Hlavní obsah

Češi řeší dražší zájezdy. Luxusní hotel si neodepřou, délku pobytu zkrátí

Rozhovor s Radkem Šafaříkem, obchodním ředitelem cestovní agentury Invia.Video: Karolína Štuková

 

Reklama

Češi nakupují zájezdy k moři vyšším cenám navzdory. Cestovky už mají více než polovinu zájezdů prodaných. Kvůli zdražení ale klienti přišli s kompromisem, kterým je drží na uzdě, říká Radek Šafařík z Invie.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout i v audioverzi.

Léto se blíží a s ním také pro mnoho Čechů nákup zájezdu k moři. Jejich ceny od loňského roku ale podle Radka Šafaříka, obchodního ředitele cestovní agentury Invia, vzrostly o sedm až deset procent. Na zdražování měly podle jeho slov vliv zejména ceny leteckého paliva.

Zájem Čechů o letní dovolenou ale neklesá. Firma očekává historický úspěch. „Letos by se mohlo povést překonat objem prodejů z roku 2019, který byl pro nás zatím nejúspěšnější,“ říká v rozhovoru obchodní ředitel největší cestovní agentury v Česku.

Letošní letní sezona podle jeho slov také připomíná loňský rok, kdy měli prodejci v polovině července většinu zájezdů už vyprodaných. „Mnoha klientům, kteří nákup odkládali, se tak nakonec skutečně stalo, že neodcestovali, protože byl příliš omezený výběr zájezdů v nabídce,“ uvedl.

Letos prodeje míří stejným směrem. Už nyní cestovní kanceláře evidují, že jsou vyprodány z více než padesáti procent.

I když prodeje jedou naplno, lidé začínají uvažovat s růstem cen o dovolené trochu jinak. „Z našich statistik vyplývá, že klienti stále častěji volí spíše kratší zájezdy. Místo jedenácti dnů jedou pouze na týden. Vybírají si ale v průměru nejčastěji čtyřhvězdičkové nebo pětihvězdičkové hotely. Jednoduše standard zájezdu zůstává, ale zkracuje se délka pobytu,“ vysvětluje Šafařík v rozhovoru.

V době pandemie prodeje cestovních kanceláří i agentur dramaticky klesly. Od té doby firmy v cestovním ruchu své výsledky srovnávají právě s tím posledním předcovidovým rokem 2019. Řekl byste, že se sektor už zcela vrátil do původní kondice?

Řekl bych, že letošní rok je první „po pandemický“, který se v číslech roku 2019 přibližuje. V případě našich prodejů ho stále považujeme za historicky vůbec nejúspěšnější. Letos by se ale mohlo povést ho v objemu prodejů mírně překročit.

Češi nakupují zájezdy. Vzhledem k ekonomické situaci na trhu a vývoji inflace se ale mluví o jejich zdražování. Kolik si ve srovnání s loňskou letní sezonou za dovolenou letos připlatíme?

V současné době jsou zájezdy zhruba o 7–10 % dražší oproti minulému roku, na což měly vliv zejména ceny leteckého paliva. Změnila se i průměrná částka zájezdů na osobu. Dnes se pohybuje mezi osmnácti až devatenácti tisíci korun.

Podle průzkumu agentury Ipsos, který proběhl vloni na jaře, je průměrný rozpočet Čechů na dovolenou 28 500 korun. Kam si za takovou částku dnes může čtyřčlenná rodina dovolit odcestovat?

Domnívám se, že by se musela dívat po některém z levnějších zájezdů. Například pojedou autem do Chorvatska nebo do Itálie, případně to risknou a počkají na last minute nabídku. V takovém případě by ale rodina musela vybírat už jen z destinací a hotelů, které v nabídce zbyly.

CA Invia a konkurence

Agentura je největším internetovým prodejcem dovolených v Česku.

Založena byla v roce 2002, do roku 2004 nesla název MojeDovolená.cz.

Prodává zájezdy přibližně 250 cestovních kanceláří působících na českém a slovenském trhu.

Na českém trhu cestovních agentur působí mimo společnost Invia také TravelPortal.cz, Zájezdy.cz nebo Dovolená.cz, která patří do žlutého impéria Radima Jančury (RegioJet a Student Agency).

Po pandemii se hodně mluvilo o tom, že lidé s nákupem zájezdu vyčkávají na poslední chvílí. Jak je tomu dnes?

Stejně jako v případě objemu prodejů zájezdů se vracíme do modelů roku 2019 i v tomto. Klienti odstupují od čekání na last minute nabídku a kupují ve značné míře dopředu. V současné době cestovní kanceláře evidují už více než padesátiprocentní vyprodanost. Situace se podobá loňské sezóně, kdy prodejci v polovině července měli většinu zájezdů už vyprodaných. Mnoha klientům, kteří nákup odkládali, se tak nakonec skutečně stalo, že neodcestovali, protože byl příliš omezený výběr zájezdů v nabídce.

Zájezdy zdražují, ale lidé je stále hojně nakupují. Zajímá mě, jestli si zvýšení cen už klienti všímají? Změnilo se jejich chování právě vůči nákupu dovolených?

Určitě se změnilo. Není to o tom, že by kvůli zvýšení ceny lidé rezignovali na jejich požadavky, kvalitu zájezdu nebo úplně rušili dovolenou, určitou formou ale někteří šetří. Z našich statistik vyplývá, že klienti stále častěji volí spíše kratší zájezdy. Místo jedenácti dnů jedou pouze na týden. Vybírají si ale v průměru nejčastěji čtyřhvězdičkové nebo pětihvězdičkové hotely. Jednoduše standard zájezdu zůstává, ale zkracuje se délka pobytu.

Jaké destinace v současné době podle vašich dat zdražují nejvíce?

Zvýšení cen se nejvíce odrazilo na hodně vzdálených destinacích, kde se výrazně více promítá cena leteckého paliva. Na druhou stranu do vzdálených exotických destinací cestují zpravidla movitější klienti, kteří zhoršenou ekonomickou situaci v České republice tolik nepocítili.

A po jakých destinacích se dívat, když chci najít naopak co nejlevnější dovolenou?

Obecně se dá říct, že kvůli současným cenám letecké dopravy nejlevnější dovolenou pořídíme tam, kam pojedeme autem. V rámci střední Evropy je to například Slovensko, maďarské lázně nebo rakouské Alpy, a to jak v zimě, tak v létě. V sezóně jsou velmi levné i zájezdy například do Egypta, protože v rámci této destinace je konkurence na poli cestovních kanceláří v České republice tak velká, že tlačí ceny hodně dolů.

Mluvili jsme o tom, že jedním z důvodů, proč ceny zájezdů rostou, je cena leteckého paliva. Jak je to v současné době s palivovými příplatky u zájezdů. Měli by se zákazníci připravit, že budou za paliva doplácet?

Cestovní kanceláře nakupují zájezdy hodně dopředu a mají zafixované ceny. Samozřejmě ten palivový příplatek, jeden z těch, které se platí leteckým společnostem na základě aktuálního vývoje ceny, je výjimka. Dobrá zpráva ale je, že v poslední době cena leteckého paliva dramaticky nestoupá. Zatím bych se tedy takového scénáře neobával.

Reklama

Doporučované