podílela se na nich i Kellnerova neústupnost,“ dodal. PPF mohla podle něj z problematických trhů odejít dříve, dříve si přiznat dílčí neúspěchy, k čemuž prý její zakladatel nebyl ochoten.

Na druhou stranu ale Petr Kellner stačil udělat i rozhodnutí, která dnes pro PPF znamenají naději. Byl to ještě on, kdo rozhodl o obratu ve strategii PPF, jež se začala soustředit znovu na byznys ve střední Evropě a také rozšířila svůj byznysový záběr.

Obrat začal už před devíti lety, když PPF koupila majoritní podíl v největším českém telekomunikačním operátorovi O2 a začala budovat novou divizi telekomunikací. Postupně nový obor systematicky posilovala a skupovala další telekomunikační firmy. Dnes je v telekomunikacích kromě Česka aktivní i v dalších šesti státech střední Evropy a Balkánu.

Předloni PPF k „telku“ přidala ještě mediální byznys, od něhož si slibuje nové synergie. Koupila skupinu CME s českou televizí Nova a dalšími televizními společnostmi na Slovensku, v Rumunsku, Slovinsku a Bulharsku. Aktiva z oboru ICT dnes v PPF převyšují finančnictví. Tvoří zhruba třetinu jejího portfolia a jsou pro skupinu hlavní jistotou do budoucna.

Domů do Česka se nově obrací i finanční divize PPF. Pokud se povede dovést do konce fúzi dynamické Air Bank s bankou Moneta pod křídly PPF, stanou se dědici Petra Kellnera významnými bankéři. Nový hráč s pozicí třetí největší české banky se časem může stát i startovním blokem pro novou zahraniční expanzi PPF.

Ladislav Bartoníček řekl v rozhovoru, který pro SZ Byznys poskytl loni po Kellnerově smrti, že ve skupině bude chybět hlavně zakladatelovo vizionářství a schopnost strategického a originálního myšlení. Teď ale PPF potřebuje spíš než originální nápady ořezat s co nejmenšími ztrátami problematická aktiva, konsolidovat se v nové podobě a dovršit adaptaci na měnící se svět.

Pokud se to Bartoníčkovi a jeho kolegům povede, bude to nanejvýš důstojné udržení odkazu Petra Kellnera.

Aktualizováno: V textu jsme upřesnili údaje o realitním portfoliu PPF v Rusku.

Sdílejte článek

Reklama

Doporučované